Storing Vaillant VCW NL 282 E

Gijs

  • #1
Mijn Vaillant ketel (VCW NL 282 E) heeft een terugkerende storing.

Als de verwarming een tijd niet gelopen heeft, bijvoorbeeld 's nachts, dan slaat hij niet meer aan. Je hoort de ketel wel ventileren (denk ik), maar hij brandt niet. Hierdoor is het (ondanks het gebruik van een klokthermostaat) erg koud 's morgens in huis.

Het probleem doet zich enkel voor als ik de thermostaat langere tijd laag heb gehad ('s nachts en bij langere afwezigheid overdag). Warm tap water werkt overigens zonder problemen. Als ik bij de ketel de frontplaat verwijder en het kleine schakelaartje bij een veer achter een "ventiel" indruk, dan gaat de ketel branden.

Als ik vervolgens naar een twintigtal seconden deze schakelaar loslaat, dan gaat de ketel weer uit, maar ontsteekt de ketel vervolgens weer vanzelf en doet hij het weer zoals het moet. Het wordt dan ook weer gewoon warm in huis. Weet iemand hoe ik deze storing kan verhelpen?

Met vriendelijke groet,

Gijs
 

Mik

  • #2
Probleem zit in het water gedeelte onder het toestel, de pakkingbus hier van is lek en daar door loopt de opdrukstift vast door kalk.

De enige oplossing is het waterdeel los nemen en pakkingbus vervangen, in sommige gevallen dient het watergedeelte vervangen teworden.
 

Sil

  • #3
Wat je beschrijft is dat je het servoventiel met de hand bediend en vervolgend de CV weer aanslaat.

9 van de 10 keer slaat de CV niet aan bij een VCW omdat de wisselklep niet ver genoeg naar binnen loopt om de microschakelaar M2 te bekrachtigen.

Redenen waardoor dit kan gebeuren:

- Opvoerhoogte pomp slecht door ouderdom.
- Vuil in langzaam ontsteek ventiel.
- Vuil in stuurleidingen/servoventiel.
- Scheurtje in Membraan wisselklep.

Laat me even weten hoe "handig" je bent,dan kan ik je wat tips geven.
 

MarcoDezicht

  • #4
Beste Gijs,

Als ik zo je probleem zie dan zijn er twee mogelijke oorzaken voor dit probleem.
Het eerste kan zijn dat veertje wat aan dat schakelaartje zit lam is.
Je kan het veertje iets afknippen dan is het weer even goed maar je kan ook er een nieuwe in zetten dit is geen kostbaar onderdeel .

Waarschijnlijk brandt nu het toestel steeds op warm water.
Kijk ook even of je opdruk stift vuil is een niet nat aan de onderzijde als dit het geval is dan is ook de pakkings bus op je water gedeelte lek.

Het kan ook zijn dat de stuurleidingen die aan het zwarte blok, dat voor de mikroswitch zit als dit het geval is dan moet je deze spoelen.

Of even door blazen.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.

groetjes marco
 

Sil

  • #5
:mrgreen: Altijd leuk als er twee tegelijk antwoord geven.

Even voor de goede orde, Mik snijdt een belangrijk punt aan wat ik eigenlijk overgeslagen hebt en dat is inderdaad de stift van het watergedeelte.

Controleer eerst wat Mik voorschrijft als dat in orde is horen we het nog wel.
 

Gijs

  • #6
Beste Sil/Mik,

Ten eerste bedankt voor je antwoord.
Ik heb de stift eruit gehaalt. Deze was echter mooi schoon en een beetje vettig. Ik heb het vet weer een beetje verdeelt over de stift en alles weer terug geplaatst. Het probleem blijft zich echter voordoen...

Het veertje lijkt ook in orde. De hevel komt helemaal terug nadat er warm water getapt is. De microschakelaar schakelt dan ook weer uit. Dus die afstelling lijkt me ook in orde.

Kunnen jullie me vertellen wat ik nog meer kan proberen? Het was vanmorgen namelijk weer vreselijk koud in huis...

Groeten Gijs
 

Erik

  • #7
Beste gijs

Ik denk dat je de dingen moet controleren wat sil al zei.

Opvoerhoogte pomp is moeilijk te controleren, controleer wel de spanning op de condensater die moet tussen de 310 of hoger liggen.

Jij zegt in het begin hoor de ventilator wel lopen, voor ons is het van belang wat er dan precies loopt. In jou geval denk ik dat je de pomp hoort, hoor je de ventilator al dan is op cv M1 al gemaakt.

Controleer dus aan de hand van de drieweg klep of beide microschakelaar ingedrukt worden.

Als de bovenste niet ingedrukt wordt tijdens cv vraag, heb je inderdaad het probleem die sil beschrijft. en dat kan zoeken worden.

Veel succes
 

Mik

  • #8
Nog een kleine tip om de opvoerhoogte van de pomp te controleren als er geen multimeter voorhanden is.

Dat is het volgende: boven het omschakelventiel (waar het veertje aan zit) zit op het gasblok een zwarte kunststof drukverschilschakelaar gemonteerd met drie schroefjes.

Haal deze los, op het moment dat de pomp gaat draaien komt er uit de drukverchilschakelaar een stift zetten. Deze mag je niet tegen kunnen houden met je vinger, is dit wel het geval is de opvoerhoogte van de pomp te laag, tenzij de stuurleidingen vervuild zijn.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #9
Het kan ook een andere oorzaak hebben.
Als de klep (onder de pomp) niet helemaal naar links loopt en de microschakelaar niet indrukt, dan kun je de de restrictie uit een kanaaltje halen. Even uit mijn hoofd, voor mij is het al 6 jaar geleden...

Aan de voorkant van de klep zit een stuurleiding, deze leiding is met een koperen (banjo) bout bevestigd op de klep. Tap het water af, verwijder de bout in haal het hele kleine klemmetje en de naald uit de (banjo) bout.

Monteer de bout (zonder naald en klemmetje) weer en vul de ketel. Je zult dan zien dat de klep een stuk beter of sneller naar links loopt.
Vlg mij zit deze restrictie niet in alle uitvoeringen, maar dit is vaak wel een prima oplossing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu