Vailliant VHR 24-28 C en code U 10

Wunburra

  • #1
Ook mijn ketel bleef het tapwater verwarmen alhoewel er geen vraag naar tapwater is. Hierbij bleven de radiatoren ook warm en dacht ik, dat het te maken had met de bekende 3-wegklep die niet meer geheel sloot.
Die klep had ik al eens vervangen en de oude schoongemaakt, iets ingevet en bewaard als reserve.
Vanmiddag het plan opgevat de klep te vervangen.

Uiteraard had ik niet genoeg afgetapt en bij het uitdraaien van de klep, jawel pppffff... water spuit eruit en alles nat. Ook het elektra gedeelte. Water zo goed als mogelijk weggehaald. De klep vervangen en weer stekker in het stopcontact.

Springt ie op code U 10 en daarna ging het licht uit. Toen alle elektro eruit geschroefd en goed gedroogd.
Ook de zekeringen vervangen en daarna weer alles gemonteerd.
Helaas hij blijft op code U 10 staan en als ik op reset druk gebeurt er niks. Wie weet wat code U 10 betekent en wat ik nu moet gaan doen.
Hoor graag jullie reakties.

Groets... Wunburra
 

Herg

  • #2
U 10 is mij onbekend.
Foutcodes beginnen met een F of E.

Het lijkt er op dat uw displayprint (nog) vochtig is.

Demonteren en droog fohnen (voorzichtig niet te warm).
Helpt dat ook niet, helaas vervangen.

Herg
 

Wunburra

  • #3
Hallo Herg

Heb ook de display printplaat eruit gehaald omdat er vocht achter zat en hem ook droog gefohnt.
Maar helaas heeft dat ook niet geholpen.
 

Wunburra

  • #4
Als ik de stekker in het stopcontact steek gaat de ventilator wel draaien maar de brander ontsteekt niet ook niet als ik een warme kraan openzet.
Als ik dan de thermostaat Chromoterm III omhoog zet dan komt er wel het vlammetje in het scherm, maar de ketel reageert verder niet.
 

Herg

  • #5
Als alles, printen, stekkers etc. etc. 100% vocht vrij zijn vrees ik dat de displayprint is overleden.
Mogelijk ook de MCBA (grijze kast rechts onder in ketel).

Ik zou alles nogmaals op vocht controleren/drogen, en als dat niet helpt als eerste de displayprint (laten) uitwisselen.

Herg
 

Wunburra

  • #6
Hoi Herg

Met die MCBA kast... bedoel je daar dat gesloten kastje mee waar de trafo en de zekeringen in zitten?
 

Herg

  • #7
Inderdaad.
Dat is de besturing van je ketel.

De ervaring leert dat bij lekkages tijdens het wisselen van de cartridge meestal de displayprint sneuvelt.
Helaas is dat mij ook wel eens gebeurd. :oops:

Herg
 

Wunburra

  • #8
OK... maar is zo'n printplaat te controleren of ie inderdaad overleden is?
En enig idee wat zo'n plaat kost?
 

Herg

  • #9
Ik zou niet weten hoe je die print moet doormeten.
Ik wissel ze altijd gewoon om. Dat is de snelste en gemakkelijkste manier om te kijken of de print stuk is.

Displayprint: art.nr. Vaillant 130413. Prijs: ongeveer Euro 50,-
MCBA 24-28C: art.nr. Vaillant 121313. Prijs: ongeveer Euro 300,-
(Prijzen kunnen lager uitvallen als je wat rondshopt)

herg
 

Wunburra

  • #10
Hoi Herg

Heb de displayprintplaat met die platte kabel eraan er maar uitgehaald en op de achterkant staat op ; "Display 1445D" en nog wat nummers.
Ik neem aan dat dat niks te maken heeft met het Vailliant art. nummer.

Nog graag advies over dat shoppen. Is origineel Vailliant te verkiezen boven een versie van bijv. de Handyman of dergelijke shops?

Verder een geweldig forum waar ik eerst vanmiddag ben achter gekomen via de google zoekmachine.

Wunburra
 

Wunburra

  • #11
Hallo Herg

Ben ik weer. Heb net die MCBA kast er weer uit gehaald en van de 2 nieuwe zekeringen die ik er vanmiddag in heb gedaan is er 1 doorgebrand. En wel de zekering die rechtsonder de trafo zit.
Geeft dat een indicatie over de print van de MCBA of kan dat ook aan de display print liggen ???

Nou lees ik net op de Vaillant site dat er in die kast 2 verschillende zekeringen zitten.
Nl. 1 x 2 AF en 1 x 3,15 AT. Ik heb geen idee wat het verschil is en ook niet waar welke zekering moet zitten in die MCBA.

Groets Wunburra
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ik weet niets over de ketel, wel over de aanduiding op de zekering:

2 AF = 2 ampere Flink (snel)

3,15 AT = 3,15 ampere traag.

Een snelle zekering gaat bij een kortdurende te grote stroom er sneller uit dan een trage zekering.

Een trage zekering wordt vaak gebruikt, als er iets achter zit dat bij aanzetten even een stroompiek trekt, bijv, een trafo.

Het is gebruikelijk (bij zekeringen in het algemeen) dat op de print aangegeven is welke zekering welke waarde heeft, maar of dat hier het geval is weet ik dus niet.
 

Wunburra

  • #13
Het wordt nog ingewikkelder nu. Heb net de standaard gemonteerde zekeringen onder een loep bekeken en daar staat het volgende op.
T4L 250V en op de ander F2L 250V en waar die in de MCBA kast moeten zitten weet ik ook niet.

De reserve zekeringen die ik had zijn ook de T4L en de F2L .
De 2x T4L zijn dus stuk en ik heb nog 2x F2L over.

Graag je advies.

Wunburra
 

Wunburra

  • #14
Hallo Klusidee Kees

Goeie tip van je en ik heb even gekeken op de printplaat.

Bij de ene staat 4AT en bij de andere zekeringhouder staat 2AF .

Nou denk ik dat ik ze per ongeluk toch op de goede plaats heb gestoken en de T4L zijn nu alle 2 doorgebrand.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Advies niet, want ik ben geen cv-man.

Over die zekeringen: er is blijkbaar een verschilletje tussen de waarde op de site en de waarde bij jou: 3,15 A traag of 4 A traag.

Verder verschil is alleen in schrijfwijze, de 3,15 AT is de ene methode, T4 L250 (geschikt voor 250 Volt line) een andere schrijfwijze. Is maar net wat de zekeringfabrikant er van maakt.

Maar daar heb je allemaal niet zoveel aan, belangrijker is om de oorzaak van de defecte zekeringen te vinden. Dat zal dus wel uitwisselen van de printplaat worden, vrees ik.

Overigens geven we op dit forum geen oordeel over waar je je spullen het beste kunt kopen, vandaar de uitdrukking van Herg: "shoppen".
Kwestie van wat installateurs bellen en informeren.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Ik had je laatste bericht nog niet gezien: indien steeds dezelfde zekering eruit gaat, heeft vervangen verder geen enkele zin, er is een duidelijke oorzaak voor het eruit gaan.

Bijvoorbeeld: door de waterschade heeft een kortsluiting een diode van de gelijkrichter verwoest, en die laat nu steeds de zekering eruit gaan.
Ik roep zomaar wat hoor, want ik heb zelfs niet de flauste notie hoe die print er uit ziet! Alleen een beetje elektronica kennis...
 

Wunburra

  • #17
Hoi Kees

Bedankt voor je tips enne ik snap het v.w.b. dat shoppen.
Nou nog uitvogelen welke printplaat er kapot is. De ene kost toch een hoop eurootjes meer dan de andere.
Dus wat is wijsheid heee.

Groets.......Wunburra
 

Wunburra

  • #18
Hallo Herg en Klusidee Kees
Wilde jullie niet onthouden hoe het verhaal verder gegaan is.

Maandagmorgen Valliant gebeld en de zaak voorgelegd.
Code U 1.0 is een defecte zekering in de MCBA-kast (print).
Aangezien de display print dit aangaf was de display print niet kapot, maar moest de oorzaak toch in die dure MCBA-print gezocht worden.
Ik niet gelukkig natuurlijk.

Eerst maar eens een handjevol zekeringen gekocht.
Nou zitten er in die MCBA-print 2 zekeringen en wel 1x F2A en 1x T4A en die T4A brandde telkens door als ik de stekker in het stopcontact stak. Toen nog maar eens alles gefohnt en weer geprobeerd... pats... zekering weer door. Schoot niet echt op natuurlijk.

Toch wilde ik 100% zeker zijn of die MCBA-print nou kapot was of iets anders. Dus maandagmiddag weer met V. gebeld en gevraagd hoe ik die 100% zekerheid zou kunnen krijgen.
Hun tip was... alle stekkers uit de MCBA-print halen dan de voeding erop en dan een voor een de stekkers er weer in en zien wanneer de zekering doorbrandt.

Nou zo gedaan dus... en bij het inpluggen van de ventilator ging de zekering door. Dus bijna 100% zeker dat de oorzaak niet in de MCBA-print zat maar in de ventilator.

Toen naar een lokaal cv-zaak gegaan en het daar ook zo verteld en de aanwezige monteur was het ook met me eens dat het aan de ventlator lag. Dus een ventilator besteld met de afspraak, mocht het toch niet de ventilator zijn dat ik hem dan terug kon geven en een MCBA-print zou bestellen.

Vanmiddag de ventilator opgehaald en op de MCBA-print aangesloten en jawel... de zekering bleef heel.
Had ook gelijk wat pakkingen e.d. besteld en heb eerst de ketel en warmtewisselaar schoongemaakt. Daarna de nieuwe ventilator gemonteerd en alles weer ingebouwd.

Enne hij snort weer als vanouds.
Intussen kan ik haast wel zeggen dat ik nu specialist VHR 24-28 C ben hahahaha.
In ieder geval... bedankt voor de reakties en wie weet tot een volgend probleem.

Groets, Wunburra
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #19
Dat is een goed bericht, en vast wel bruikbaar voor anderen!

Gefeliciteerd met je geslaagde reparatie en bedankt voor de melding!
 

Ketelpak

  • #20
Ik weet niet of het al gelukt is maar als de zekering 4 AT kapot gaat kan het kortsluiting zijn van de ventilator.
De cv kan ook draaien zonder display, druk op reset en trek dispay kabel los dan doet de ketel het gewoon.

Laat iets van je horen als hij het weer doet
Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu