Vochtprobleem in dakbeschot na zoldervloer isolatie

Royv

  • #1
Goedenavond :) ,

Aan het einde van de afgelopen zomer heb ik in onze oude woning (1914) de volledige zoldervloer (vliering, slechts gebruikt voor wat opslag) voorzien van een Isover zolderisolatie (16 cm dik) deken. Een flinke, maar wel eenvoudige klus. Naar mate de herfst dichterbij kwam werd snel duidelijk dat de warmte die we stoken op de verdieping er direct onder, de slaapkamer/badkamer, nu veel beter blijft hangen en we minder hoeven te stoken boven. Wat dat betreft dus een gouden zet.

Waar ik vanmiddag echter achter kwam is dat het schuine dakbeschot (mansarde dak) vlak bóven de isolatiedeken nu op veel plekken vochtig aan voelt en dat was vóór het isoleren niet het geval. De isolatiedeken is gelegd zoals Isover aan heeft geraden: tussen de houten balken en met het dampremmende scherm naar beneden gericht.

Ik vermoed zelf dat het vocht in het dakbeschot nu ontstaat doordat er geen gestookte warmte meer door de isolatiedeken komt, waardoor er onvoldoende droge lucht bij het dakbeschot komt. Klopt dat? En wat kan ik nu het beste doen om het op te lossen? Zou ik er zijn als ik op een paar plekken op de zoldervloer een paar stukken isolatie weg haal zodat er weer wat warme lucht "op kan stijgen" op de vliering?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Het dampscherm aan de warme kant is juist. Maar hoe zorgvuldig is dit scherm aangebracht? Naden goed en met de juiste tape afgeplakt? En hoe is de aansluiting met de muren gedaan?
 

Royv

  • #3
De isolatiedeken is gelegd zoals hier beschreven. Verder geen tape gebruikt, de deken ligt op de houten balken. Het is een schuin mansarde dak dus de deken ligt in de schuine hoeken geschoven. De zoldervloer zelf (onder de deken) en de isolatie zelf is overigens kurkdroog.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
Tja, het is duidelijk dat het dampscherm onvoldoende dicht is aangebracht. Zeker bij grotere isolatie diktes is dit essentieel.

Zoals het beschreven staat op de site die je noemt is vragen om ellende.

Pak maar eens een biertje uit de koelkast. Binnen een minuut is ie drijfnat, condens. Stop het flesje in een broodtrommel en hij blijft droog. De broodtrommel is dan je dampscherm, het bierflesje het koude dakbeschot. Met het deksel van de trommel eraf (lek) werkt het niet.
 

Royv

  • #5
Pff nou lekker dan! Klinkt logisch inderdaad als je het zo zegt. Oftewel: sowieso de dekens niet meer over de balken heen liggen zoals op de site staat, maar er tussen. En het dampscherm, tussen die balken, vast plakken op de plafondplaten met tape? Lastige is wel dat de dampremmende folie vast zit op de deken..
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Aan de randen is er geen goede afdichting, en dus transport van warme vochtige lucht van de benedenverdieping naar de zolder. De warme lucht stijgt op, en komt tegen de koude (schuine) balken van de kap aan. En het vocht in de warme lucht condenseert hier.
 

Royv

  • #7
Dank voor je reactie! Dat is helder inderdaad. Alleen... misschien een domme vraag, maar waarom kwam dit vocht op de schuine balken dan niet voor vóórdat de isolatie er lag? Toen was er immers toch juist overal transport van warme lucht tegen de schuine kant?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #8
Toen was het dakbeschot veel warmer, vanwege de warmte uit de woning. Op een (iets) warmer flesje bier ontstaat ook geen condens.
 

Royv

  • #9
Wat raden jullie me aan nu te doen (de juiste volgorde van de stappen)? Alles opnieuw leggen neem ik aan, op maat zagen omdat alles nu tussen ds kepers moet ipv er overheen. Dan de stukken deken op de plafond planken plakken met tape (wat is de beste?).

Misschien eerst nog ff een dag de vliso trap open laten staan zodat het kan drogen?
 

Tiho

  • #10
Ik zou beginnen met een bericht achterlaten bij je link. Waarom dit zo adviseren enz.

Ten tweede als je het plafond er niet uit wilt halen, kun je ook de isolatie weghalen, een dampscherm over de hele vloer leggen welke goed aansluit en daarna de isolatie hetzelfde terugleggen.
 

Royv

  • #11
Haha ja die ga ik wel even een bericht sturen..

Dampscherm is een goed idee. Dit is prima spul toch: Folie

Dit in stroken tussen de kepers en wel noodzakelijk om het vast te nieten denk ik he? Aan de zijkanten / hoeken dan noodzakelijk lijkt mij om de folie boven de isolatie uit te laten komen?

Bedankt allemaal voor jullie adviezen!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Dit is geen dampremmendefolie maar een DPC folie.
Google even op dampremmende folie dat zijn PE folies van 0,2mm dik.

Het is op dit forum gewenst het antwoord niet te quoten als je daarop gelijk reageerd. Geeft onnodig leeswerk.
Zolang die wol er ligt is het niet verstandig om het luik van de trap open te zetten.

Kijk ook even op Youtube filmpje zegt meer dan 1000 woorden.
 

Tiho

  • #13
Idd pe folie. Dit kun je meters breed en lang krijgen en maakt dus dat je bijna geen onderbrekingen krijgt. En waar je met een 2e begint kun je deze mooi een halve meter bv laten overlappen.
 

Royv

  • #14
Vraagje nog. Ik heb inmiddels een deel van de zoldervloer isolatie hersteld door er PE folie onder aan te brengen en door de isolatie zelf tússen de kepers te drukken en niet er overheen te leggen zoals eerst het geval was (en geadviseerd werd door de genoemde site). Dat zorgt als het goed is al voor veel meer luchtdichtheid.
Er zijn alleen een paar stukken op de zolder waar ik niet of nauwelijks (dicht) bij de hoeken zoldervloer<>dakbeschot kan komen om PE folie goed vast te kunnen maken/nieten. Zou ik als alternatief voor PE folie deze hoeken óók kunnen voorzien van een laagje pur schuim? Evt leg ik dan tot waar ik bij kan folie, erna pur. Dat is een heel stuk makkelijker aan te brengen met een spuitbus en een gestrekte arm.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu