Lek in CV (Vaillant VCW NL282 E)

Martin Koopt

  • #1
Ik heb een installatie met een Vaillant VCW NL 282 E (1989). Deze heeft altijd al iets druk verloren. Alles gecontroleerd, nooit wat gevonden. Indicatie: 0.5 bar/maand verlies.
Recentelijk liep het verlies enorm op. In een dag van 2.5 naar 0.5 bar.

Tot m'n verbazing een flink zwetende koppeling gevonden. Goed aangedraaid en opgelost (dacht ik). Drukverlies bleef. Bij vullen loopt druk netjes gelijkmatig op en bij verwarmen blijft druk gelijk. (dus drukvat lijkt heel). Ketel uit en op druk gezet. Na 5 minuten flinke druppel aan warmtewisselaar. Dus lek. Vervangen. Helaas, drukverlies ongewijzigd.

De installatie bestaat grofweg uit 3 delen. Vloerverwarming beneden, radiatoren beneden, verwarming boven. Vloerverwarming zwarte slang (dus helaas niet zuurstofdicht). Vloerverwarming heeft geen eigen warmtewisselaar. Er zijn 2 afsluiters (kogelkranen, dus kunnen echt dicht) die de radiatoren beneden in een keer afsluiten. Na afsluiten is het drukverlies weg. Dus lek zit (hoera?) in de buizen onder de marmeren vloer....

Nu stelt de installateur voor om eerst te proberen een soort "lekstop" in de installatie te doen. Dit middel zou bij het lek naar buiten komen en daar uitharden (en het lek dichten)
Is dit een zinnig idee? Heeft iemand hier ervaring mee? Mag dit bij alle soorten ketels/buizen? Baat het niet, schaadt het niet?

Als het werkt is het natuurlijk ideaal. Ik zit er niet echt op te wachten om in een strakke marmerem vloer te gaan hakken. Als het toch moet: hoe zoek je zo een lek op (nergens water te zien). Met rontgenstralen?
 

Ketelman

  • #2
Een lekstop in de installatie is eigenlijk nooit een goed idee, het is een laatste redmiddel.

Bij een vaillant vcw is het sterk af te raden omdat dit toestel een systeem heeft van hydraulische klepjes en buisjes van zeer kleine afmetingen.
Het lekstopmiddel zal deze kleine gaatjes verstoppen met als gevolg dat de ketel niet meer te herstellen is. Daarbij komt nog dat een lekstop middel in de verwarming het rendement sterk verlaagd.
Absoluut niet doen dus.

Je geeft al aan dat de installatie uit delen bestaat, controleer de installatie dan ook deel voor deel. Blok de vloerverwarming in, koppel ze desnoods af van de verwarming en kijk of de druk nog terug loopt.
Dichtdraaien van 1 kraan heeft natuurlijk geen zin, de vloerverwarming moet helemaal afgesloten zijn.

Expansievat controleren, mogelijk lijkt dit goed te zijn omdat de druk niet meteen oploopt bij stoken maar zeker weten kan je het pas als je het vat afkoppeld (nadat de installatie is afgetapt natuurlijk).
Het vat moet helemaal leeg zijn en er moet 0,5 bar druk op het ventiel staan (kan je meten met een bandenspanning meter voor auto banden).
Meten met de installatiedruk erop heeft geen zin, je meet dan de installatiedruk en niet de membraan druk.

Ga na of er leidingen in de vloer of muur lopen, zoja kijk of deze af te koppelen of af te sluiten zijn en kijk of de druk dan nog terug loopt.
Heeft de installateur de ketel helemaal uit elkaar gehaald om te zien of de wisselaar lekt?
Zo nee laten doen, er zijn 2 wisselaars in dit type toestel die alle 2 kunnen lekken.

Ik denk dat het gemakkelijkste is om het expansievat te testen als eerste, begin daar eens mee.
Maar laat toevoegingen uit het systeem.
 

MarcoDezicht

  • #3
He Ketelman we gaan niet knoeien he
 

Martin Koopt

  • #4
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie. Lekstop laten we dus maar even achterwege!

Even voor de duidelijkheid: ik heb nu de radiatoren van de benedenverdieping helemaal afgesloten. De aan en afvoer van de ketel naar ALLE radiatoren beneden samen heb ik met twee kogelkranen absoluut dicht zitten. De vloerverwarming is nog gewoon aangesloten, evenals de bovenverdieping. De druk loopt nu niet meer terug. Het lek zit dus waarschijnlijk in de leidingen naar de radiatoren beneden. Ik kan niet bij die leidingen. Als het systeem nu zo (zonder drukverlies) blijft werken, kan dan toch nog het drukvat lek zijn?

Over de warmtewisselaar: de grote bovenin was lek, de kleine voor warm water (linksonderin) is heel. Is ooit al eens vervangen. Of is dat geen warmtewisselaar?

Zolang het vriest laat ik de verwarming gewoon draaien met beneden alleen de vloerverwarming. Staat nu op maximaal 40C. Ik heb ook de keteltemperatuur teruggezet. Volgens mij heeft het nu geen zin om de ketel tot 80C op te stoken. Omdat er nu 5 radiatoren minder op zitten, heb ik boven toch wel genoeg warmte.
Wat is nu de juiste manier om de vloerverwarming (voorlopig als hoofdverwarming) te gebruiken? Temperatuur continu of 's nachts x graden lager zetten. Aanwarmen in de ochtend duurt nu waarschijnlijk erg lang. Wat is raadzaam?
 

Ketelman

  • #5

Martin Koopt

  • #6
Toch nog even proberen: kan er iemand antwoord geven op de vragen die ik hierboven heb gesteld? Dat zou me echt verder helpen. Alvast bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Temperatuur niet lager zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu