Miskoop: halogeenlamp met transformatortje

Michiel747

  • #1
Via Marktplaats dacht ik een fraaie lamp voor in de keuken te kopen: "nieuw in doos". Fraai is de lamp zeker, het geheel geeft alleen geen licht :cry: Trafo blijkt defect en verkoper legt meteen de schuld bij mij, dus ik op zoek naar een ander trafotje.

Om het meteen maar wat complexer te maken, lijkt me het een goed moment om er ook maar meteen led-lampen (AR111) in te zetten. Want 100W voor een beetje licht, dat is eigenlijk niet meer van deze tijd.

en dat ziet er zo uit:

de Led-lampen zijn van e-bay en mochten naturlijk niet te veel kosten (ca. 15 euro/st).

Loop ik tegen het volgde aan:
- de lampen werken op wisselspanning (er staat geen + en - bij de aansluitpolen) en dus zou een halogeentrafo met 25w voldoende moeten zijn.
1 ik heb 2 trafo's geprobeerd (40W en 70W) beide piepen behoorlijk en de 40W wordt na een halve minuut gewoon heet. Het geheel verbruikt ca. 25W, dus dat klopt wel. Van binnen zien de trafo's er wat simpel en goedkoop uit. De middelste trafo in de foto hieronder is de originele en die ziet er een stuk netter/duurder uit van binnen:


2 omdat de ruimte in de lamp zeer beperkt is (2,5cm hoog en 5cm breed), kan ik er geen Osram mouse (wel kwaliteit dacht ik) aanhangen of zo. Is de trafo de beperkende factor, of gooien de led-lampen hier roet in het eten?

3 omdat ik zo niet verder kom, denk ik nog 3 dingen te kunnen doen:
- een ringkerntrafo gebruiken. Zou dit een betere/stabielere spanning kunnen geven voor de led lampen? probleem: te groot om in de lamp te stoppen. Dus: 2 kleine trafo's 10VA voor ieder lamp 1? Of een ringkerntrafo in de centraaldoos stoppen (dat mag vast niet :mrgreen: )?
- de ledlampen openmaken en hopen dat ik "wat electronica" :shock: weg kan halen, zodat ze op 12v gelijkspanning kunnen branden. dit icm een 12V = trafo.
- 12V= op de lampen zetten met een LED trafo (die zijn wel klein te koop dacht ik) en dan wat minder efficiënt bezig zijn en ook minder licht uit de lampen halen. (op een 12V accu branden ze minder fel)

wat is wijsheid?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Normaal gesproken werken alle leds op gelijkspanning vanuit hun natuur.

Dat is ook de reden dat je trafo-tjes slecht werken, de trafo-tjes in die elektronische gevallen gaan over de zeik omdat alleen de positieve kant word gebruikt en de negatieve nergens heen kan. de trafo raakt dan verzadigd en gaat janken en word heet.
 

Michiel747

  • #3
Ik was al bang dat de electronica in de lampen niet goed samengaat met een electronische trafo.

aan de andere kant zouden die lampen er wel voor gemaakt moeten zijn omdat ze 12v halogeen lampen moeten vervangen.

zou een ringkern of een gewone gewikkelde trafo wel werken met dit soort lampen?
 

Kacheltje

  • #4
Doordat enkel de positieve kant belast wordt kan de trafo de helft van het vermogen leveren. als je een 10va trafo hebt dan blijft er dus 5 van over. Sluit je er 10 va op aan is de trafo overbelast.
Met een brugcel er tussen benut je ook de andere zijde van de wisselspanning.

Ik denk dat de elektronische trafo dan ook beter zal werken zonder morren.
 

Michiel747

  • #5
Is er een website waar ik meer info kan vinden? ik zou het graag wat concreter zien (schema'tje en uitleg).

met een brugcel achter (maar dat zal wel niet de bedoeling zijn) de trafo geeft deze gelijkspanning af. En in de lampen zal ook wel iets derdelijks zitten, wat de leds zelf zijn ook =.
 

Kacheltje

  • #6
Als de elektronische trafo gelijkspanning levert zoals je nu benoemd dan mag het aansluiten van een led geen probleem zijn voor vreemde geluiden. Een led is een ohmse belasting.
Je kan de led dan op een manier aansluiten, draai je de draden om dan geven ze geen licht tenzij het meerkleurenleds zijn.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Een standaard brugcel werkt niet achter een E-trafo, de schakel frequentie is te hoog.

Een tweede oorzaak kan zijn dat je belasting te laag is.
wat is de minimale last van die trafo-tjes?
 

Michiel747

  • #8
De vervangende trafo's heb ik uitgezocht op lagere belasting. minimale last is 20W. Met een halogeenlamp piept de grote witte (Paulmann) trafo ook (wel iets minder dan met de ledlampen).
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Hoeveel w verbruiken die ledspots? als jij onder de minimale last zit gaat het wat je ook doet niet werken.
 

Michiel747

  • #10
Dat mag het probleem niet zijn. 9x1W leds+electronica. de voltmeter geeft 25-27W aan voor het geheel incl trafo. Zet ik er één 50w halogeenlamp op (Paulmann tafo, 20-70W) dan maakt de trafo hetzelfde lawaai, maar wel minder.

Op een 12V accu (boormachine) branden ze zonder geluiden. Dus =spanning zou ook moeten kunnen. in de lampen zit een brugje denk ik, want het maakt niet uit hoe ik de polen aan de accu aansluit.

zou het met een kleine laptop (12V=) gaan? Of zal die ook geluiden gaan maken? Als de lampen voor wisselspanning gemaakt zijn, zou je er toch een hogere gelijkspanning aan moeten zetten om dezelfde lichtopbrengst (voltagn naar de lampen) te krijgen? Hoe werkt dit eigenlijk?
 

Michiel747

  • #11
Hierbij 2 foto's van de electroninca in de lampen:



het printje ziet er wel goed uit met smd componenten. Ik vraag me alleen af: waar is al dat spul voor nodig? De grote "kraal" lijkt me een brugcel en er zal wel een buffertje inzitten om de spanning vlak te houden.

zou dit printje ge-by-passed kunnen worden als ik er direct een laptopvoeding (die zijn toch gestabiliseerd?) aan hang?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Dat is een driver print, deze maakt een stabiele stroom voor de leds ongeacht de spanning (binnen tolleranties)
Dus tussen de 10v en 15v=/~ spanning maakt deze een stroom van xx mA= voor de leds.
Eruit halen levert je een zwarte led op met 0 opbrengst.

Je kan met een normale multimeter geen vermogens meting doen aan een schakelende voeding, de wisselspanning die eruit komt zit op 15-25kHz en is beslist niet sinusvormig.
De stroom die de regulators van die leds trekken zijn ook al net zo blokkerig dat een normale multimeter daar niets mee kan.
 

Michiel747

  • #13
Klopt het dan dat het niet uitmaakt of je er ~ of = aanhangt?

zou een 12V= led-voeding of laptopvoeding het wel goed doen op deze lampen? Waar zal de driver het beste mee overweg kunnen?

Is er nog verschil in "efficiëntie" van het geheel (lamp+voeding) bij verschillende soorten voedingen (~ / =, electronisch, gewikkeld) en voltages? (misschien 14V of juist 10V erop zetten?)

graag reacties!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Een driver bestaat uit een bruggelijkrichter, een buffertrapje, een schakelend element(mosfet) een vorm van energie opslag(spoel) en een controlerend orgaan.

Door de brug vreet zo'n ding alles gelijk of wissel het maakt hem niet uit.
De effecentie van het ding is nagenoeg 90% ongeacht de aangelegde spanning mits je tussen de specs blijft.

De driver maak het helemaal geen fluit uit, zolang je maar binnen de specs blijft.

een gewikkelde trafo heeft iets meer verliezen dan een elektronisch model maar dat scheelt mekaar niet zo heel veel bij deze lage vermogens.

Het hier ontstane probleem kom ik tegenwoordig heel vaak tegen.
Led is het toverwoord maar de dimmers en voedingen kunnen er standaard helemaal niet mee overweg, gevolg zijn dimmers die lopen te knipperen, elektronische voedingen die oproken door de vreemde belasting van de led.En er zijn geen standaard oplossingen voor.
meestal moet je de voeding vervangen voor een dimbare leddriver met ingbouwde zwakstroom dimmer oid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu