Vaillant - S 37 toerental ventilator te hoog

Petersch1

  • #1
Betreft : Vaillant VC NL 255/ 4-7

Door daklekkage is de ventilator naar de eeuwige jachtvelden.
Een zelfde ventilator geplaatst uit een donorketel van hetzelfde type.
Na het inschakelen van de ketel gaat deze ventilator vol draaien en dit nog voordat de zelftest opstart.
De zelftest stopt bij de ventilator en geeft S 37 toerental ventilator te hoog.
De vervangen ventilator ook defect ?
Graag bericht
mvg Peter
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Ik gok dat niet alleen de ventilator kapot is, maar ook de hoofdprint.
 

Petersch1

  • #3
Oei, das niet zo mooi. flink prijskaartje. Is de printplaat eventueel te repareren of moet er nieuw ? Ventilatortje ook al niet goedkoop...
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
Als de lekkage de oorzaak is, is het meestal verzekeringswerk. In dat geval niet zelf gaan lopen prutsen.

Bovendien moet je na het vervangen van de ventilator sowieso de gas/lucht verhouding laten nazien, dat is geen klusje voor de handige harry.
 

Freekcv

  • #5
Volgens mij moest je bij dit type de inschakeldruk initialiseren. Dit ging via het service menu.
 

Petersch1

  • #6
Freekcv :
via service menu ? Kan je mij een beetje op weg helpen ?
graag bericht.
 

Marcn88

  • #7
Deze ketel zoekt zelf zn werkpunt op voor de ventilator druk dat doet hij elke x nadat hij spanningsloos is geweest
 

Petersch1

  • #8
Vraagje : kan het zijn dat het zwarte blokje stuk is dat op de ventilator zit alwaar het 3 polige stekkertje op aangesloten zit ? Dat is toch het onderdeel dat de snelheid regelt ?
graag bericht.
 

Petersch1

  • #9


Het zwarte blokje alwaar de drie-polige stekker(tje) is dat hetgene dat het toerental regelt ?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Nee dat is een opnemer die het toerental meet, een zgn Tachometer.
 

Petersch1

  • #11
Headhunter dank voor je reactie.
Nog even dit : de ventilator wordt qua power aangevoerd door 1x bruin en 1 x blauw opzij van het zwarte blokje.

De 'tacho' is aangesloten op een 3 aderig stekkertje.
Als het gaat om meting dan zou 2 aderig toch genoeg zijn?
Is het aannemelijk dat de snelheid/toerental van de ventilator geregeld wordt door afname/toename stroom op de bruine aansluiting ? Sorry dat ik een beetje doorzaag op dit onderwerp maar ik wil - zo mogelijk - dit probleem oplossen, belangeloos, voor een sportorganisatie.

Veel waardering voor het antwoord !
Peter
 

Tumkie

  • #12
Peter ... je zal er hoe dan ook een vakman moeten bijhalen om de verbranding te laten controleren na het vervangen vd ventilator
 

Petersch1

  • #13
Tumkie, ook dank voor je antwoord.
Het gaat er om dat de oorzaak van het probleem niet duidelijk is. Zeker is - en dat komt zeker goed, dat er service/onderhoud geregeld wordt. Maar intussen gaat het er ook om de oorzaak en oplossing te vinden en hoge kosten te voorkomen. Vandaar mijn vragen. Bij Vaillant heb je soms een foutkode - voorbeeld F 28 - waarbij één van meerdere oorzaken het probleem kunnen zijn. Dat levert dan een behoorlijk kostenplaatje op als je alle opties gaat uitproberen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
De het tachograaf signaal word gemeten met een hall sensor, die hebben 3 draden waardoor je niet allen het toerental maar ook de richting kan meten, en met de juiste software ook versnelling en vertraging binnen 1 omwenteling.

De ventilator is een spleetpoolmotor, toerental word geregeld door een 'dimmer'.
De dimmer werkt met een triac, en deze is defect.Hierdoor komt er direct 230v op de motor te staan.
Elektronica wil echter zien dat de fan stilstaat, op gang komt tot een bepaald toerental en dan weer uit. Gebeurt dat niet dan krijg je een foutmelding.

Foutzoeken begint bij het kennen van de werking van een ketel, de wettelijk bepaalde veiligheidsprotocollen voor opstarten en de methode waarop de fabrikant dat doet.

Ken je die eigenschappen dan hoef je vaak de ketel niet eens te openen om te horen welk onderdeel de storing veroorzaakt.
Het moment van uitvallen geeft de extra info om de schuldige aan te wijzen.

Wees je bewust dat hoewel je nobel probeert de kosten te drukken, jij de oorzaak kan zijn van een afgebrand gebouw waarbij de verzekering niet uitkeerd door ondeskundig geknutsel aan een gastoestel.

De ventilator bepaald met zijn toerental het vermogen dat word afgegeven.
Staat het glasblok icm deze ventilator verkeerd afgesteld dan is het totale opgewekte vermogen mogelijk veel te hoog met alle gevolgen van dien.
 

Petersch1

  • #15
Dank voor de reacties.
Stel nu dat de hall-gever van de ventilator stuk is : wat is dan het gevolg ? kan het dan zijn dat de ventilator op hoge snelheid gaat draaien omdat er geen signalen verstuurd worden. Overigens de melding op het display is dan F37 (geen s37) toerental ventilator te hoog....
graag bericht.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Als de hall sensor defect is krijgt de ketel wel dergelijk een toerental signaal en zal daar op reageren, nl. ventilator staat stil.
dus storing ventilator toerental te laag.

Om een storing te zoeken is niet alleen de melding van belang maar ook het moment van de melding.
Als voorbeeld.

Ketel staat in rust,
warmte vraag.
Pomp start,
stroming in de wisselaar word gecontroleerd.
Ventilator word gestart, luchttransport gecontroleerd
Ventilator word gestopt, luchttransport gecontroleerd
Ventilator gestart , spoelen van de verbrandingsruimte, aantal seconden.
Ontsteking word gestart en gasblok geopend.
Verbranding word vastgesteld,
modulatie van de brander word vrijgegeven.

einde warmtevraag.
Gasblok dicht
Na ventileren
ventilator uit.
pomp uit.

Op elk punt kan een storing gemeld worden.
door het herkennen van elke stap geeft de oplossing van de storing.
 

Petersch1

  • #17
Vanwege de mooie temperaturen is het probleem blijven liggen. Na de uitleg van the headhunter heb ik vandaag een nieuwe printplaat geplaatst en de ketel snort weer als vanouds.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu