Kozijn in grondverf, oneffenheden bijwerken, plamuur/epoxy?

Wamelis

  • #1
Dag mensen,

Inmiddels twee jaar geleden heb ik de eerste ronde gedaan van het oplappen van de kozijnen. Problemen zijn gerepareerd met 2-k epoxy, daarna 1 laag goede grondverf. Het ziet er nog steeds prima uit.

Nu wil ik de kozijnen definitief gaan afwerken. Ze zijn nog te oneffen, oa wat groeven in liggende delen, dus er moet bijgeplamuurd worden.

Wat is nu aan te raden? Ik kan het weer doen met 2-k epoxy, een tijdje geleden liet Kees me weten dat dat prima kan op hout dat al in de grondverf staat. (Ik heb die oranje blikjes gebruikt voor de eooxy).

Maar er is ook plamuur die hiervoor geschikt is volgens het productblad, Kod** van zo'n grote Nederlandse verffabrikant... Dat lijkt zeker zo handig.

Advies?

Dank,
Wim
 

Carl11

  • #2
Je had vroeger verf op de markt met veel kalk erin: kwastplamuur noemde ze dat. Schilders maakten dat ook wel zelf. Het wordt nu weer op de markt gebracht onder vullende grondverf meen ik. Merk(en?) mag ik zeker niet noemen. Zoek maar eens op internet.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Als u buiten plamuurt moet u dat uiterst spaarzaam doen. De door u genoemde plamuur bevat o.a. krijt als vulmiddel.U kunt het beste nogmaals 2-k epoxy gebruiken, want gewone plamuur is niet flexibel en gaat barsten op een dergelijke onstabiele ondergrond.

Wilt u het grondig doen, dan moet u eigenlijk de scheuren tot 1 cm diep uitfrezen, op het einde van de scheur rondboren, fixeren met een fixeermiddel en afwerken met een houtrenovatiemiddel. Goed uitgevoerd hoeft u dat niet met bij te plamuren. Dat is vrijwel altijd wel het geval met een "gewone 2-k epoxyvuller: deze zijn te slap en zakken in.

Scheuren in liggende delen kunnen het best aangepakt worden door de verf te verwijderen, het vochtgehalte te meten - max.18% - de 2-k epoxyreparatie uit te voeren en daarna een vliesband over het liggend deel te fixeren.

Deze methode wordt veel gebruikt in de houtrenovatie sector. Eerst brengt met fixeer aan over het te bedekken deel, daarin wordt de polyester vliesband gedrukt , en daarover nogmaals fixeer aan gebracht. Na uit harden licht opschuren zonder de vezels te beschadigen en dan afwerken met verfsysteem ( behalve transparant ) naar keuze.

Het is zoals bij scheuren in een minerale ondergrond: repareren, glasvezel aanbrengen, en daarna afwerken met een muurverf.
 

Carl11

  • #4
Sorry, ik dacht dat het om binnenwerk ging en om kleine oneffenheden. Ik heb mijn huis van binnen met hoogglans geverfd. Formeel buitenverf maar geeft zo'n oud huis veel cachet. Omdat je op glansverf nogal vlug iets ziet is het van belang dat het glad is.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Voor binnenwerk is het gebruik van lakplamuur als drager voor aflak goed toepasbaar. Bedenk wel dat gladschuren belangrijker is dan plamuren als het gaat om het verkrijgen van een gladde basis voor aflak.
 

Carl11

  • #6
Ik heb altijd de strategie gehad om zelf te plamuren en schuren Kees. Schilderen doet een schilder 100 maal beter.
 

Wamelis

  • #7
Sorry als het niet helemaal duidelijk was: het gaat inderdaad om buitenkozijnen, maar niet meer om echte scheuren. Die heb ik destijds gerepareerd (niet zo grondig als Kees het beschrijft, maar tot nu ziet het er goed uit.). Het gaat nu om resterende oneffenheden van max 2mm, van een oud kozijn dat nu eenmaal niet meer mooi vlak is na tachtig jaar.

Ik heb vandaag met de infolijn van de fabrikant gebeld, en die plamuur is inderdaad niet geschikt. Zij adviseren 2-k urethan-acrylaat kit, die zou geschikt zijn voor dunne lagen, kan hechten op grondverf en zou nog elastischer zijn dan epoxy. Maar knap duur...

Gelukkig heb ik niet heel veel nodig, dus misschien moet het maar?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Zou u die kit net zo glad krijgen als 2k_epoxy?
 

Wamelis

  • #9
Ehm.. Dat is te lezen als een negatief advies, Kees?

Om misverstanden te voorkomen: dit gaat over de 2k kit van diezelfde verffabrikant, centraal in hun houtreparatiesysteem.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Nee, ik vroeg uw mening. Ikzelf heb de ervaring van niet.

Vergis u niet in de flexibiliteit van 2k-epoxy pasta's. U kunt teststrips zonder dat ze breken behoorlijk doorbuigen.
 

Wamelis

  • #11
Gisteren had ik zelf nog geen mening over die urethan-acrylaat, vandaag wel.

Ik heb het maar gewoon uitgeprobeerd. Ervaring: prima spul voor de kleine hoeveelheden die ik nu aanbreng. Het smeert iets makkelijker en zelfs gladder dan het merk epoxy waar ik mee werkte. Lang te verwerken en achteraf goed schuurbaar.

Maar het is dunner, zakt iets in bij het drogen, en het is duur. Voor dikkere lagen zou ik daarom terug gaan naar epoxy.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu