Ketel doet maar wat , en pendelt de hele tijd

ieism

  • #1
Hallo,

Ik heb een nieuw bedrijfspand, maar krijg de vloer niet goed warm. Een installateur laten komen is nog niet zo makkelijk die bellen allemaal niet echt terug. Te druk denk ik.

-Ketel is een Remeha Avanta 28C, met een I-Sense thermostaat.
-Geen radiatoren, alleen vloerverwarming ca 95m2
-Deze week heb ik er een Plugwise Adam tussen gezet zodat ik in ieder geval kon aflezen wat er in de ketel gebeurt. Maar daarvoor werkte het ook al niet.

Probleem: De vloer lijkt tot maximaal 20 graden te worden, op de verdelerbalk krijg ik zelden meer dan 30 graden. De ruimte blijft hangen rond de 18 graden. De groepen zij redelijk ingeregeld met een IR thermometer, retour staat open pomp maakt geen verschil. Als ik in de aanvoer echt heet water heb werkt het systeem wel. Dit merk ik als ik veel warm water in de keuken tap, dan pompt de ketel dit denk ik naar de vloer en wordt het ook langzaam warmer. Als ik er twee dagen niet ben wordt het ook echt een paar graden kouden met precies dezelfde instellingen.

Ik verdacht eerst de verdeler, daarna de ketel, maar gister heb ik de I-Sense een reset gegeven en nu zie ik dat hij al het nacht is en de temp op 15 graden gaat de ketel eigenlijk beter loopt en niet pendelt. Zie grafiek hieronder. Heb ik het bij het juiste eind en staat er ergens ingesteld dat het niet warm mag worden? Ketel temp staat op 80 graden, maakt geen enkel verschil. Ik heb het boekje van de I-Sense en ketel al zes keer gelezen, maar volgens mij heb ik alles juist ingesteld.

-Wat ik zou willen: Ik wil gewoon dat de ketel aanspringt en door blijft stoken tot een graad of 70 zodat de vloer en ruimte warm kan worden. Ik hoef geen lage temperatuur in de ketel, of enorm zuinige installatie ik wil gewoon warmte. Bij wijze van spreken zou ik nog liever gewoon een aan/uit thermostaat hebben maar ik weet niet of dat kan.

Screenshot 2021-01-21 at 08.57.51.png Screenshot 2021-01-21 at 08.58.43.png
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Kunt u een foto van de verdeler maken en sturen?
Domme vraag misschien, maar is al geprobeerd om de thermostaatknop op de vloerverwarmings-verdeler wat hoger te zetten?
En Ja, op elke ketel past een aan/uit thermostaat. U zou de i-sense kunnen uitsluiten (als u er zelf bij bent) door hem van de ketel los te koppelen, en de aansluiting voor aan/uit tijdelijk met een draadje door te verbinden. Dan kun je kijken of het dan warmer wordt.
Ik betwijfel het echter: de ketel heeft een maximum verschil tussen de de aanvoer (van de ketel naar de vloerverwarming) en de retour (terug naar de ketel). Als de doorstroming (flow) van de ketel naar de vloerverwarming te klein is, dan is dat temperatuurverschil zo bereikt maar komt er te weinig warmte het vloersysteem in.
 
Laatst bewerkt:

ieism

  • #3
Okee, dat snap ik allemaal tot nu toe. Ik zie ook aan de grafiek wat de ketel probeert te doen, namelijk 20 graden delta proberen te houden. Als ik de thermostaat volledig weghaal en de draden doorverbindt is het resultaat exact hetzelfde.
Het enige dat invloed heeft is veelvuldig warmwater tappen, dan komt het systeem op een gegeven moment op gang en met een retour van 30 graden werkt het dan wel (even).
Thermostaatknop staat open en werkt. Pin is gangbaar en ik heb ook flow.

Wart zou een reden zijn van te weinig flow? Kranen staan allemaal open, maar knijpen heb ik ook al geprobeerd, dan worden er groepen koud.

Pompsnelheid lijkt ook weinig verschil te maken, staat op 3. Als ik de pomp uitzet loopt de temperatuur in de retour op en de keteltemp ook zie ik nu.
20210121_085915.jpg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Zit er een bypass in het systeem?
uinig stoken heeft niet zo zeer met de hoogte van de aanvoer te maken maar vooral met die van de retour.

Pendelen tussen bedrijf en regelstop heeft een oorzaak.
Meestal is dit een te lage stroming, een bypass lost dat op.
En een te veel vermogen voor het afgifte systeem of een niet juist afgesteld afgifte systeem.


Nachtverlaging naar 15 graden is af te raden, uw verwarming is traag en het duurt te lang om dat blok beton weer op temperatuur te krijgen.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #5
Het ventiel linksboven op de verdeler staat ook open?
Ik zie in de tweede foto ook een buitentemperatuur, is er een buiten-sensor aangesloten op de ketel of op de i-sense?
Misschien weet een andere beantwoorder meer over ketel-instellingen.
Het is een 'nieuw' bedrijfspand, is er kans hier iets door de verkoper te laten doen of de verkoper laten uitleggen hoe goed dit heeft gewerkt?
Ik hoop niet dat de leidingen tussen de ketel en de verdeler te lang en dun zijn...
 

ieism

  • #6
Er is geen bypass. Het ventiel linksboven is een beetje een rare afsluiter met een driehoekje en een schroefje erin. Die staat open, als ik de pomp uitzet stroomt er ook heet water retour.

Nachtverlagen doe ik normaal niet, dit was puur om te kijken wat de afkoeling was. Maakt ook niet veel verschil.

Buitentemp gaat via de Adam,. is dus een meting.

De leiding tussen keet en verdeler is 22mm, maar totaal niet lang. Een meter of zes en de ketel hangt hoger dan de vloer. Pompsnelheid op ketel maakt ook geen verschil.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Als je een bypass plaatst zal bij dichtknopen van de thermostaatkraan er voldoende stroming blijven over de ketel en deze kan dan beter de temperaturen handhaven.
Nu loopt de thermostatische kraan iets dicht en krijgt de ketel het te snel warm terwijl de retour achterblijft.met bypass zal de retour op lopen en de ketel terugmoduleren totdat de dat weer oploopt.
 

Kluskoppel

  • #8
Die 22mm is kunststof meerlagenbuis lijkt het? Weet je het type ook?

Bij kunststof meerlagenbuis is de wand namelijk dikker dan bij traditionele stalen CV-buis.
Je huidige 22mm buis heeft daardoor een kleinere binnendiameter dan een 22mm van staal, gezien de wanddikte twee keer van de buitendiameter af gaat om tot de binnendiameter te komen. Best kans dat dit te weinig is voor 95m2 aan vloerverwarming.

Ik verwacht niet dat dit het hoofdprobleem is, maar mogelijk wel iets om nog aandacht aan te schenken.
Dit openbaart zich als je bijv. wel de helft van de groepen warm krijgt, maar met het openen van meer groepen dit lastiger wordt.

Wat je verder nog kunt proberen is om het ketelvermogen te knijpen. De Avanta 28C kan bijna 27kW leveren lees ik, maar als je rekent met 100-150W/m2 afgiftevermogen voor vloerverwarming dan kom ik eerder onder/op de helft.

Mocht dat niet werken dan zou je ook nog de keteltemperatuur kunnen verlagen naar bijv. 45 graden en dan tijdelijk de thermostaatknop op de verdeler eraf halen. Dit zodat er continu stroming mogelijk is en de ketel niet geremd wordt in z'n afgifte. Let op, blijf heel goed opletten wat er qua temperatuur de vloer in gaat, je omzeilt hiermee namelijk een beveiliging, met kans op schade op de vloer. Uitvoeren op eigen risico.
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
22mm is ongeveer 12kw.
Een vloer is ca 100w/M2.

Dus zou in theorie goed moeten gaan.
 

Kluskoppel

  • #10
Dat is op basis van dunwandige stalen CV-buis denk ik? Een dunwandige CV-buis is 22x1,2 dus binnendiameter 19,6mm. Als hij een kunststof buis tussen ketel en verdeler heeft met wanddikte van bijv. 2,5mm dan is de binnendiameter maar 17mm en is het waarschijnlijk wel te krap! Maar zoals ik aangaf valt dat wel te testen, door bijv. de helft van de groepen dicht te zetten.

De TS krijgt nu sowieso nauwelijks warmte bij de verdeler, ik zou eerst eens proberen het vermogen van de ketel te verlagen.
 

ieism

  • #11
Allereerst allemaal bedankt voor het meedenken, ik verdacht de ketel of thermostaat maar met jullie hulp komen we nu toch weer bij de verdeler uit.

Ik snap dat als de retour warmer is, de aanvoer ook warmer "mag" stoken van de ketel. Dus als ik nu de leidingen zo knijp at hij minder koud water bijmengt, gaat er automatisch ook ietsje warmer retour. Dat ziet er nu zo uit, dus al beter? De vloer is een graadje warmer lijkt wel.

Hoe ik het vermogen terug kan zetten kan ik niet vinden, ik kan wel de maximale watertemperatuur terugzetten maar weet niet of dat hetzelfde effect heeft. Ik wil nu liever één ding tegelijk veranderen om te kijken wat het doet.

Screenshot 2021-01-21 at 13.39.19.png
 

Kluskoppel

  • #12
Parameter P17 moet je hebben denk ik, zie handleiding blz 53/76. In afbeelding 61 staat uitgelegd hoe dit werkt. Ik zou op +/- 2500 toeren richten.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Als je in een gesloten circuit iets knijpt heeft dat ook invloed op de andere zijde, wat er niet uitgaat komt er ook niet in.

Je regeling 'ziet' de retour niet goed genoeg tov de aanvoer.
Een bypass lost dat op.
 

ieism

  • #14
Ik snap dat dat niet ideaal is, maar het wordt nu wel langzaam warmer en in ieder geval is het pendelen al de helft. Dus het begin is er.

Een bypass aanleggen ga ik eens een offerte voor vragen, maar een monteur krijg je ook niet 123 momenteel dus zou al blij zijn als de temperatuur voorlopig 2 graden omhoog gaat.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Het is een dhz forum dus je kan hem er zo zelf tussen bouwen. Zoveel werk is dat niet
 

ieism

  • #16
Op zich ben ik niet onhandig, maar met verwarming heb ik dan weer totaal geen ervaring en momenteel kan je ook niet even een winkel inlopen en de juiste spullen bij elkaar zoeken.. Ik ga me er wel in verdiepen, want ik doe altijd liefst alles zelf dan weet je dat het in ieder geval goed is.

Ik begrijp alleen niet goed hoe men zomaar iets aanlegt wat klaarblijkelijk gewoon niet gaat werken. Volgens mij heeft de vorige eigenaar na de verbouwing hier 4 maanden gezeten en heeft het nooit gewerkt maar was het zomer.
 

ieism

  • #17
Nog even een update, met jullie hulp heb ik het nu in ieder geval 20 graden en het pendelen is ook al een stuk minder. Ideaal is het niet, maar de oplossing is in ieder geval in zicht.

Screenshot 2021-01-23 at 12.02.39.png
 

ieism

  • #18
Ik heb het toch anders opgelost. De I sense heb ik vervangen die deed af en toe heel raar. Nu heb ik veel minder in en uitschakeling, ik denk dat er iets in de themostaat kapot was. Ik heb ook een schakelklok op de pomp gezet die pas bij 40 graden water in de vloer pompt. Als de ketel nu geen heet water levert gaat het direct retour naar de ketel today dit wel (moet) gebeurt.

De temperatuur krijg ik nu makkelijk boven de 22. De vloer krijg ik 27 graden als het moet, en de temperatuur is ok veel constanter. de ketel pendelt helemaal niet meer.
 

Kluskoppel

  • #19
Wat voor thermostaat heb je teruggehangen? En is 40 graden niet wat hoog? Hier staat de pompschakelaar op 28 graden. Dan springt hij mooi vlot aan, maar zal in de zomer niet ten onrechte inschakelen.
 

ieism

  • #20
Een Plugwise Anna. De verdeler mengt vrij veel retourwater mee, dus het gaat veel kouder de vloer in natuurlijk. Dat is niet in te stellen, dus dat kan ik feitelijk alleen met de pompschakelaar regelen. Vandaar dat ik het nu op 40 graden heb. Probleem was juist dat als de ketel afsloeg omdat hij de delta_T niet kon handhaven, er te koud water de vloer in ging waardoor het weer afkoelde. Zo kreeg ik de ruimte niet goed warm.

Mogelijk kan ik het later lager zetten, voor nu ben ik vooral blij dat het warm is en het systeem min of meer werkt als bedoeld dus ik ga even niet te veel veranderen de komende tijd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu