Vloerverwarmingverdeler goed aangesloten

K-lomp

  • #1
Hallo,

ik heb laatst een huis gekocht met vloerverwarming.
Nu vond ik het nog al vreemd verhaal wat de vorige eigenaar mij vertelde.

De vloerverwarming werd alleen gebruikt in de winter en in de zomer ging de stekker van de pomp er uit. Vreemd.

Nu zal ik een situatieschets maken van hoe de installatie in elkaar zit.
De ketel is een Agpo Ferroli Xignal NEV 1324t.
Vanaf de ketel gaan de aanvoer en retour met 22mm weg. Vervolgens een T-stuk naar de voorkant van de woning en de achterkant.
Aan de achterkant gaat het met 22 naar de volgende T-stuk en dan met 15 naar de radiator op zolder. Vanaf het T-stuk 22 gaat de installatie naar beneden (1e verd.) naar een kuisstuk. naar links en rechts met 15mm naar de 2 slaapkamers. Vanaf dat kruisstuk gaat het verder met 15 naar de woonkamer achter en de keuken. Tot zo ver geen probleem volgens mij.

Maar nu het deel wat naar voren gaat. Dus met 22 vanaf het T-stuk bij de ketel. Boven de badkamer langs, daar een T-stuk en met 15 naar de badkamer radiator. Met 22 weer verder naar de slaapkamer voor. Daar zit een T-stuk en met 15 naar de radiator, vervolgens gaan de buizen naar beneden met 15mm. Dan zit er onder het raam voor een T-stuk 15 en de ene kant zit daar op de radiator. Het andere deel gaat naar de gang en daar zit weer een T-stuk. Vanaf daar gaat het met 15 naar de radiator in de gang, EN HET ANDERE DEEL GAAT NAAR DE VLOERVERWARMINGSVERDELER!!
Hier gaat het al fout volgens mij.

De vloerverwarming is gelegd met een afstand van 15 cm en er zijn 3 groepen: gang+ toilet, woonkamer en de keuken.
Volgens de vorige eigenaar heeft het nooit lekker gewerkt.

Nu ben ik al lekker aan het klussen geweest en heb besloten om de radiatoren op de bgg weg te laten. Dit omdat er ook een open haard in de woning is, en de spouwmuren worden geïsoleerd.

En vervolgens de vloerverwarmingsverdeler bij de ketel vandaan af te takken.
Dat allemaal dus gedaan. Bij de ketel de buizen 22 doorgezaagd en er een T-stuk tussen gezet en met uponor 16mm naar de verdeler.
Het hele systeem gevuld en ontlucht.
Toen kwam ik er achter dat de pomp van de vloerverwarming het niet deed. De pomp nagekeken en bleek dat de condensator defect was. Deze ligt als voorraad in mijn werkauto. Maar bij het vervangen van de condensator brak er iets af in de pomp. BALEN!! Niet te repareren dus een andere pomp geregeld.

Een heel verhaal, maar nu komt dan uiteindelijk mijn vraag:

Zit de verdeler wel goed aangesloten??
Moet er ook niet een maximaal beveiliging op komen?

Ik hoop dat iemand antwoorden heeft voor mij, want zo ga ik heel snel door mijn brandhout heen.

Gr,
Ben

Oh ja. De aanvoer zit op de bovenste aangesloten en de retour op de onderste. Er zit een dompelbuis met voeler links onder.

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Dat lijkt een hydraulisch actieve verdeler te zijn, de pomp veroorzaakt stroming in het cv circuit.

De pomp helpt het water vanaf de aanvoer direct richting retour.

Maximaal ontbreekt, zou er wel moeten zijn.

Als je de retour aansluit op dezelfde balk als de aanvoer recht tegenover de aanvoer, is de unit hydraulisch neutraal en zal de pomp het water door de slangen persen.
En die bypass tussen beide balken kan er tussen weg.
 

K-lomp

  • #3
Ok, bedankt.
Die bypass zit ook helemaal dicht.
Is het voor het systeem beter als ik de retour ook op de bovenste balk zou aansluiten?
Ik neem aan dat het nu wel een hydraulisch neutraal systeem kan worden aangezien er maar maximaal 8 meter tussen de ketel en de verdeler in zit.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Hydraulisch neutraal is idd beter in dit geval.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #5
Ik adviseer je die verdeler in z'n geheel te vervangen.
De constructie komt mij in ieder geval niet al te professioneel over. Zeker ook doordat een essentieel onderdeel ontbreekt: de maximaalthermostaat. Ben zoiets in ieder geval nog niet eerder tegengekomen.
Als je ook nog radiatoren gaat weghalen voorspel ik je niet veel goeds voor de winter......
3 Groepen met een afstand van 15 cm is dus gelegd als "bijverwarming". Iets wat ik adviseer om nooit te doen, want nadien krijg je gegarandeerd klachten (zoals hier dus ook)
Van "bijverwarming" kan je nooit verwachten dat je zonder extra warmtebron de ruimte goed kunt verwarmen. Ik zou die radiatoren dus maar lekker laten hangen.
Waarom men nog steeds spreekt van hoofd- en bijverwarming is mij een raadsel: het is een bezuiniging die nergens op slaat (zeker als je met houten, laminaat vloeren zit)
Helaas is aan die situatie niets meer te veranderen: lekker goedkoop aangelegd, maar nu zit je met de gevolgen.....

De wirwar aan vertakkingen maakt het erg onduidelijk: rechtstreeks aansluiten op de ketel is een goed alternatief, maar ik verwacht niet dat het je verwarmingsprobleem oplost.
Je zult gegarandeerd problemen houden met het verwarmen van de bovenverdieping.
Ik adviseer je ook eens te googlen op "etageregeling" om problemen met het niet warm krijgen van de bovenverdieping bij voorbaat te vermijden. (want die komen geheid als je met de open haard gaat stoken)
 

K-lomp

  • #6
Ik ga sowieso nog kijken met een warmte camera om te zien hoever de buizen nou van elkaar af liggen en hoe het is aangelegd (slakkenhuis of zigzag).

Voor zover ik het kan zien zijn het van die isolatieplaten met daarop de buizen bevestigd en vervolgens de afwerkvloer er overheen gestort. En daar op weer plavuizen.

De open haard is er alleen voor de lol zeg maar. als ik zin heb om fikkie te stoken doe ik dat, anders moet de vloer het warm zien te houden. Uiteindelijk worden de spouwmuren geïsoleerd en de kozijnen en ramen vervangen voor hr++.

Voor zo ver ik weet worden vloerverwarmingen 9 van de 10 keer over gedimensioneerd aangelegd (heb ik me laten vertellen door diverse installateurs).

Dat van de boven verdieping is de komende jaren nog niet van toepassing. We zijn maar met zijn tweeën.
De ketel wordt binnen nu en 5 jaar zeker vervangen, hij is nu 11 jaar oud.

Ik denk dat het al met al wel mee zal gaan vallen.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #7
Nou ik denk ook, dat je straks flink zult moeten stoken met je open haardje, en dan nog met een dikke jas aan moet gaan zitten als het flink gaat vriezen buiten.

Neem de raad aan van Degooyer, en laat de radiatoren hangen.
Want 1 groepje in de huiskamer op een afstand van 15 cm gelegd, is echt niet over gedimensioneerd aangelegd.

Ook het isoleren van de spouw, en het vervangen van kozijnen en glas zal je niet helpen.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #8
K-lomp schreef:
Voor zo ver ik weet worden vloerverwarmingen 9 van de 10 keer over gedimensioneerd aangelegd (heb ik me laten vertellen door diverse installateurs).
Dat is ook weer zo'n uitspraak die echt totaal nergens op slaat !!
Ik kom eerder vloerverwarmingen tegen waarbij veel te weinig buizen in de vloer liggen om van echte vloerverwarming te kunnen spreken.
En dan krijg je allemaal klachten over niet genoeg warm worden etc. etc. Als er eenmaal te weinig warmte in de vloer wordt ontwikkeld is daar nadien gewoonweg niets meer aan te doen.
Maar het is vechten tegen de bierkaai als er nog steeds "installateurs" zijn die met een gerust hart de buizen op 15, 20 en zelf meer cm uit elkaar leggen en daar ook nog een prijs voor vragen.
Zeker momenteel is er heel veel kaf onder het koren op dit gebied en kijkt men alleen maar naar "een prijsje" !!
Laat je toch niet beetnemen of van alles op je mouw spelden, maar laat je goed en eerlijk voorlichten. Iedereen heeft wel een buurman of kennis, die alles beter weet. Die mening telt vaak zwaarder dan de mening van een professional die de hele dag met dit vak bezig is.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #9
Ook ik wil nog even een duit in het zakje doen.

Vakmanschap is meesterschap en goedkoop is duurkoop.
 

K-lomp

  • #10
Ok, ik weet het nu.

Maar dan heb ik nog een vraagje:
Hoe kan ik zien hoe de vloerverwarming is gelegd?
Ik ga ook al kijken met een thermische camera, maar zijn er ook andere opties?
Ik neem aan dat een normale leiding zoeker niets vind aangezien het allemaal kunststof is.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #11
Even er vanuit gaande dat de groepen niet langer dan 100 meter zijn (je komt alles tegen tegenwoordig) kun je met h.o.h. 10 cm een groep van 10m2 maken.

Met h.o.h. 15 cm is dit ongeveer 15 m2.

Dus met de drie groepen die je hebt, kun je 30-40 m2 vloer fatsoenlijk verwarmen.

Is de ruimte groter, dan krijg je het gewoon koud in de winter, als je de radiatoren weghaalt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
E.e.a is afhankelijk van de legdiepte.

Bij mij zitten de leidinger direct tegen de tegels en ik kan dmv dweilen heel goed zien waar de leidingen lopen als ik de vloer even stevig doorstook.
.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu