Muurplaat vervangen maar ingesloten

ExploWare

  • #1
Ik heb al wat over het forum gespeurd maar ik kom mijn situatie niet tegen, dus ik vraag het maar:

Hoe kan ik het best deze muuplaat vervangen?

Loshalen zal moeten lukken, de plaat zal wel makkelijk breken/buigen en zo zal de soldering los komen. Maar, dan is er dus een ruimte tussen de warm- en koudwaterkant, waar de nieuwe plaat eigenlijk zonder rare beweging niet meer tussen komt.

Mijn enige ingeving is een zaag door de koudwaterkant halen (dus verder uitbikken), een schuifmof plaatsen , de muurplaat solderen en dan de schuifmof op zn plaats brengen en solderen.


Heeft iemand iets beters?

IMG_20230727_202210.jpg
 

ExploWare

  • #2
Ik kreeg de suggestie om twee losse (enkelvoudige) muurplaten te gebruiken.
Enige reden omdat niet te doen?
Ik kan alleen de krachten bedenken, de thermostaatkraan kan natuurlijk redelijk belast worden (door kinderen oid)
 

Kaajee

  • #3
Koud en warm doorzagen dan neem ik aan, en 2 soldeer moffen gebruiken.
Dat zou kunnen inderdaad.

Aan verder uitbikken ontkom je niet, vrees ik.

Je kunt ook overwegen de nieuwe muurplaat ietsje hoger te plaatsen.

Dan eerst de huidige leidingen vlak boven de huidige plaat doorzagen (tip: gebruik een multitool, kun je mooi haaks de koperen leidingen doorzagen).
De afgezaagde leidingen goed schuren, ontbramen en schoonmaken/ontvetten.
Alvast s39 (Kiwa) erop smeren.
Dan dus de nieuwe muurplaat op de afgezaagde leidingen plaatsen (ook s39), muurplaat goed vastzitten met schroeven, dan dicht solderen.
Daarna de boel dichtsmeren (rotband bijv).
Dan komt je kraan hooguit een paar centimeter hoer te zitten.
 

Kaajee

  • #4
Vies woordje gebruikt, oepsie, hoger bedoelde ik natuurlijk
 
  • Like
Waarderingen: eezacque

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #5
1690540426423.png

Zo te zien zit in de warme direct een T-stuk en in de koude direct een verbinding ken ook een t-stuk zijn.
En waar om moet ier er uit wat is de reden?
Muurplaten er op zal ook moeilijk worden omdat soldeer verbindingen er naast te dicht bij zitten, gaan die lekken ondanks koelen, en door dat koelen gaat soldeer niet goed vloeien.
Beste is muur verder open en de aan sluitingen opnieuw maken die beugels kan je de muurplaat draaien
1690541354792.png

eventueel laat je het doen zodat het in pers werk gedaan kan worden.
Naamloos.jpg
 

ExploWare

  • #6
Ik heb iets verder geopend en het is inderdaad een t-stuk aan de rechterkant ook.
Ik heb de beugel doorgeslepen, beide koppelingen losgesoldeerd, nieuwe op gesoldeerd met S65(=voor DRINKWATER, S39 niet.) vastgezet met schroefjes en muur gevuld. Nieuwe tegels gezet met S65, voor DRINKWATER,gevoegd en gekit rond de uitgang, met de s-bochten al goed geplaatst, en kit in de gaten voor de douchestang. Hopelijk blijft dit weer 40 jaar goed
IMG_20230728_220606.jpg
 

Kaajee

  • #7
Klusje geklaard!
Vraagje: waarom voor 2 aparte muurplaten hekozyipv een speciale muurkraanplaat voor douche/badkranen? Daarmee is de afstand meteen goed en is ook iets steviger geheel en te monteren?

En,.for the record, er is ook S39 dat wél een KIWA keurmerk heeft en dus wel geschikt voor waterleidingen.
 

ExploWare

  • #8
Nasty typo. Ik heb de tegels niet met S65 :P
Maar, de KIWA S39 wist ik niet,zzo leer ik weer iets, thnx
De beugel heeft een vaste afstand, en dus past het niet om de ene buis in te steken en daarna de andere.
Losse koppelingen dus :)
 
  • Like
Waarderingen: Kaajee en Jackd

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Leuk die terugkoppeling.
Ik denk dat het zo zelfs een stuk sterker is dan een standaard muurplaat.
Nu 6 schroeven verder van elkaar i.p.v. 2 schroeven op een lijn in het midden.
 
  • Like
Waarderingen: Kaajee

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu