Loop vast met GTM GTS1300 hakselaar reparatie

bobbydehobby

  • #1
Ik heb een (flink) gebruikte GTM GTS1300 hakselaar gekocht met Honda GX390 motor die wat liefde nodig heeft. Ondertussen heb ik de missende onderdelen volgens mij allemaal in bezit. Maar nu loop ik tegen een probleem aan bij het plaatsen van de poelie op de as van de Honda motor.

De onderdelen die misten bij de machine waren dus de SPA90-2 1215 voor op de as van de Honda motor. Daarnaast de spie en de bush engine shaft.

Vraag 1: Ik weet niet hoe ik de poelie op de as van de motor moet maken. Als de poelie over de as gezet wordt, is de spiebaan van de as veel te ver naar achter. En als ik de pulley nu probeer vast te maken, zit hij sowieso niet goed. Ik kan het midden deel (taper lock?) er uit halen, maar dan mis ik de spiebaan. Want die zit niet op het onderste deel van de poelie... Zie foto's

IMG_5942.jpeg
IMG_5943.jpeg
IMG_5944.jpeg
IMG_5945.jpeg



Vraag 2: In de handleiding heb ik terug gevonden dat de afstand tussen de 2 assen ~73 cm moet zijn. Als ik die 73cm aanhoudt lijkt de spanning op de v-snaren wel correct. Echter staat de motor dan heel ver naar voren en is de as van de motor niet mooi in het midden van de kap uitkomt. Is dit de bedoeling, of moet ik dit op een andere manier zien op te lossen?

IMG_5940.jpeg
IMG_5939.jpeg


IMG_5944.jpeg
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Deze tekeningen heb je vast al gezien, jouw onderdeel staat op zowel de 1e als de 2e tekening.
Het ziet er niet heel lastig uit, dus mijn eerst ingeving: hoe weet je zeker dat je de juiste onderdelen hebt?

https://www.mojahonda.pl/download/czesci/rebaki/GTS1300_ver.4.pdf

Als je er niet uitkomt: iemand zoeken met dezelfde om te kijken hoe het daar zit.
 

bobbydehobby

  • #3
Dank je voor je reactie! En inderdaad, ik had deze tekeningen gezien.

Er zijn echter veel verschillende versies van de tekeningen, waar ook andere onderdelen op genoemd staan. Echter heeft dat voornamelijk met het merk (en type) motor te maken voor zover ik kan beoordelen.

Ik ben dus uitgegaan van een tekening waar in ieder geval een Honda motor op stond. Echter weet ik niet 100% zeker dat ik het juiste onderdeel heb besteld. Dat blijft wat gissen...

Goed idee, om eens te zoeken naar iemand die een vergelijkbaar model heeft. Echter weet ik dan niet goed waar ik moet beginnen. Misschien heeft iemand op dit forum de machine staan (met Honda motor)?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Je moet niet bij Honda zijn, maar bij de fabrikant van de hakselaar. De motor van Honda is slechts een aandrijfaggregaat zoals dat heet. De fabrikant van de hakselaar heeft hier vervolgens zelf onderdelen op gemaakt om er zijn eigen machine mee te kunnen aandrijven. Je zal het typeplaatje nodig hebben van de hakselaar, hiermee bij GTM de juiste onderdelentekening opzoeken en dan kun je zien wat je nodig hebt.

In dit soort gevallen van een gebruikte en niet complete machine moet je er altijd van uit gaan dat niet alle aanwezige onderdelen ook de juiste zijn. Vaak heeft er al iemand aan zitten knutselen.

Op de onderdelentekening van de link hierboven lijkt het wel alsof de bevestigingsbout met ring van de poelie op de krukas helemaal in de poelie verdwijnt. Het gedeelte van de polie waar de riem over loopt zit naast de kruikas. Jouw poelie ziet er heel anders uit.

Hoe is de uitlijning van de polie van de messentrommel van de hakselaar en de krukas van de motor? Steken die even ver uit?
 
Laatst bewerkt:

bobbydehobby

  • #5
Hi Bert, dank je voor je reactie. Ik was niet heel duidelijk in mijn uitleg en beschrijving. Er zijn van de GTM GTS1300 namelijk verschillende versies te koop (geweest). In het verleden met Honda GX390 motor (die ik dus heb), maar meer recent met o.a. Loncin en Mitsubishi motor. Vandaar dat ik sprak over de Honda motor.

BertPleizier schreef:
Op de onderdelentekening van de link hierboven lijkt het wel alsof de bevestigingsbout met ring van de poelie op de krukas helemaal in de poelie verdwijnt. Het gedeelte van de polie waar de riem over loopt zit naast de kruikas. Jouw poelie ziet er heel anders uit.
Nu ik er nog wat dieper ben ik gedoken, lijkt het er inderdaad op alsof ik gewoon helemaal de verkeerde pulley heb. Ik heb ondertussen na je tip ook meteen even een mail naar GTM gestuurd om op te helderen welke tekening (en dus onderdelen) ik nodig heb. Daarnaast gevraagd of de poelie de juiste is voor mijn situatie.

BertPleizier schreef:
In dit soort gevallen van een gebruikte en niet complete machine moet je er altijd van uit gaan dat niet alle aanwezige onderdelen ook de juiste zijn. Vaak heeft er al iemand aan zitten knutselen.
Hier had ik eerder nog niet over nagedacht, maar is een belangrijk en valide punt voor deze reparatie, maar ook andere reparaties in de toekomst. Goed punt!

BertPleizier schreef:
Hoe is de uitlijning van de polie van de messentrommel van de hakselaar en de krukas van de motor? Steken die even ver uit?
Ja, dit is wel het geval lijkt het. Maar ik denk dat ik eerst bovenstaande even afwacht.
Dank voor je tips en inzichten.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik heb zelf diverse tuinmachines van Stihl, Sabo, Dolmar en Honda. Van allen heb ik direct na aanschaf (zowel nieuw als tweede hands) bij een dealer de onderdelentekeningen opgevraagd aan de hand van het serienummer. Deze heb ik allemaal in PDF op de pc staan en als ik iets nodig heb kan ik het gelijk opzoeken. Komt altijd een keer van pas.
 
  • Like
Waarderingen: bobbydehobby en Wgb

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
De Honda GX motorblokjes zijn overigens oerdegelijk. Zolang er maar voldoende olie in zit en deze met enige regelmatig even ververst is zijn ze onverwoestbaar. Dat is met de namaak Honda blokjes wel anders.

Heb je de beitels al geslepen?
 
  • Like
Waarderingen: bobbydehobby

bobbydehobby

  • #8
BertPleizier schreef:
De Honda GX motorblokjes zijn overigens oerdegelijk. Zolang er maar voldoende olie in zit en deze met enige regelmatig even ververst is zijn ze onverwoestbaar. Dat is met de namaak Honda blokjes wel anders.
De motor had ook wat liefde nodig, maar dat lijkt gelukt te zijn. Echter loopt hij nog wat onregelmatig. Dat los ik op, op het moment dat de pulley erop zit en werkt. Daar ben ik niet zo bang voor dat die wel weer goed gaat lopen als ik je bericht hier zo lees.

Ik heb de messen niet geslepen, maar ze waren aan 1 kant nog nieuw, dus schoongemaakt en omgedraaid en met de momentsleutel vastgezet met een druppeltje loctite.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Top! Bougie en luchtfilter al vervangen? Ga je de hakselaar veel gebruiken?

Ik gebruik uitsluitend Aspen 2T en 4T in mijn tuinmachines. Geen bio ethanol rotzooi uit de E10 benzine van de pomp er in en de carburateurs vervuilen niet. Deze alkylaatbenzine is zo zuiver dat je ze makkelijk 2 of 3 jaar kan bewaren zonder nadelige gevolgen.
 
  • Like
Waarderingen: bobbydehobby

bobbydehobby

  • #10
Ja, bougie en luchtfilter zijn vervangen inderdaad.

De motor loopt echter onregelmatig en lijkt op een bepaald moment te verzuipen. Hij stopt dan uit zich zelf. Ook flink wat witte rook in het begin kwam er uit.

Ik heb ondertussen inderdaad ook Aspen 4T voor erin gekocht. Die moet er straks in als de normale benzine van de pomp op is. Moet behoorlijk wat gaan hakselen eerst.

Of zou je aanraden om ook als je hem een aantal uur achter elkaar gaat gebruiken en daarna helemaal leeg laat lopen ook met Aspen te werken?
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

bobbydehobby

  • #11
Het probleem is overigens opgelost. Navraag bij GTM met het serienummer leerde dat ik het verkeerde onderdeel had. Dat is nu opgelost door de juiste poelie. Nu past het wel en komt het wel helemaal goed uit met de krukas.

Daarnaast ook de onderdelen tekening opgevraagd en die heb ik nu op mijn computer staan voor de toekomst. Super tip @BertPleizier !
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ik gebruik helemaal geen benzinepomp benzine in mijn tuinmachines. Echt uitsluitend Aspen. Ik koop in de aanbieding bij We*koop 3 van die tankjes. Scheelt een tientje en ik gebruik het veel. Denk zo’n 3,5-4 kannetjes per jaar en je kan het zonder problemen minimaal 2-3 jaar bewaren.

De inwendige vervuiling van de carburateur is er dan in het geheel niet en de uitstoot van Aspen is vele malen schoner dan van gewone benzine. Wel zo prettig als je er zelf naast staat.

Overigens tank ik met de auto’s ook alleen premium benzines en zeker geen E10. De garage krijgt er tranen van in hun ogen als ze vertellen wat daar voor ellende van komt met nog jonge auto’s.

Mooi dat je nu de juiste poelie hebt. Van de onderdelentekening ga je nog wel plezier krijgen. Ook met hoe iets in elkaar zit.

Witte rook komt door koelvloeistoflekkage in de cilinder of te veel brandstof. Aangezien er geen koelvloeistof in de motor zit (want luchtgekoeld) blijft de laatste optie over. Dus te veel brandstof of te weinig lucht. Dat verklaard ook het uitvallen (verzuipen). Even de carburateur ultrasoon (laten) reinigen en alles goed doorprikken en weer afstellen.
 

bobbydehobby

  • #13
Dank je! Dan ga ik dat voor de Aspen benzine even in de gaten houden voor een mooie aanbieding en dan gooi ik die er meteen in vanaf nu.

De carburateur ga ik eens goed schoonmaken. Even kijken of ik een ultrasoon reiniger kan vinden ergens.

Ondertussen ook meteen een nieuwe gouverneur en gashendel besteld. Want die was ook niet geweldig meer en blijft steeds hangen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #14
Kijk op YouTube even naar filmpjes over deze carburateurs. Die helpen altijd.

Vergeet ook het kanaal van Donyboy73 The small engine doctor uit Canada niet. Hij laat heel duidelijk zien hoe je carburateurs moet reinigen.
 

bobbydehobby

  • #15
Oh, top! Geweldige YouTube kanalen die over dit onderwerp gaan. Ondertussen ook maar een ultrasoon reiniger besteld (naast de carb spray en een carb schoonmaak set eerder).

Ik ben heel benieuwd, maar dit lijkt me overduidelijk het probleem te zijn met de motor die onregelmatig loopt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #16
Dat vermoeden heb ik ook. Op YouTube staan alle verborgen kanaaltjes in de carburateur en onderdelen daarvan die je door moet prikken voor een goede reiniging.

Heb je van Honda ook een revisiesetje voor de carburateur? Wellicht is het membraam ook verhard (ouderdom en bio benzine) waardoor het niet goed meer werkt / afsluit.
 

bobbydehobby

  • #17
Nee, heb geen revisiesetje. Kan alleen Chinese namaak setjes vinden. Weet jij een plek waar ik een originele Honda set kan bestellen (er vanuit gaande dat die niet 50x zo duur is)...
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #18
Op de motor zelf staat een motorcode (model + serienummer) gegraveerd. Via de website van Honda (https://www.honda-engines-eu.com/nl/wisselstukken) kun je de juiste vervangingsonderdelen opzoeken met hun onderdeelnummer.

Met dat nummer kun je ze online bestellen bij diverse webshops of bij je lokale Honda Tuin & Park dealer en ze daar afhalen.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

bobbydehobby

  • #19
Thanks, ik leer veel in ieder geval zo, erg duidelijk uitgelegd.
Wellicht is het schoonmaken voldoende, maar als dat niet het geval is, ga ik dat revisie setje ook nog regelen.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu