Reparatie gat in warmwaterleiding deel 2

Quibus

  • #1
Dit is een vervolg op het gesloten onderwerp: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/reparatie-gat-in-warmwaterleiding.52517/
Binnen jaar is de waterleiding weer gaan lekken ( druppelen ) op de reparatie.

Ik heb de reparatie weggezaagd en opnieuw gesoldeerd een lus van 4 bochten ivm zeer weinig ruimte en krimp na solderen.


Reparatie januari 2010

lekkage oktober 2010

koperdraad verwijderd

buis schoongemaakt:

nieuwe reparatie oktober 2010


toegegeven het soldeerwerk ziet er niet netjes uit. Ik kan dit veel beter. De reparatie bevind zich onder een keukenkastje ( onder de spoelbak ) tegen de muur. Voor reparatie hen ik de bodem van het kastje eruit moeten zagen. Bodem is weer gerepareerd dmv sandwich constructie en kastje weer zgan.


Bij de nieuwe reparatie heb ik vooral veel gehad aan het advies van Pietannemie in het vorige topic:
'Let wel op, ,De pijp zit opgesloten in de beton als de lengte van de delen die gesoldeerd worden samen 100 mm lang zijn en je gaat dat verwarmen tot 350 graden dan worden door de uitzetting alle delen samen ~0,6 mm langer.
Als dit nu afkoeld dan moet het ~0,6 mm krimpen en dat kan niet want het zit opgesloten dus op de zwakste schakel gaat het los.
Ik heb het ook in de praktijk meegemaakt en je begrijpt in het begin niet waarom het telkens gaat lekken.
Met 4 knietjes een S bocht maken is de veiligste oplossing. '
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #2
Leuk gemaakt

maar wat een weer stand nu in je leiding

je had beter verder open kunnen kappen of leiding om gelegd boven langs
 

Quibus

  • #3
Verder open kappen was geen optie meer. Daarvoor was te weinig ruimte. De riolering loopt er voorlangs (is gedeeltelijk weggezaagd op de foto's ) en ik moest werken in een keukenkastje van 60 cm.
stond de keuken er nioet dan had ik het zeker gedaan. Er zit verder maar 1 tappunt achter deze bocht.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik blijf het vreemd vinden dat het niet gelukt is. Enig idee waarom het weer is gaan lekken.
Was de soldeer niet sterk genoeg. Kan het soldeer toch niet de waterleiding druk aan.
De waterleiding wel eerst vertind, het koperdraad zou je eigenlijk ook moeten vertinnen en dan pas om de buis draaien.
 

Tiho

  • #5
Leg twee cirkels tegen elkaar, hoe groot is het rakende oppervlak?
Hier zou dus de afdichting gemaakt moeten worden met een buigzaam kristallijne (scheurt snel) metaalsoort. Welke dan allleen gesoldeerd/geplakt is, vindt het niet zo vreemd.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
In dit soort gevallen leg ik er een plaatje koper op en ga het zilver solderen/lassen.
Het handigste is een stukje koper pijp van dezelfde diameter als de bestaande pijp, die doorzagen op iets minder (of meer) dan de helft en het stukje er omheen drukken, door de spanning in het stukje pijp blijft het mooi om de kapotte pijp zitten.
Vooraf de pijp insmeren met de soldeervloeistof of poeder voor zilver lassen.

 

Drumbo

  • #7
Jan jij typt het ik dacht het helemaal met je eens dit is veel makelijker
 

Quibus

  • #8
Jan en Drumbo,

bedoel je gewoon zilver tin soldeer voor waterleidingen?
Of is dit iets anders.

Omdat de buis links en rechts zit opgesloten in het beton heb ik gekozen om er een lus in te maken ivm het krimpen na het verhitten.

Laat je de boel recht dan heb je kans dat de verbinding weer losschiet door de krimp. Ligt je leiding in een mantelbuis dan heb je dit probleem niet.
 

Quibus

  • #9
Nog een vraagje over het solderen voor de experts:

wanneer ik leidingen aan het solderen ben kan het wel eens voorkomen dat je een verbinding toch weer los moet maken. Dat is eenvoudig. Verhitten met de brander, verbinding uit elkaar trekken en met een katoenen lap van het buisuiteinde het overtollige soldeer verwijderen.

Er blijft altijd een héél dun laagje soldeer op het buisuiteinde en in het koppelstuk achter. Wannneer ik de buis en het koppelstuk weer ga solderen moet ik dat dunne laagje soldeer dan weschuren tot aan het rode koper?
Of kan ik het er gewoon op laten zitten?
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #10
Ik laat her er altijd op zitten, heel even met een schuurpapiertje erover heen, klein beetje vleoimiddel erop, en weer in elkaar zetten.

groeten b
 

Conradus

  • #11
Wat je ook had kunnen doen.
Stukje van ongeveer 2 a 3 cm er tussenuitzagen, minimale de edte van een sok.
Twee sokjes 15mm even de aanslag binnenzijde eruit vijlen zodat ze volledig over de pijp te schuiven zijn. Dan links en rechts er een overheen schuiven. Stukje pijp van 15 mm ertussen en dan de sokjes naar het midden schuiven. Als alles past weer even losnemen, insmeren en solderen. :idea:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
En dan zal het bij het krimpen toch weer iets gaan lekken, zie de uitleg van de Topic starter en het vorige topic over deze lekkage.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Ik heb het over echt zilver, dat trekt niet weer los door werking.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu