Miele T420C motor draait niet

Jcve

  • #1
Het verwarmingselement doet het wel, de trommel draait niet.

Wat kan dat zijn.

Groeten, Jan.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Koolborstels? Even zoeken op het forum?
 

Jcve

  • #3
Het verwarmingselement doet het wel, de trommel draait niet.

Wat kan dat zijn?

Hij stinkt ook binnen in.

Kan dat door de koolborstels komen?

Hij maakte hiervoor al wel veel meer lawaai.

Groeten, Jan.
 

Co de Witgoedman

  • #4
Deze droger heeft geen koolborstelmotor :mrgreen:

Vermoedelijk zal de motorcondensator defect zijn.

Hiervoor dient de machine op een zijkant te liggen, liefst links, vervolgens de bodemplaat (4sterschroeven) losmaken.

U ziet nu de motor met de snaaroverbrenging en bij de motor zit een zeskanten moet van ong 1,5 cm met daarboven een aluminium behuizing, dit is de motorcondensator.
 

Jcve

  • #5
Condensator vervangen. Helaas geen resultaat.

De branderige lucht ruik ik niet bij de motor of de waaiermotor.

Hoor wel een relais klikken op het moment dat de motor aan zou moeten gaan.


Groeten, Jan.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Co de Wigoedman schreef:
Deze droger heeft geen koolborstelmotor
Tja dat krijg je als er niet vermeld wordt wat het voor apparaat is, dan denk je: koolborstels.

Lastig altijd als dat er niet even bijgezet wordt. Ik had over de "T" in het typenummer heengelezen.

Alhoewel, vandaag zit ik wel in de bonen wat dat betreft!
 

Jcve

  • #7
AAAH, er zitten twee condensatoren op, 1 op de waaier en 1 op een apart beugeltje. De eerste heeft 2 aansluitingen, de tweede 4.

De eerste heb ik vervangen maar dat is de verkeerde neem ik nu aan?


Groeten, Jan.
 

Henny

  • #8
De (electrolitische) condensator van de motor heeft een waarde van 8 uF.

Deze condensator zit op en beugeltje, welke aan de steun van de
motor gemonteerd zit.

De condensator van de waaier heeft een waarde van 2uF.

Dan is er ook nog de ontstoringscondensator.
Deze zit direkt bij de netentree.
 

Co de Witgoedman

  • #9
Neten tree, een soort boom met neten of zoiets :?: :mrgreen: :mrgreen:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Let maar niet op Co hoor, is in een lollige bui... :wink:

Tree is engels, Co. Entree is (oorspronkelijk) frans.

Op een tree kun je ook staan of stappen.

Zo dit was het taalrondje, terug naar het probleem van Jcve!
 

Jcve

  • #11
Ja, ik heb ze nu alle drie gevonden.

Die van de motor verwisseld, voor een iets kleinere waarde. Dat viel helemaal niet mee want er zitten hele korte draden aan, die ik beter eerst los had kunnen maken. Helaas geen resultaat.

Groeten, Jan
 

Co de Witgoedman

  • #12
Welke kleinere waarde?? Een motor , zeker een die kracht moet leveren, moet wel de juiste condensator hebben anders wil hij niet draaien.

Controleer ook even of de motor wel spanning krijgt.


@Klusidee Kees.

Merci beaucoup pour la ......lesson of the two......talen, begrijp nu .....viel mehr :mrgreen:

Domo arrigatto.
 

Jcve

  • #13
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de motor zelf toch vast zit.

De trommel kan met de hand zwaar gedraaid worden, maar daarbij slippen de snaren over de poelies van de motor. Ik neem aan dat er in de hulppoelie ook een lager zit en uiteraard rond de as van de motor.

Bij het inschakelen is er ook een brom hoorbaar waarvan ik denk dat hij alleen uit de motor kan komen.

Voordat ik verder ga, hoe krijg je in vredesnaam de motor eruit?
Los maken is al moeilijk genoeg maar hoe krijg je hem er echt uit?

Groeten, Jan.
 

Co de Witgoedman

  • #14
Kan er alleen maar via de voorkant :? uit, een behoorlijke klus waarbij de voorwand met bediening los moet, de voorglijlagers en de trommel, welke vastzit aan de achterzijde met 6 inbusbouten die zichtbaar zijn en 2 in het midden van de trommlachterwand, verzonken waar het achterlager aan vast zit.
Daarna kunt u bij het motorhuis komen, waar ook de ventilator op vastzit.

Deze zit er conisch op.

Al met al een aardig klusje.

Voor u eraan begint: neem digitale foto's van hoe alles zit en vastzit, is handig bij terugmonteren.
 

Jcve

  • #15
Bedankt.

Zijn lagers apart te vervangen of moet er altijd een nieuwe/andere motor in?

Groeten, Jan.
 

Co de Witgoedman

  • #16
De lagers zijn wel apart te vervangen, maar spuit er eerst een wat kruipolie in, soms gaan ze daarvan beter lopen.
Vraag is alleen hoelang, maar bespaart veel werk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu