Vervuiling platenwisselaar.

Pigion

  • #1
Wij willen minder aardgas verbruiken en dan de warmte genereren met een warmtepomp als een bi-valent systeem.
De luchtwarmtepomp wordt zoveel mogelijk ingezet. Echter in de winter is de capaciteit te gering omdat naast meer behoefte aan warmte ook de output en het rendement van een lucht warmtepomp aanzienlijk lager is. Dan moet de gasketel bijspringen.De gasketel zal tevens het warme water moeten maken.
De luchtwarmtepomp komt buiten op de begane grond te staan. Hij zal verbonden worden met de leidingen van de verwarming onder de vloer. Dat houdt in dat hij vuil zwart water voor zijn kiezen krijgt. Het leidingsysteem is gemaakt van gelaste zwarte pijp en 35 jaar oud.
- Loop ik overmatig risico dat de platenwarmtewisselaar dicht slibt met die zware bagger??
- Wie heeft daar ervaring mee.
Pigion
 

Marcn88

  • #2
Vuilfilter plaatsen en eerste tijd regelmatig schoonmaken dan gaat t goed, maar waarom geen buffervat met 2 spiralen erin 1x tapwater voorverwarmen en 1x cv want die warmtepomp doet max een graad of 40/50 en behaalt zn rendement pas bij langere draaitijd en voldoende koud retour water tevens is een hoog aantal start stops slecht voor de compressor en kun je op deze manier ook nog een gasbesparing doen op je tapwater
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #3
Het toverwoord is bufferen bij een warmtepomp, en als jij gelijk aansluit op de verwarming ga je nog veel meer energie gebruiken als zonder warmtepomp.

Warmtepomp is zo lang mogelijk laten draaien en zo min mogelijk starts laten maken, dus bufferen en de installatie hierop aanpassen.

John
 

Freekcv

  • #4
Bufferen is idd een goed plan, maar met de huidige series met inverter lang niet zo belangrijk meer als met de oude modellen zonder inverter technologie
 

Pigion

  • #5
Leuk dat de discussie los komt over bufferen. Bufferen me een voorraadvat is een achterhaald methode. Bufferen moet je doen in je de constructie van het gebouw. Dat ga ik ook doen, er ligt al 50 M2 vloerverwarming en 20 M2 wandverwarming.... en er is nog meer in voorbereiding. Moderne luchtwarmtepompen (LWP) hebben een inverter. Bufferen in een vorrradvat is alleen echt nodig, als er ook warm water met de LWP wordt gemaakt, direct, vat in vat of met een Friwa. Al dit zou gaan doen, heb je min. een hoogte van het vat van 2 M. Dat heb ik niet onder de schuine kap.Als ik dit vat in de garage plaats krijg ik nog langere leidingen naar de badkamer op de begane grond. Omdat dit allemaal een brug te ver is, kies ik voor een hybride verwarming. Daarbij moet de LWP 5 kW en kan in de overgangstijd met temperaturen tussen 5 en 10 C. het huis kunnen warm houden. Voor warm water en echte winterse temperaturen blijft voorlopig een gasketel staan.
Deze technieken zijn bij onze oosterburen veel verder, hebben vaak een royale stookkelder en zijn bereid er meer geld in te pompen, geholpen door riante subsidies (€ 6000,- voor een warmtepomp met een COP van >4 .
Daar steekt de tegemoetkoming van de Nederlandse Staat met een lening tegen laag tarief wel erg miezerig tegen af. Woningwetwoningen worden nog wel sterk gesubsidieerd. Helaas het zij zo, de aardgas baten zijn opgegaan aan "leuke"dingen" terwijl het dringend gewenst is een inhaalslag te maken op het gebied van isolatie en verwarming.

Nu even terug naar mijn oorspronkelijke vraag:
Vuil filter en magneet zijn misschien voldoende. Heeft iemand ook werkelijk ervaring met vervuilde platenwisselaars in een warmtepomp. Je kan dat ding niet zo maar uitbouwen een schoonspoelen etc. Dan is het gas ook foetsie.
Pigion
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #6
Oke dat je wilt bufferen in het gebouw dat willen er meerde doen en hebben er meerdere gedaan en je raad het denk ik al dat gaat fout!

En waarom gaat het fout, je gebouw word op temperatuur geregeld, DOOR?????

Juist de verdeler van de vloerverwarming 50 m2 vloerverwarming als hoofdverwarming is dus 50x9=450 mtr
dus 4500 dm inhoud buis 16 mm .12x.12x.785= 0.011304x4500=50,868DM3 oftewel liter.

Dit is geen grote buffer he en het volgende probleem is wat gebeurt er als de thermostaat van de regelunit zegt ik ben warm zat, wat doet deze die loopt dicht, met andere woorden weg buffer.

En wat gaat je warmte pomp nu doen juist pendelen, dus veel starts maken.

dus wat is het advies van bijna elke warmtepomp leverancier staat overigens gewoon in de installatie handleiding hoor, juist bufferen.

mvg

John
 

Freekcv

  • #7
Hey loodgieter, als je een aan uit compressor hebt in je warmtepomp heeft bufferen zeker de voorkeur. Dat doe ik idd liever in een voorraad vat dan in de vloer. Maar met de huidige inverter technoligie is het volgens de fabrikant niet meer noodzakelijk. Je gaat namelijk niet meer volgas of uit. Je gaat terug toeren.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #8
Duidelijk FreekCv

Maar dan blijf altijd nog overeind staan warmte vraag uit gebouw, temp aanvoer hoger als ingesteld op de unit, dus geen flow ook niet als ie terug gaat toeren. Noem het maar eigenwijs bij mij gaat er een buffer tussen.

John
 

Freekcv

  • #9
Ik snap je tekst niet helemaal, zou je dat nog eens willen uitleggen?
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #10
Hij bedoeld dat als er naregeling op de groepen/zones word toegepast je je buffer kwijt raakt als deze dicht loopt.

Om deze reden zou ik ook altijd adviseren te bufferen. Naregeling op de ruimte word bijna altijd toegepast en dan beginnen de problemen. Je zal niet de 1e zijn die een nieuwe warmtepomp die kan moduleren in de soep laat lopen doordat er bespaard word op een buffer.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #11
Juist.

om bovenstaande reden dus bufferen.
Heb al te veel installaties na-regelingen moeten verwijderen om de flow maar te kunnen garanderen.

Effect een niet plezant binnenklimaat doordat de naregeling weggehaald moest worden, temperatuur niet meer lekker per ruimte te regelen omdat er geld uitgespaard moest worden wen dus moet het buffervat maar wijken, is altijd een foute bezuiniging op de lange termijn.

Maar sommige mensen/opdrachtgevers denken alleen maar op korte termijn.

Als er geen buffer word geplaatst word de installatie meestal in een verdom hoekje geplaatst waar je nadien niks meer me kan.

Altijd bufferen voor mij geen uitzondering, wil men niet bufferen maken we de installatie NIET!

mvg

John
 

Pigion

  • #12
@arie
@Loodgieter

Als jullie zo'n fan zijn van een buffervat, dan ben ik zeer benieuwd welke COP op jaarbasis de door jullie geïnstalleerde WP installaties geven. Voor een goede COP is de belangrijkste factor wel de retour-temperatuur van het CV water. De buitenluchttemperatuur of de temperatuur van het water uit de grondcollector zijn vaste gegeven, moet je bij het ontwerp goed rekening mee houden.
Pigion
 

Marcn88

  • #13
Zolang buffervat juist wordt geselecteerd, dit is geen tankje van 100 ltr kan de wp lang genoeg beschikken over koud retourwater mede doordat je de vvw ook weer aansluit met retour onder of halverwege de buffer en boven er weer uit dmv spiralen in de tank eventueel kunt u ook de kw leiding nog op de buffer aansluiten en zodoende het tapwater vast voorverwarmen. en tada een goed werkende installatie met een goed rendement
 

Pigion

  • #14
@Marcn88,
Leuk dat je mee-denkt en doet met de discussie over bufferen van warm water bij een WP. Indrdaad is het mogelijk een groot vat te installeren met b.v. een tap-spiraal, mogelijk ook één voor een zonne-collector. Daarnaast is nog het tank in tank principe. Ik mij behoorlijk ingelezen over dit onderwerp o.a. op een forum bij onze ooster-buren.Daar zitten niet alleen amateurs op, maar ook professionals. Ook daar is de discussie over bufferen. Bufferen wordt daar alleen nog geadviseerd i.v.m. warm-water bereiding. Buffertank niet groter als strikt noodzakelijk en ook in de tank veel techniek om gelaagdheid van water te bereiken. Zo gauw je ook maar iets te veelstroming in de tank hebt, gaat de retourtemperatuur omhoog en dondert de COP van de warmtepomp in elkaar. Dus minimaal bufferen in water, veel bufferen in beton (vloer, wand ), GEEN na regeling per ruimte, WP-capaciteit niet te groot, liever krap. Natuurlijk wel goed je huis isoleren. Dan kunnen jaar-COP bereikt van bijna 5 voor een water/water WP en ruim 4 voor een lucht/water WP.
Pigion
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #15
COP

Vind ik leuke therortische waardes die niets zeggen over het werkelijk gebruik van de pomp.
Om het even te verwoorden ga je met een lucht water warmte pomp jou woning verwarmen. Omdat het rendement van de gekozen warmtepomp zo goed is moet je in de koude dagen bij verwarmen met een cv ketel, weg COP deze word hier al teniet gedaan want je moet dan wel alles meenemen in de COP dus in jou geval ook de ketel. En reken maar dat lucht-water het niet gaat redden in de koude dagen.
Ja maar dat zijn gemiddeld maar een dag of 3-5 volgens de statistieken waar de leveranciers van de warmtepompen mee rekenen.

Nou ik kan je uit ervaring vertellen dat dit de laatste jaren geen 3-5 dagen zijn maar eerder 3-5 weken waar de temperatuur keldert.

ten 2de een warmtepomp water-water moet alles al uit de kast halen om 55 graden warm water te maken in het sanitair vat, volgens de gegevens word dit gehaald echter de praktijk wijst uit dat dit niet haalbaar is en dat 95% van de warmtepompen dit simpelweg niet halen. Gevolg er word een verwarmingselement in gezet van tussen de 3-9 kW.

Hoe gaat het bij jou lucht-water warmtepomp er in de winter ooit 55 graden sanitairwater maken?

ben benieuwd als je alles een jaar laat draaien en je neemt dus echt alles mee dan komt er toch iets heel anders uit, bereken na een jaar de SPF waarde maar eens.

Want hoe ga je je sanitair water verwarmen?


John
 

Pigion

  • #16
@De Loodgieter,
Een SPF van 5 is met een goed ontworpen water/water WP zonder meer haalbaar. Dan moet alles vloerverwarming zijn, geen enkele radiator. De aanvoertemperatuur kan dan richting 35 C. Dat is een prima waarde om SPF 5 te bereiken. Het mooie van een aanvoertemperatuur van 35 C is dat de het hele systeem zelfregulerend wordt. Als de kamertemperatuur richting 21 C kruipt, vermindert de warmteoverdracht van de vloer naar de kamer omdat er practisch geen temperatuurverschil is tussen temperatuur van het vloeroppervlak en de daarboven hangende lucht. Dan kunnen die na-regel afsluiters ook weg, geven aleen maar exta weerstand en pompverlies.

Bij een lucht/water WP is natuurlijk geen SPF=5 haalbaar, zeker niet bij -7 C. Om dan toch nog redelijk uit te komen, moet je een hybride systeem toepassen. Warmwaterbereiding en piek-belasting in kamerverwarming opvangen door gas. Misschien is warmwaterbereiding met een geheel aparte WP op de afgaande ventilatie lucht ook een optie.
Helaas worden de huizen in Nederland zo krap gebouwd en zonder eigen stookruimte, dat er nauwelijks ruimte is voor deze technieken. Wij hebben wel eem aparte stookruimte boven, doch daar wil je geen brommende WP opstellen naast de logeerkamer. Elk nadeel heeft zijn voordeel : het aantal logeerpartijen zal drastisch afnemen :D
Door de schuine kap is daar ook te weinig hoogte voor een hoog vat voor het aanmaken van warmwater via een FRIWA. Dee vaten zijn meestal min. 2 m hoog.
Pigion
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu