Vloerverwarming droogbouw

Gijsss

  • #1
Goedenavond,

Op het moment grootschalig aan het verbouwen in een recent aangekochte woning. Nu zou ik graag een beroep willen doen op jullie kennis/advies. Het gaan om het aanbrengen van vloerverwarming op de begane grond. Aangezien er geen kruipruimte onder de betonvloer zit en het een ongeisoleerde betonvloer betreft wil ik de vloer vanaf de bovenkant gaan isoleren alvorens vloerverwarming aan te brengen. Nu is het idee om de oude cementdekvloer van ca. 3cm geheel te verwijderen (geen last van leidingen in de vloer). Om de betonvloer daarna enigszins vlak te krijgen wil ik deze gaan egaliseren. Aansluitend is het idee om ca. 5cm pir platen te plaatsen. Reden voor de keuze van pir is vanwege de beste isolatiewaarde. Helaas is een dikkere isolatie niet mogelijk i.v.m. beschikbare opbouwhoogte.
Op deze pir platen wil ik een droogbouw vloerverwarmingssysteem plaatsen. Deze vloerverwarmingsplaten zouden uitkomen op ca. 2cm met daarin verwerkt 16mm vloerverw. buizen.
De totale beschikbare opbouwhoogte welke nu mogelijk is zou uitkomen op ca. 8 cm.
Nu zijn mijn vragen alsvolgt:
-Er vanuit gaande dat de pir platen geplaatst kunnen worden op een betonvloer is het de vraag hoe deze bevestigd moeten/kunnen worden op de vloer. Ik lees de ene keer dat deze gelijmd kunnen worden maar nu zie ik ook pir platen voorbij komen met een tand groef verbinding. Dit zou alles een stuk steviger geheel maken uiteraard maar zijn ook weer een slag duurder.
-met een beschikbare opbouwruimte van ca. 8 cm zit ik met 5cm pir platen en 2cm vloerverwarming al ver aan de beschikbare ruimte. De uitendelijke vloerafwerking zal zijn op basis van pvc of laminaat. Keuze is even afhankelijk van resterende hoogte. Nu is de vraag op welke wijze ik de vloerverwarmingsplaten kan afwerken zodat hier een pvc of laminaat afwerking op geplaatst kan woden.
-met een onderlaag van pir isolatieplaten en daarop de vloerverwarmingsplaten verwacht ik dat dit een vrije onstabiele constructie gaat worden. Hoe is een stevige stabiele onderconstructie te creëren.

Met vriendelijke groet,

Gijs
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dit is wellicht niet wat je wil horen, maar de beste oplossing is de bestaande betonvloer eruit bikken en volledig opnieuw beginnen. Zoals je zelf al zegt wordt je plan geen stabiele constructie, en ook de isolatiewaarde laat nogal te wensen over; dat wordt grotendeels stoken voor de wormen.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #3
Bij een beperkte opbouwhoogte zul je keuzes moeten maken. De hele vloer eruit halen, mogelijk verder afgraven en dan opnieuw opbouwen, zou mijn advies niet zijn. (denk alleen maar even aan de kosten, ook voor afvoer van het puin)

Gebruik i.p.v. PIR platen drukvaste XPS platen met een hoge druksterkte (minimaal 250kPa).
Daarmee is een stabiele isolerende ondergrond te maken.
Hou er wel rekening mee, dat PIR of XPS platen niet egaliserend werken, dus je ondergrond moet al heel egaal zijn.
De dikte (dus ook de totale isolatie) is afhankelijk van de beschikbare opbouwhoogte: des te hoger de isolatiewaarde des te beter (maar ook weer dikker........)
Daarna een droogbouwsysteem met aluminium warmtegeleiders, met minimaal 16 mm diameter verwarmingsbuizen.

Bij een afwerking met pvc (veel te dun om rechtstreeks over een droogbouwsysteem te leggen) maak je het jezelf moeilijk, omdat er dan weer een heel egale ondergrond nodig is.
Er zijn daarvoor diverse mogelijkheden, o.m. 12 mm CF Base platen, Fermacell 20 mm of Knauf Brio platen. Deze hebben allen invloed op je opbouwhoogte.
De droogbouwconstructie is op zich, inclusief lasten verdeellaag, minimaal ca 30 à 40 mm. De dikte van je isolatiemateriaal is bepalend voor de totale opbouwhoogte.
Stel die opbouwhoogte wat bij en je kunt zonder hak en breekwerk een prima vloer creëren.!
 
Laatst bewerkt:

Emile89

  • #4
Ik zit hier met ongeveer hetzelfde issue. Krijgen binnenkort de sleutel van een huis uit 1970 waarbij de betonnen vloer gewoon op het zand is gestort. Aangezien alle deuren al niet heel hoog zijn heb ik ook hier mijn twijfels over een opbouw systeem. Niet alleen heb je dan beperkte isolatie ook worden je deuren dan toch weer snel een cm of 8 lager.

Waarom zou je advies zijn om de vloer niet er helemaal uit te halen. Het is inderdaad veel werk en misschien relatief duur maar verdien je die kosten al niet snel terug omdat je stookkosten lager zijn?
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #5
De investering is wat hoger, maar je zit daarna inderdaad met (veel) lagere stookkosten. Als je van plan bent om wat langer in het huis te blijven wonen, zou ik zeker niet gaan beunen met 4 cm isolatie. Daar krijg je spijt van.

Sterker nog: volgens het bouwbesluit mag dit misschien niet eens. Voor een vloerrenovatie geldt een minimale Rc-waarde van 2,5. Daar komt je met 4 cm PIR (want 5 centimeter past niet) in het gedrang, want die heeft een Rd-waarde van 1,8. Bij XPS kun je het al helemaal vergeten, want daar is de Rd slechts 1,2.
 

Emile89

  • #6
En wat zou je doen met de 'volgorde' van de vloer?
-nieuw beton weer koud op het zand storten (of dunne isolatie) Hierop dikke isolatie met je vloerverwarming en daarover een dekvloer. Hierdoor is je thermische massa van je vloer laag en is de vloer dus relatief snel op temperatuur. (handig voor nachtverlaging of als je dag weg bent lijkt me)
-of isolatie op de bodem (Rc >3.5), hierop je beton storten, en hier met netten je VV op bevestigen in de dekvloer.
-laatste optie is soort combi: Dus isolatie op bodem (Rc>3) en daarop je beton. Vervolgens en zogeheten tackerplaat systeem met 20-30mm eps. Hierover dan natuurlijk weer een dekvloer.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #7
Je kunt dan beter je eigen topic openen; dit is een topic kapen. Daarnaast kun je het best eerst even rondkijken op dit forum, er zijn tientallen (recente) topics hierover.
 

Gijsss

  • #8
Dit is inderdaad niet het antwoord waar ik naar opzoek was. De gehele vloer verwijderen en opnieuw opbouwen is uiteraard de beste optie maar dat is geen optie, ook prijstechnisch niet. Dus ik zoek naar een tussen oplossing zoals geopperd. Dus dat is het uitgangspunt.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #9
Ik ga niet meer in over het wel of niet geheel verwijderen van vloeren en dan weer op de ouderwetse manier opbouwen. Mijn mening is, dat er eens wat meer aandacht zou moeten zijn voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van droogbouw vloerverwarming en de energiebesparende eigenschappen.
Ik zie nu dat zelfs nieuwbouwwoningen worden voorzien van droogbouwsystemen: en daarvoor zijn vele redenen.

Gijsss schreef:
Dus ik zoek naar een tussen oplossing zoals geopperd. Dus dat is het uitgangspunt.
In een eerdere reactie heb ik je al aangegeven, dat het heel goed volgens je wensen mogelijk is.
Waar je nog eens naar moet kijken is een mogelijk andere vloerafwerking dan PVC. Er is geen enkel droogbouwsysteem waarover je dun materiaal als PVC direct kunt verlijmen, omdat de ondergrond daarvoor spiegelglad moet zijn.
Dat maakt het juist extra duur en hoog i.p.v. bijv. laminaat met een dikte van ca 12-13 mm.
4 cm PIR (maar dan wel met hoge drukvastheid) 2 cm droogbouwsysteem met 16 mm buis en 12 à 13 mm laminaat zwevend verlegd blijft binnen de 8 cm die je hebt aangegeven. Je zult ergens concessies moeten doen.........
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Degooyer schreef:
Ik zie nu dat zelfs nieuwbouwwoningen worden voorzien van droogbouwsystemen: en daarvoor zijn vele redenen.
Waarbij je als voordeel hebt dat je hier vooraf rekening kunt houden met de bovenkant van de onafgewerkte betonvloer. Alles is dan mogelijk.

Bij renovatie moet je het doen met wat je tegenkomt. Als je er niet aan ontkomt dat de vloer hoger komt te liggen, moet je consessies doen. En dat zijn soms kleine maar heel vervelende zaken: Afwijkende deurhoogtes, deurgrepen die gevoelsmatig net te laag zitten, de optrede van de eerste trede van de trap waardoor je vaak struikelt...
 
  • Like
Waarderingen: Degooyer

Gijsss

  • #11
In principe heb ik nu nog alle vrijheid. Betreft een grootschalige verbouwing dus de benedenverdieping komen nieuwe kozijnen en binnendeuren. Daarin heb ik dan ook geen beperkingen. Enigste 'beperking' die ik nu zou hebben is de voordeur, maar ook daar kan ik in oplossingen gaan denken en kan ik de overweging maken om de voordeur aan de onderzijde in te korten en een nieuwe dorpel te plaatsen. Linksom of rechtsom, het idee van de droogbouw vloerverwarming gaat er komen en het niet toepassen van isolatie onder vloerverwarming is hoe dan ook geen optie. Het idee is dan ook wel redelijk helder voor me. Echter mis ik wat kennis en ideeën in de uitvoerder. Dit is allereerst hoe de pir platen(welke druksterkte minimaal?) (Xps platen is geen optie aangezien deze dermate slechter isoleren(ook door andere al benoemd)) te monteren op de betonvloer. Is dit op basis lijmen of middels isolatieclips of dergelijke? Ik zou zeggen dat de vloerverwarmingsplaten aansluitend op de pir platen gelijmd kunnen worden.
Ondertussen lees ik ook dat een leverancier een plaat strongboard FL aanbeveelt als lastenverdeellaag, met een dikte van slechts 5mm. Hierop kan rechtstreeks laminaat zwevend gelegd worden. Wel met een minimale dikte van het laminaat tussen de 8 en 14mm.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #12
Je kunt de isolatieplaten eventueel ook gewoon zwevend leggen; dat hoeft geen probleem te zijn. Tong-en-groef is dan wel aan te raden.

Mijn tip als je toch eigenwijs gaat doen wat betreft de vloerisolatie: laat de radiatoren hangen en gebruik de vloerverwarming als bijverwarming (om de kou van de vloer af te halen). Dat zal je bankrekening later kunnen waarderen.

PS. @Degooyer Deze discussie gaat helemaal niet over droogbouw tegenover nat. Het is een kwestie van isolatie - niemand heeft het hier over de 'ouderwetse' manier gehad.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #13
Gijsss schreef:
......hoe de pir platen(welke druksterkte minimaal?) te monteren op de betonvloer.
  • PIR platen: Verlijmen of met schroeven vastzetten. Betonvloer dient wel vlak te zijn.
  • Druksterkte: minimaal de druksterkte van het droogbouwsysteem: 240 kPa.
  • Droogbouwsysteem (20 mm met 16 m buis) ook weer verlijmen of met schroeven vastzetten
  • Strongboard FL 5 mm: gebruiken bij tegels verlijmen of dun laminaat (met dikte <13 mm) zwevend verleggen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu