Rovent 5: piepen en nog maar 1 stand

ZZ-top

  • #1
Mijn centrale ventilatiesysteem Bergschenhoek Rovent 5 piept, dus maar eens schoongemaakt (stofzuiger) en met olie iets gesmeerd. Piepen blijft, en ik merkte dat hij ook alleen nog maar in de hoogste stand werkt. Bij de andere standen, als ik dan de stekker erin steek, dan lijkt de ventilator iets te reageren, maar komt niet in beweging. Wel lijkt er een zoemend geluid. In andere topics gelezen dat je voor het piepen nieuwe lagers moet aanbrengen, en mogelijk heeft de uitval bij de standen 1 en 2 iets met de condensatoren te maken. Nog naar de stroomaanvoer gekeken (ik ben wel "amateur", maar die naam was al vergeven). Waar de stroomaanvoer binnen komt gaan er 4 draden in, en wordt er 1 doorgelust naar een 5e (onderste) punt. In stand 1 staat er stroom (lampje van voeler brandt) op punt 2, punt 4 en doorgeluste punt 5 (punt 1 en 3 niet). In stand 2 en 3 staat er stroom op punt 2-5 (punt 1 niet). Ik vind het wel raar dat in beide standen de "stroom" op dezelfde punten staat, maar van electriciteit heb ik niet erg veel verstand. Misschien komt dit door kapotte condensatoren (als dat inderdaad die 3 witte kokertjes zijn)? Ik zal de "stroom" ook nog eens checken voor stand 2 en 3. Met "stroom" bedoel ik dus: lampje van de voeler gaat branden. Het systeem zal uit 1987 zijn. Als ik stand 2 kon gebruiken, dan was het piepen misschien ook minder. Heeft iemand advies. Misschien dat ik i.p.v. olie ook nog een siliconenspray probeer.

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Eerst:
EEN SPANNINGSZOEKER IS GEEN MEETINSTRUMENT!!!!!!
Meten doe je met een multimeter, en condensatoren kan je dan nog niet meten.Er staat altijd spanning op alle drie.

Piepen= defecte lagers.
Stand 1 en 2 niet werken, condensatoren defect.
Oplossing een nieuw condensatorblok, dat is tegenwoordig 1 blokje ipv drie tonnetjes.
En nieuwe lagers.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #3
Oordeel zelf maar ik zou kijken voor een andere motorplaat of zelfs een andere unit.
Deze staan volop op marktplaats.
 

ZZ-top

  • #4
Bedankt voor de info. Enkele druppels olie hebben het gepiep aanzienlijk verminderd (duurde wel enkele dagen), dus met de lagers doe ik voorlopig maar niets (alhoewel in een ander topic werd beschreven hoe je de lagers kunt vervangen, zag ik in een antwoord van HH aan een "huisvrouw" dat je niet bij de lagers kunt komen, maar dat was misschien omdat de "huisvrouw" ze alleen wilde reinigen) [topic was gesloten, dus citaat niet mogelijk].
Ik heb wel een (zeer oude) multi-meter, maar volgens antwoord van HH heb ik daar dus ook niets aan voor de condensatoren. Ik zal weer eens in mijn oude schoolboeken kijken hoe die dingen werken, en of ik nog iets kan bedenken (suggesties welkom).
 

ZZ-top

  • #5
Condensatoren gevonden bij Handyman (Eur 9,= per stuk; of set van 3 voor 38,=, dus zelfs duurder dan los). Via Bergschenhoek ca, Eur 14,= voor een blok (XCONWV15 Condensatorblok WV-15, 2uf-1uf-2uf ), maar die moet ik dan zelf halen. Zag na enig zoekwerk goedkope (MKP?) condensator met ook 1 uF en 400V die ik kan bestellen op internet (Baco, Eur 0.95). Gezien het prijsverschil, zal dit wrslk niet het goede type zijn. Waar zit het verschil in?

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Die mkp raak je niet kwijt, de aansluitingen zijn voor printmontage.

Je moet dat blok hebben van 14 euro.Deze3 kom ik tegen als ik zoek op :"condensatorblok" voor 12 euro ex verzendkosten.

Lagers olien heeft weinig nut, ze zijn al stuk.
 

ZZ-top

  • #7
@Headhunter: link zit er niet bij, maar zelf al gevonden MVS-online.nl, CVonderdelen.snelbesteld.nl en KOCV, alhoewel het soms moeilijk te achterhalen is welke type nu precies degene is die ik moet hebben. Ventishop geeft wel een vertaling (Rovent 5 = Stork CME-16/2-3-12), maar bij KOCV krijg je alleen maar condensatorblokken voor CML en CMF (geen idee wat het verschil is); uF-specificaties staan er ook niet bij, en foto is te wazig om dat te zien. CVonderdelen.snelbesteld.nl geeft ook veel mogelijkheden, maar weinig is gespecificeerd. MVS-online.nl lijkt nog het duidelijkst, met "Condensatorblok 2-1-2 uF (alleen foto van 3-2-2 uF). Tevens moet ik eerst nog uitzoeken of het aannemelijk is dat ik (als leek) het blok ook kan aansluiten (welk draadje waarin, alhoewel het blok zonder draadjes lijkt te komen). En nog een vraagje: de ventilator kan 3 standen draaien, 12W, 20W en 45W. Hoe is de relatie met de condensatoren: 12W op 1 uF, 20W op 2 uF (1 van de 2) en 45W op 4 uF (2x 2 uF geschakeld in serie?)? Dit laatste lijkt raar, want dan zou nooit alleen stand 3 niet kunnen werken, zoals het geval is. Hoe kan het dat stand 1 en 2 niet werken, maar stand 3 wel bij 3 losse condensatoren van 1, 2 en 2 uF?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Het vervangen is simpel.
er zitten 3 aansluitingen op het blok voor de motor.
en dan nog 4 voor de stekker en er staat een super duidelijk schema op, kan echt niet missen.

Normaal draait de fan via een condensator. (2uF)
stand 2 zet er 1 parallel(1uf) wat betekend dat er 3 uF op de motor is aangesloten
In stand 3 word er 1 condensator bijgezet van 2uF wat voor de motor 4uF is.

Hoe meer capaciteit hoe groter de stroom door de 'hulp' wikkeling hoe sterker de ventilator word en hoe sneller hij draait.

Maar eigenlijk ben je gewoon toe aan een nieuwe motor of je moet deze laten reviseren.
 

ZZ-top

  • #9
The headhunter schreef:
Normaal draait de fan via een condensator. (2uF)
stand 2 zet er 1 parallel(1uf) wat betekend dat er 3 uF op de motor is aangesloten
In stand 3 word er 1 condensator bijgezet van 2uF wat voor de motor 4uF is.
Maar als stand 3 dan werkt, dan zou stand 1 toch ook moeten werken, want stand 3 gebruikt dan toch ook de condensator waar stand 1 op draait? Stand 1 doet het echter niet.
Eerder heb ik overigens gedacht dat er (ook) iets met de schakelaar was, want als ik de schakelaar langzaam van stand 1 (midden) naar stand 2 (links) draaide, dan gebeurde er niets. Als ik de schakelaar van stand 3 (rechts), die het wel deed, heel snel (voorbij aan stand 1) naar stand 2 draaide, dan deed de ventilator het wel.
Zojuist nog even getest, en ook nu doet hij dat weer (toen ik deze topic start deed die dat wrslk ook niet meer omdat alles stroef liep en olie toch wat geholpen heeft). Bij de ventilatorschoepen zelf ook gekeken, maar in die stand 2 draait het wel erg sloom (nauwelijks windverplaatsing te voelen, terwijl in stand 3 erg toch een aardig windje opsteekt).
Alhoewel je misschien zou kunnen denken dat bij stand 2 de ventilator niet op gang komt vanuit stilstand (i.c. vanuit stand 1), lijkt dit niet te worden bevestigd als ik de stekker eruit trek: als de stand 2 eenmaal (sloom) draait, en ik trek de stekker eruit tot stilstand, en stop vervolgens de stekker er weer ik, dan komt de ventilator wel weer vanzelf op gang, zij het weer sloom. Ik zal nu eens een tijdje wachten voordat ik de stekker er weer in stop (misschien heeft het iets met al dan niet opgeladen zijn van de condensatoren te maken; misschien wordt alles ontladen in stand 1).
Alhoewel een nieuwe motor misschien het beste is, vind ik het gepuzzel ook wel leuk.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Condensatoren kunnen alleen laden op gelijkspanning, op wisselspanning doen ze dat niet.
99,9% zeker is de capaciteit van die dingen gewoon volledig verlopen.
Als er van stand 1 nog 1uF over is dan is er geen groot genoeg veld om een beweging te maken.
Is er in stand 2 nog 0,5 over kan dat net genog zijn om in beweging te komen maar het toerental is dan te laag in stand 3 is er nog 1uf over dus draait het systeem in stand 3 niet met de gewenste 4uF maar op 2 uF wat het normale niveau is voor stand 1.
Met een nieuw blok draait alles heel snel in de soep, lagers zijn op en kunnen dat toerental niet meer aan.
 

ZZ-top

  • #11
@ Headhunter.

Klinkt logisch; zal eens gaan kijken voor een nieuwe. Het huis is uit 1987, dus de ventilator zal wrslk dit jaar ook haar 25 jarig jubileum hebben.

En natuurlijk: bedankt voor de hulp. :)
 

ZZ-top

  • #12
We zijn weer een paar jaartjes verder, en ben nu toch maar eens aan het kijken om de Rovent 5 te vervangen. Ik weet me vaag te herinneren dat ik de oude van de buren ook eens heb aangesloten, maar met hetzelfde resultaat (alleen stand 3 werkt). Ik heb een nieuwe gekocht (ander merk), maar ik bedenk mij nu dat misschien de schakelaar defect is. Op de contactdoos van de Perilex heb ik gekeken met een spanningszoeker (ik weet: geen meetinstrument, maar dat zou toch moeten werken, denk ik; mijn multimeter gaat maar tot 16V :P). Resultaat stekkerdoos (kleur draad bekeken in stekker):
- linksboven (blauw): altijd geen spanning (geen lampje in spanningsvoeler).
- linksonder (bruin): altijd spanning. Dus fase-draad, neem ik aan.
- rechtboven (zwart): stand 1 en 2: geen spanning. Stand 3: "minder fel" lampje spanningszoeker.
- rechtsonder (zwart): stand 1 en 2: geen spanning. Stand 3: "fel" lampje spanningszoeker.

Dit lijkt mij erop te duiden dat er voor stand 2 geen aanvulling verbinding is, toch?
Wrslk zullen 1-2 condensatoren ook kapot zijn, want stand 1 doet het ook niet.
Ik kan de Perilex nog proberen op de nieuwe box, maar ik vraag het maar eerst even voordat ik de doos onnodig open maak.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu