Houten vloeropbouw / wandopbouw HSB volledig damp open

wexel

  • #1
Goedemiddag lezers,

Ik ben van plan om een schuur te bouwen in de achtertuin met de volgende uitgangspunten
  • Duurzame materialen
  • Houtskelet
  • Geïsoleerd (vlas)
  • Verwarmd (enkel voor gereedschap, fietsen, klussen 8 graden in de winter?)
  • 5meter breed, 3 meter diep, ongeveer 2,6m hoog
  • Sedum op het dak
  • Schuin dak, ongeveer 7 graden, dan kijk je vanuit binnen op het sedum dak
  • Damp open

Nu ben in druk bezig met verschillende details en heb dankzij dit forum al wat hulp gekregen.
Mijn vraag nu gaat over de vloer en wandopbouw.

Ik heb een aantal uitdagingen/doelen

> De vloer goed isoleren
> De vloer opbouwen met houten balken
> Geen beton
> Mijn tuin loopt schuin af en wil een acceptabele instap Creëren voor de fietsen in de brandgang
> In ga een deel opmetselen omdat dit in de grond komt

Afbeelding 1 & 2: details opgetekend met schuin verloop

links = tuin
rechts = brandgang
een klein afstapje kan ik in mijn tuin realiseren, maar de grond loopt bij mijn buten wel gewoon door op maaiveldhoogte
Ventilatie onder de vloer wil ik gaan toepassen door onder de vlonder openingen in het metselwerk te maken en ook aan de brandgangzijde
1693916020719.png

1693916003977.png


Afbeelding 3:

Opbouw van buiten naar binnen wand
> Thermisch verduurzaamd hout
> Regel werk horizontaal
> Regelwerk verticaal
> Waterkerende damp open folie
> HSB 140mm met vlas
> Damp doorlatende OSB

Opbouw van buiten naar binnen (metselwerk)

> Metselwerk
> Waterkerende damp open folie
> HSB uitkeping, blijft 30mm over met vlas
> Damp doorlatende OSB

Opbouw grond naar boven
> Grond (zandgrond)
> Betontegels / Grindtegels o.i.d.
> Hierop metselwerk rondom
> Waterkerende damp open folie tussen balken
> Balkenvloer met vlas
> Loopvloer


1693916151464.png


Afbeelding 4 & 5:

Omdat ik niet onder de vloer kan dacht ik tussen de balken waterkerende damp open folie tussen plaatsen en hier het vlas in te leggen.
Balken zijn dus blootgesteld aan de lucht onder de vloer

1693916504444.png

1693916480009.png


Afbeelding 6:

Omdat ik deels onder het maaiveld een balkenvloer ga plaatsen blijft de muur onderhevig aan optrekkend vocht.
Ik dacht daarom na het metselen een waterkerende damp open folie aan de binnenkant van het metselwerk te plaatsen en hierna de draagbalken aan de muren te bevestigen

1693916685245.png


Met dit laatste punt begeef ik mij denk ik op gevaarlijk terrein. De muur blijf in natte periodes vaak nat. Optrekkend vocht moet ik zien te beperken, maar eigenlijk mag er geen vocht van de metselmuur naar de balkenlaag komen. Door het folie zit het vocht soms opgesloten tussen de grond (van de buren of brandgang) en het folie. Dan kan het vocht enkel omlaag trekken en opdrogen in het onderste deel van de 'kruipruimte'.

Kan metselwerk continue tegen vocht?
Zijn er betere ideeën om een houten schuurvloer op deze hoogte aan te pakken? (vast :))

Ik hoor graag jullie mening
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Mooi plan!

wexel schreef:
Omdat ik deels onder het maaiveld een balkenvloer ga plaatsen blijft de muur onderhevig aan optrekkend vocht.
Dat heeft niets met elkaar te maken. Wat is de maximale grondwaterstand?

De houten vloer moet je boven het maaiveld maken. Het liefst maak je er een kruipruimte onder waar je wel in kan. De fundering moet toch op vorstvrije diepte komen.

Heb je de fundering uit laten rekenen? Leg in ieder geval de tegels als fundering in het midden van het gewicht wat erop komt. Ze moeten ook voldoende dik zijn.
 
  • Like
Waarderingen: wexel

wexel

  • #3
Hoi IJkenhout,

Waterpijl is denk ik heel laag, wij wonen op +18m NAP op de heuvelrug.

Het idee is intussen een beetje geëvolueerd, als ik wat visuele details heb zal ik ze delen.
Idee is om de instap vanuit de brandgang laag te houden, +/- 5cm, dus dan komt mijn balken vloer deels in de grond. Het opmetselwerk wil ik dus rondom maken, en op beren een waterkerend EPDM o.i.d. leggen en daarop de balkenvloer zodat deze los staat van het metselwerk.

IJkenhout schreef:
Heb je de fundering uit laten rekenen
Nee niet gedaan, zit niet op de klei, maar op zandgrond. Onderbuikgevoel zegt geen problemen, maar is inderdaad geen uitsluiting.

IJkenhout schreef:
Het liefst maak je er een kruipruimte onder waar je wel in kan.
Dat is wel mooi, maar moet ik wel een heel stuk dieper, wanneer zou ik eronder kruipen?

IJkenhout schreef:
De fundering moet toch op vorstvrije diepte komen.
Is er ergens een regel in wat voor grond je hoe diep moet komen?
 

Charel

  • #4
Beste,
Ik heb bij verschillende details en redeneringen zodanig mijn twijfels dat ik het geheel nog eens helemaal opnieuw zou overdenken.
Je wilt verwarmen zodat het in de winter nog minimum 8° blijft ?
Naar mijn mening zou je dat kunnen bekomen zonder verwarming maar dan zitten er wel nog een paar denkfouten in uw ontwerp.
Zo heb je onderaan met die gemetselde muurvoet tot boven de vloer een langgerekte koudebrug rondom het gebouwtje. Dat zou je anders moeten bedenken zodat die koudebrug kan vermeden worden. Dat zou je kunnen doen door een dikkere muurvoet op te trekken met isolerende stenen zoals bijvoorbeeld kimblokken in schuimbeton of glasschuim.
En isoleren onder de vloer zou je dan juist niet moeten doen zodat je kan profiteren van de grondwarmte die onder zulk gebouw altijd meer dan 10° is wat meer is dan uw streeftemperatuur. Als je de vloer isoleert sluit je de positieve invloed van de relatief warme ondergrond uit. Isoleren van de vloer begint pas nuttig te zijn als je de ruimte veel warmer wilt krijgen en houden dan 15 °.
De fundering moet zoals gezegd ook op vorstvrije diepte beginnen maar dat niet alleen; men moet zo dipe gaan tot men op de vaste ondergrond zit en dat is overal verschillend. Soms is de ondergrond draagkrachtig genoeg op 30 cm (uitzonderlijk) maar het kan soms net zo goed op veel meer dan een meter diepte zijn.
 
  • Like
Waarderingen: wexel

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
balken aan een halfsteens muur bevestigen ter hoogte van het maaiveld zal het ongeacht welke folie je gebruikt niet lang uithouden.
vraagt om problemen

tegels zo op het randje leggen heeft geen enkele meerwaarde ten opzichten van gewoon op het zand beginnen te metselen een excentrische belaste fundering kan alleen in gewapend beton
waarbij verbindingen tussen de stroken worden gemaakt.

houten vloeren maak je het liefst een halve meter boven het maaiveld het is niet voor niets dat oude huizen vaak een paar trede bij de voordeur hebben

of je zet het geheel op poeren zoals men dat in America doet met

1695065246663.png
 
  • Like
Waarderingen: wexel

wexel

  • #6
Bedankt voor de feedback!


Charel schreef:
En isoleren onder de vloer zou je dan juist niet moeten doen zodat je kan profiteren van de grondwarmte
Hier had ik niet aan gedacht, interessant

Charel schreef:
Je wilt verwarmen zodat het in de winter nog minimum 8° blijft ?
Klopt, enkel zodat mijn gereedschap niet gaat wegroesten/kapotvriezen
Fietsenstalling / houtbewerk schuurtje


Ik heb even wat ik heb mijn hoofd had op papier gezet voor t slapen gaan.
Hoe denken jullie hierover?

Links brandgang
Rechts tuin wat omhoog loopt, dunne schuine lijn is ongeveer het maaiveld aan de zijkanten
Rechts bij de tuinzijde wil ik het een en ander weggraven zodat er een veranda kan komen met lucht eronder, zodat de lucht ook van onder dit terrasje onder de vloer richting de brandgang kan ventileren.


1695068052270.png


Constructie & isolatie is iets veranderd t.o.v. vorige concept.
Standaard CLS'en
Volledige constructie staat vooral op de vloer
Vloer steunt op metselwerk, maar wel met een EPDM iets ertussen
Vloer en wanden 20mm vrij van de zijkanten

10mm vrij aan bovenkant van het muurtje, dit later opvullen met wiggen/trespa o.i.d. zodat er iets meer steun op komt
bovenkant van het muurtje ook met EPDM laag afdekken.


1695068159421.png


In eerste lintvoeg boven het maaiveld ook nog ergens een waterkering zodat het optrekkend vocht wat geminimaliseerd wordt.

Ik weet dat het geheel wat buiten de traditionele bouwwijze valt, maar dat lijkt mij ook juist leuk. Zonder beton bouwen als het mogelijk is en een lage instap voor de fietsen vanuit de brandgang.

Heb ik na 5 jaar een schuurtje met houtrot wat inzakt? Of is er een kans dat het aardig droog blijft en 20+ jaar levensduur heeft?
 

wexel

  • #7
wexel schreef:
20+ jaar levensduur heeft?
Even over nagedacht, 20 jaar vind ik nog aan de korte kant, eigenlijk moet het gewoon langer kunnen blijven staan mitst goed onderhouden
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Charel schreef:
En isoleren onder de vloer zou je dan juist niet moeten doen zodat je kan profiteren van de grondwarmte
Hier had ik niet aan gedacht, interessant

Enig idee hoe hoog de temperatuur is van grondwarmte. En kom je dan niet in de knoei met de ventilatie onder de vloer, deze zal meer invloed hebben dan die warmte.
Zelf zou ik een heel dikke isolatie leggen onder de balken zodoende liggen deze allemaal een stuk warmer. De warmte en het vocht komt uit het huis door de vloer en moet voorbij het dauwpunt, op dat moment, in de vrije lucht kunnen uitstromen.

wexel schreef:
Even over nagedacht, 20 jaar vind ik nog aan de korte kant, eigenlijk moet het gewoon langer kunnen blijven staan mitst goed onderhouden
Is geen probleem. Zolang jij zorgt dat alle materialen zoveel mogelijk de temperatuur en de luchtvochtigheid van de omgeving kunnen aannemen, absorberen.

wexel schreef:
Klopt, enkel zodat mijn gereedschap niet gaat wegroesten/kapotvriezen
Fietsenstalling / houtbewerk schuurtje
Als de inhoud van jouw schuurtje 8 gr is en de luchtvochtigheid blijft onder de 80% is het dauwpunt 4,77 maar owee als de temperatuur buiten plotseling zeer snel naar 12 gr omhoog gaat dan wordt het dauwpunt 8,66 gr. Dus condens op alles wat een lagere temperatuur heeft. Daar zit de moeilijkheid. Hoe snel krijg jij de inhoud van je schuurtje boven het dauwpunt.
 
  • Like
Waarderingen: wexel

wexel

  • #9
Wgb schreef:
Als de inhoud van jouw schuurtje 8 gr is en de luchtvochtigheid blijft onder de 80% is het dauwpunt 4,77 maar owee als de temperatuur buiten plotseling zeer snel naar 12 gr omhoog gaat dan wordt het dauwpunt 8,66 gr. Dus condens op alles wat een lagere temperatuur heeft. Daar zit de moeilijkheid. Hoe snel krijg jij de inhoud van je schuurtje boven het dauwpunt
Bedankt, er zijn periodes waar condensatie bijna niet uit te sluiten is. Ik heb nu al zin om met wat sensoren/metingen en regelbare ventilatie hier wat mee te gaan spelen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
wexel schreef:
Ik heb nu al zin om met wat sensoren/metingen en regelbare ventilatie hier wat mee te gaan spelen
Als je dat wil gaan doen, ik en veel betrokkenen gaan met je mee leven.
 
  • Like
Waarderingen: wexel

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu