Remeha TZerra Ace CW28 H.01.14

EZe

  • #1
Beste klusidee leden, mijn Remeha Tzerra Ace afvoer temperatuur blijft koud tijdens de opstart van de verwarming en valt uit op code H.01.14; te hoge temperatuur omdat de ketel z'n warmte niet kwijt kan. Dit is opgetreden nadat een kleine lekkage van een knelverbinding die is verholpen waarbij de ketel drukloos is gemaakt en weer is bijgevuld.
Warm water verwarmt gewoon naar de gewenste temperatuur, dus douchen kan wel. De drieweg klep schakelt gewoon, de pomp draait wel (heb ik zelfs minimaal op 100% gezet) maar binnen een minuut stijgt de CV watertemperatuur boven 90 graden en stop de ketel met verwarmen en krijg ik de melding. Een CV installateur erbij gehaald en die heeft ook van alles geprobeerd en soms wordt de leiding wel iets warm (rond 40 graden) maar ik krijg weer dezelfde code..
Zijn er nog tips en tricks
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Er is dus geen stroming.

Zet in het menu de warmwatervoorziening uit.
Vervolgens ga je heet water vragen met cv thermostaat 10 graden of lager.
Zodra het water koud is uit de ketel zet je de thermostaat van de cv op max.

De ketel start dan voor cv, kijk dan of het warmwater weer heet word zo ja dan blijft je drieweg op ww bedrijf hangen.
Gaat de ketel in storing dan is er een probleem met de circulatie in cv circuit.

Even afhankelijk hoe de installatie is opgebouwd zou er ergens een lichtbel kunnen zitten die de stroming tegenhoud.
 

EZe

  • #3
Bedankt voor de snelle reactie; de installateur heeft dit ook gedaan en geconcludeerd dat de 3-weg klep goed is. Er komt soms ook wel wat warm water in de afvoer dus dat betekent ook dat de driewegklep schakelt.

We denken ook aan lucht ergens in het systeem maar hoe krijg ik dat eruit.
Naast de normale procedure radiatoren ontluchten en automatisch ontluchting van de ketel zelf tijdens de opstartprocedure heb ik nog even de automatische ontluchter eraf gehaald en er kwam gewoon water uit.
De grijze vulkraan recht onder de ketel manueel open gezet en aan de andere kant de aftap open gezet en er kwam zeker wel lucht uit maar nog steeds de storing.
Zijn er nog andere mogelijkheden om het lucht eruit te krijgen.

1709278348614.png
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Leidingen op het hoogste punt ontluchten,desnoods door de koppeling iets los te draaien.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Wij kunnen niet zien hoe de leidingen lopen vanaf de ketel je zal de hoogste punten moeten ontluchten
 

EZe

  • #6
Dat begrijp ik en dat is de ontluchter boven op de ketel, maar daar komt geen lucht uit. Alle radiatoren staan onder de CV ketel.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Controleer eens of alle voetventielen en kranen wel open staan.
Als er geen lucht kan zitten is er iets anders dat de stroming blokkeert.
 

EZe

  • #8
Alles staat open ook alle radiator kranen.

k had er nog niet bij verteld dat de pomp ook veel lawaai maakt, ik kan geen video uploaden maar hier schrik je wel van
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Maakt hij altijd dat geluid of alleen in cv bedrijf?

Als een ketel oververhit raakt gaat hij koken en dat kan best indrukwekkend knallen.

Dank toch dat die pomp niet lekker is of heb je een dopje in de reparatie laten zitten.
 

EZe

  • #10
Alleen bij CV bedrijf en nee geen dopje laten zitten....:?., het geluid kan ik beschrijven alsof er water met zand door de pomp gaat gaat.

Vuilafscheider in de retour leiding is gewoon schoon.
 
Laatst bewerkt:

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #11
lucht in de wisselaar
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Idd vermoedelijk lucht/ stoom.

Ik zou denk ik alle kranen sluiten, de aftapper van het vuilfilter openen en tegelijk een vulkraan in de aanvoer open en dan blijven vullen tot er geen lucht uit de installatie komt.

En dan nogmaals starten.
 

EZe

  • #13
k heb heb een filmpje op youtube staan

Headhunter, wat bedoel je met alle kranen; thermostaat kranen en....

auto-vulkraan
1709352888620.png


en warmwater afvoerkraan?
1709352931725.png
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Ik bedoel dat je moet zorgen dat bij het vullen het water alleen door de ketel loopt zodat je het lucht allemaal wegdrukt uit de ketel.

Het klinkt idd als lucht/stoom.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Vul hem anders eens tot 2 bar, toen ik mijn tzerra plaatste kreeg ik ook veel lucht op 1.5 bar ,gevuld tot 2 en toen goed opgestookt was het zo weg.
 

EZe

  • #16
Ik zou niet weten hoe ik recirculeren moet alleen over de ketel...als ik alle radiator kranen dicht zet, komt er nog steeds retour vanuit de retourleiding...

Nu heb ik een manuele vulinrichting en daar zit ook een grijs knopje op die je open kunt draaien en daar komt warm ketel water uit als je deze opent. Boven dat grijze rond knopje zit een zwart blokje die je naar links kunt draaien en als ik dat doe dan komt er ineens warm water in de afvoer leiding, als ik dit blokje loslaat dan gaat ie met veerdruk weer naar rechts en komt er geen warm water in de afvoerleiding.
Hoe zit het met dit zwarte blokje, wat is de functie.

.... het lawaai is inmiddels wel uit de pomp/warmtewisselaar
 

EZe

  • #17
.... het lawaai is inmiddels wel uit de pomp/warmtewisselaar
 

EZe

  • #18
Ik ben vergeten terug te koppelen; wat was er aan de hand. Tijdens het verhelpen van een lekkage heeft de installateur het mechanisme boven de autovulkraan dichtgezet...en dan komt er geen water richting de cv. nu wordt de cv gewoon weer gestart en worden de kamers weer warm

De driewegklep was er ook uitgehaald maar daar lag het immers niet aan maar nu voel ik wel als ik warm water naar een waterkraan vraag dat ik ook warm water naar de cv leidingen loopt en de radiatoren warm worden....kan het zijn dat de driewegklep verkeerd teruggeplaatst is?
 

Ivo_vr

  • #19
De drieweg klep past maar op 1 manier. En dat is met een uitstekend palletje aan de rechterkant. Past precies in een uitsparinkje.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu