Stuckeuze: (nieuwe formule) extra harde stucmortel

Sine

  • #1
In mijn huis was het cementgebonden stucwerk aan het verzanden. Daarom heb ik het jute behang verwijderd en ben ik de stuc eraf aan het schuren (met een renovatiefrees - kuch kuch). Vervolgens moet er uiteraard een nieuwe laag stuc op. We willen graag superstrak, glad stucwerk omdat dat past bij de stijl van de woning. Van de geraadpleegde stucadoors begrijp ik dat voor binnenwerk alleen nog gipsgebonden stucwerk wordt aangeboden. En zolang het voldoet, vind ik dat prima. Veel stucadoors adviseren vervolgens * of *.
Reguliere * of * vind ik veel te zacht, omdat een simpele nagelafdruk of een stevige doosdruk zichtbaar blijft. * is veel harder en daarom acceptabel. Maar de meeste stucadoors willen niet met * werken, wat (veelal) gebaseerd is op ervaringen vanuit het verleden... De * formule zou anderhalf-twee jaar geleden gewijzigd en sindsdien schijnt het wel lekker smeerbaar te zijn.
Vraag: Heeft hier iemand ervaring met de verschillende * formules?

Ter zijde: Veel stucadoors adviseren (daarom ook?) renovlies of glasvlies. Dat leidt misschien tot een iets harder oppervlak dan reguliere *, maar beschadigingen (zoals een 'spijker' van een spijkerbroek, of een terloopse sleutel) zijn slecht met veel moeite te repareren; om de groef/buts op te vullen blijft de overgang vaak zichtbaar en de plekken waar een nieuw stuk vlies ingesneden wordt ontstaat het risico op rafels, nog afgezien van verfverschillen. En als ik niet repareer, dan blijft een beschadigd vlies met rafelranden over: lelijk! Dat wil ik ook niet.

En vanwege de keuze voor elektra afdekmateriaal van * (ligt vlak in de wand) moet de stuclaag minimaal 12mm worden. Voor * werkt dat goed: die moet sowieso 10mm dik zijn. Maar de vraag is of * montageadapter goed samengaat met *. Wel met reguliere *, zo heb ik begrepen.
Vraag: kent iemand de toepassing van * montageadapter in combinatie met *? Wat zijn ervaringen?

Een alternatief is om de elektradozen dieper in te frezen en dan een dunnere stuclaag aan te brengen, bijvoorbeeld *, al dan niet in combinatie met *. Alleen is * veel duurder (5x zo duur) en het gaat om aardig wat m2, dus het scheelt duizenden euro's. Vraag: wat is wijsheid?

Tegen de lateien aan zit aan binnenzijde houtvezelcementplaat (*), dat is gebruikt als bekistingsmateriaal. De * is het licht 'gevuld' met cement. Volgens de producent kan * niet tegen 'kale' *. Misschien dat de 'cement gevulde' * voldoet als ondergrond voor *?
Vraag: weet iemand of 'cement gevulde' * voldoet als ondergrond voor *?
Een andere oplossing zou kunnen zijn om de * te voorzien van een dun laagje cement (bijv tegellijm, omdat het dan iets flexibel blijft) en daar daar * tegen te smeren.
Vraag: heeft iemand ervaring met het smeren van * op tegellijm?
En ook daarvoor lijkt te gelden dat het * ook houdt op *.
Vraag: heeft iemand ervaring met de * op *?

Veel dank!

Bericht aangepast - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:

FJH

  • #2
Heb zelf net de wanden gestuct met *, nieuwe formule. Werkt net zo makkelijk als gewone *, net zo glad af te werken. En is inderdaad keihard en stootvast. Vaak bij de * in de aanbieding, omdat het product toch nog wat promotie nodig heeft kennelijk. Zelfs dunner dan 1cm (7MM) prima te doen. Hecht ook uitstekend op de bekende primers, betoncontact enz,.

Andere vragen kan ik je niet bij helpen. Zou zeker voor de * gaan

Bericht aangepast - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Waarderingen: Sine

Sine

  • #3
We zijn inmiddels een dik half jaar verder. Tijd voor een update.
De stukadoor die ik uiteindelijk gekozen heb -slechts 3 van de bijna 20 uitgenodigde 'vakmannen' waren bereid om de klus uitvoeren/de reis mee te maken-, heeft eerst diverse proefstukken gemaakt om de hechting met de verschillende ondergronden te testen (rode baksteen, keiharde gele baksteen, kalkzandsteen, beton, oud stucwerk, houtvezelcementplaat). Daarbij hebben we verschillende combinaties gezocht tussen de ondergrond en Diamant (gipsgebaseerd), * (cementgebaseerd) of * (tegel/speciaallijm). Uiteraard wel in combinatie met de juiste voorstrijk. Alleen voor de houtvezelcementplaat geldt dat het niet mogelijk was om direct de Diamant er tegenaan te spuiten. We achtten risico te groot dat de * de houtvezelcementplaat kapot zou trekken. Daarom leek ons het de beste keus om eerst een laagje * te smeren en daarna de Diamant (met voorstrijk ertussen). Oh ja, het plafond zou 'naar beneden komen, omdat het kalk was' hadden meerdere vakmensen gezegd (zelfs een bestuurslid van de NOA onderdeel...), maar dunpleisteren blijkt wel degelijk een goede keuze, weer met de juiste voorstrijk (ok, ik weet uiteraard nog of het volgende jaar/over vijf jaar/etc er nog zo bij hangt).
Het resultaat is een heerlijke, volledig opnieuw gestucte benedenverdieping: alsof het een nieuwbouwwoning is. En we zijn erg blij dat we voor de * gegaan zijn. De stukadoor is er ongeveer een maand mee bezig geweest met 2 personen, heeft alles 2 maal 'gemest' en superstrak getrokken. Dure grap, maar wat een genot om te ervaren!

En de * was bij afname van (min. 45 stuks) bij de winkel voor EUR * te koop. Ietsie duurder dan de reguliere *, maar niet de dik EUR * die de * per 25 kg zou gaan kosten.
Een nadeel van de * is dat die langere droogtijd nodig lijkt te hebben. Maar misschien is dat inherent aan de 4-5 cm dikke lagen die bij ons noodzakelijk waren.

Bericht aangepast - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sine

  • #4
Over de * lijn: het is inderdaad fantastisch om te zien hoe strak = vlak dat afwerkmateriaal in de wand ligt.
En ondanks dat we de stukadoor de opdracht hadden gegeven om bijzonder vlak te stucen, bleken de montageadapters toch een aardige uitdaging. De montageadapters zijn van goede kwaliteit: uiteindelijk zitten ze goed vast in de muur. Bij plaatsing bleek al dat elke afwijking aan de voorzijde zou leiden tot een scheef geplaatste wcd, schakelaar, etc. Maar ook de plaatsing op de montagedoos in de muur was niet (altijd) een goed idee, omdat niet elke doos goed recht zat. Door goed en veelvuldig overleg tussen elektricien en stukadoor is dat helemaal goed gekomen.
Een tip hierbij is dat als je de montageadapters gaat gebruiken, het verstandig is om de rand (van de adapter) waar het frame (van het afwerkmateriaal) in komt te liggen, vrij te houden van eventuele voorstrijk/stuc/verf/etc, want als die rand vol zit, dan ga je dat uiteindelijk zien. En omdat de tolerantie van de * montageadapters met de frames ongeveer zo'n 0,2 mm is (mijn schatting), dan moet je eerst de resten eruit krabben. Uiteindelijk komt het dan weer goed.
Maar ook daarvoor geldt: dat kost tijd en tijd is geld...

Bericht aangepast - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Bedankt voor de terugkoppeling. Graag de volgende keer zonder merken en winkels te noemen. Er zijn meerdere merken. We doen hier niet aan vergelijkend warenonderzoek. Zie de forumregels voor uitleg. De bedrijven die het uitvoeren kunnen je prima advies geven waarvoor te kiezen.
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu