Gescheurde branderbuizen

Boreas

  • #1
Lang verhaal, en in aardgasland kommt het weinig voor, maar toch vertrouw ik oude collega's t.a.v. brainstorm sessie....
Conventionele atmosferische ketel van 50kW, gemaakt voor aardgas, met fabrieksonderdelen omgebouwd naar LPG, afgestelld volgens installatiehandleiding. Na heel weinig branduren (cca 100-150 uur) die ketel produceerde zo'n luid fluittoon, dat gebruik is bijna onmogelijk.
Oorzaak: gescheurde branderbuizen, 5 van de 7 vertonen meerdere scheuren dwars en langs die uitstroom openingen. Buis 1 en 7, weerskanten van die branderlade zijn onbeschadigd, de rest is naar de filisteinen.
Ondanks ketel heeft hetzelfde vermogen met LPG als aardgas, gas-lucht ratio hetzelfde, (dus koeling van die buizen door aangezogen lucht blijft hetzelfde) toch lijkt die warmtebelasting van de brander hoger te zijn, waardoor die buis verbrandt en scheuren ontstaan.
Dit is niet een enkelgeval, zelf heb ik drie zulke ketels gezien. Fabrikant heeft geen idee, maar will well branderbuisen verkopen voor 80€! per stuk, wat is naturlijk een andere zaak.
Zo'n beschadiging op een aardgasbrander kommt zelden na 20-25 jaar voor ( ik kan oude staande Intergas of Nefit herinneren)
Wie heeft ideeën?
 

Inter

  • #2
Wat is het merk van de ketel?
Waar Staat hij opgesteld?
Foto,s etc.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #3
Hoe oud was de ketel voor de ombouw?
Heeft fabriek hem omgebouwd?
Zo ja ( wat eigenlijk de enige juiste weg is) want ketels mogen alleen van gassoort veranderen door ombouw van de fabriek dan heb je gewoon garantie er op.
Dit zou eigenlijk niet mogen gebeuren.
 

Boreas

  • #4
DeDietrich DTG 48, opgestelld verderop, nl. in Cyprus. Fabrieksnieuw, afgeleverd door importeur/groothandel. Ombouw is standard ingreep door fabriek geleverde inspuiters, afstelgegevens etc. Ik ben/was ook van mening dat zoiets mag/kan niet gebeuren en heel lang op gasvoerziening nl. laagdrukregalaar en glasblok gedacht. Importeur heeft uiteindelijk al deze vervangen, maar ketel bleef fluiten. Wat blijft over? Brander eruit, bingo! zie afbeelding. Niemand, ik inbegrepen dacht,dat na 100-150 uur zoiets kan gebeuren. Garantie is wanzelfsprekend, allen voor mij niet de eerste vraag, ik ben hierin betrokken als deskundige, "wat" is al beantwoord, ik ben nu op zoek naar de "waarom".

 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #5
Weet je zeker dat de inspuiters voor LPG zijn, meestal zitten er inspuiters voor butaan of propaan bij en niet voor LPG.
Het kan ook zijn dat er toevalligerwijze een serie slechte branders in zitten, maar naar mijn mening worden de branders gewoon te heet en denk ik aan de verkeerde insputers.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #6
Hoe is dat vermogen in de situatie met een omgebouwde brander op propaan/butaan gemeten :?:

Is er een gashoeveelheidsmeter aanwezig, die per tijdseenheid het verbruik aanwijst en aangeeft hoe het verbruik /vermogen is :?:

Als de gasdruk regelmatig iets afwijk van de juiste instelling en de drukregeling werkt niet van de voordruk van de tank kan er van alles mis gaan.

Ik ken dit verschijnsel wel het komt betrekkelijk veel voor bij propaan/butaan toestellen, meestal is de toegevoerde gashoeveelheid toch te groot en ondank dat is de meting CO2/O2 dan toch nog goed in verhouding.

Het toestel wekt dan toch veel meer vermogen op dan waar het voor gebouwd is, het wordt dan zwaar overbelast en het gevolg is dat de warmte straling vanaf de wisselaar terug naar de brander te groot wordt.
De branderbuizen verbuigen door die enorme warmteterugkatsing en door de spanning knappen is op de zwakste plek door.

Heeft het toestel ook de neiging om vlaminslag te vertonen tijdens het opstarten?
Kan het toestel moduleren, zo ja tussen welke grenzen is het vermogen dan in te stellen.

Vr Gr
 

Boreas

  • #7
Was van plan om jullie van details te besparen, maar ik denk, wordt toch beter een volle beeld te schetsen.
Importeur/groothandel is ook installatiebedrijf en zelfs nog LPG leverancier.
Zij hadden in 2006 die ketel afgeleverd, omgebouwd ter plekke, 500lit gastank geplaatst, ongeveer 5-6 meter gasleiding gemaakt, hoog en laagdruk regelaar geplaatst, zoneregeling en boilerverwarming erop, geheele mik-mak in bedrijf gesteld. Iedereen blij!
Na ongeveer twee- drie weken, rekening was nog niet volledig betaald, tank was nog 2/3 vol, dus 400lit x 30% = 120 lit/2.1 = 57kg/4.2kg = 13.6 bedrijfsuren gemaakt en die ketel begon te fluiten. Klant heeft geklaagd, servicemonteur langs, koudstart-drukmeting, alles in orde, wegwezen. Omdat die ketel elke avond hetzelfde lawaai maakte, alweer klacht, betere servicemonteur langs, koudstart-drukmeting, maar deze had niet zoveel haast, en kwam daarachter dat fluittoon begint na ongeveer 2 minuten.
Vervolgens gastank afgetapt, opnieuw gevuld, hoog en laagdrukregelaar vervangen. Na enkele dagen hetzelfde euwel, slaande ruzie, klant betaalt nog openstaande rekening niet, installateur kommt niet omdat rekening was niet betaald, typisch lokaal gebeuren, ze besluiten naar de rechtbank te gaan. Tussentijds gasleverancier veranderd, en een heele leger verwarmingsmonteurs langsgeweest, geen verbeetering.
Ik was eerst twee jaar geleden bijgeroepen door die advocaat van de klant, om een rapport te schrijven, maar zonder om wat dan ook te repareren.
Ik had mijn mening gebaseerd op onstabiele druk en veranderende propaan - butaan samenstelling tijdens afname en adviseerde om het geheele gasstraat vervangen, incl. gasblok. Toestel niet opengemaakt.
Klant gebruikte die ketel zelden, en heel kort, want die geluid is enorm! Opstelplaats is onder de trap op BG, in een leeg trappenhuis! Voor kerst was ik nogmals bijgeroepen, want ketel wilde absoluut niet opstarten. Inmiddels, ongeacht de stand van gastank die geluid is er altijd na 1 1/2 minuten. Pilotbrander schoongemaakt van aangebrande olieachtige spul, en denkend aan vloiebaar gas in regelaars alles gecontrollerd, maar alles was droog!
Voor die rechtbankzitting eind januari, importeur langsgeweest met hun beste monteur die technisch directeur en alles vervangen,regelaars en gasblok, alles afgesteld, maar geen success. Rechter was van mening, dat alsnog een reparatie nodig is, dus ik was nogmals bijgeroepen.
Hiervandaan was maar een makkie om die branderlade eruit halen en eerste(!) keer die scheuren constateren. Nu heb ik een groote bek, maar ik durfte ook niet hieraan te denken.
Ik had drie verdachte punten:
1. Inspuiters waren niet vervangen en daardoor brander beschadigde.
Er is geen enkele bewijs, want die warmtewisselaar is absluut schoon, geen spoor van roet te vinden.
2. Veranderende samenstelling van gas.
Met een proportie van 40%propaan/60%butaan met natuurlijke verdamping, die samenstelling is vrij constant. Deze is een primitieve ketel, ook eentrapsregeling, van stadsgas tot alles. Mijn eigen Avanta heeft ook nog een brander als een spiegel!
3. Verbrandingssnelheid
aardgas 0.29m/sec, propaan-butaan 0.79m/sec maar verschill is nagenoeg gecompenseerd door hogere de branderdruk Overigens over deze, vakliteratuur zegt heel weinig
Dus die blijft nog een raadsel...
Huhh, lang geworden, hoop ik dat zondagavond jullie zijn liefst voor de televise in slaap gevallen....
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Zoals ik al heb gezegd in het 1e antwoord.
Ik verdenk de inspuiters.
 

Grashopper

  • #9
Waarschijnlijk de brander toch te heet. Dit kan door een te hoge belasting en/of een te lage gasflow op deellast waardoor de brander gaat gloeien. Vaak krijg je dan ook inslag (flinke knallen). Ook het O2 percentage kan onjuist zijn. Meet altijd het O2 gehalte, niet het CO2. De laatste is namelijk een berekende waarde die onjuist kan zijn wanneer de werkelijke gassamenstelling afwijkt van de gekozen gassoort op de meter. Zou de volgende dingen controleren.

Gasvoordruk hoog/laag
O2 hoog/laag
Belasting hoog/laag
 

Boreas

  • #10
Verkeerde inspuiter ( aardgas in plaats van LPG) verorzaakt ongekende hoeveelheid roet. Eens had ik zo'n geval met een gesloten toestel, een(!) van die 14 inspuiters was tijdens ombouw verwisseld met een verkeerde op buis 14. Vlambeeld via kijkgaatje bleek in orde, geen geruis. Na twee dagen in bedrijf, warmtewisselaar was verstopt met dikke, vette roet, buiten rondom RGA 2-3m2 evenens zwart. Bij deze ketel, met trekonderbreker zoiets was opgevallen voor gebruiker/monteur wie dan ook, na die eerste minuten....
 

Boreas

  • #11
@Grashopper
Zeker te warm. Openingskarakteristiek volgens handleiding staat op max. snelheid met electronische ontsteking. Geen modulatie. Ik had een rookgasmeting gedaan, tijdens opstoken O2 5.3-5.5% na het beginnen van fluiten iets meer, 6.0-6.2% wat ik niet opmerkelijk vind.
 

Grashopper

  • #12
Is je voordruk hoog genoeg? M.a.w. kan het verhogen van het O2 percentage verklaard worden door een te lage gasdruk?
 

Denkerd

  • #13
Intressante casus!

LPG is idd wat anders dan propaan. Is DeDietrich voor de ombouwset ook op de hoogte geweest dat het hier LPG een geen puur propaan of butaan van gebruikelijke handelskwaliteit betrof?

En is er ook bij dit vermogen een gepaste verdamper toegepast, waarbij uit de tank alleen vloeibaar gas wordt afgenomen?

Zoniet, dan is dit een inmiddels bewezen tot mislukken gedoemd verhaal voor importeur/instellateur.

En daar zult u het mee moeten doen.
Nico
 

Denkerd

  • #14
Oeps verkeerde knopje
 

Boreas

  • #15
Gisteren niet gepost, want onderdelen waren geleverd en direct op slag gegaan.
Vijf buisen vervangen, ketel brandt zoals het moet! Had ik ook een reeks metingen gedaan, en ik denk dat ik dichter bij de oplossing zit, of tenminste die oorzaak is gevonden.
Een dunne sonde zodanig gebuigd, dat via een van de schroefgaatje van die branderbuis kon binnensteken zodanig dat die zijkant van die brander raakte. Ketel opgestart, temperatuur liep op tot 200-205 C. Branderdruk 27mbar, zoals voorgeschreven, vlambeeld ideaal! Ik had vervolgens branderdruk opgeschroefd tot 34-35 mbar, temparatuur als een speer omhoog, binnen halve minuut boven 300 C en nog snel stijgend! Dus snel einde gemaakt van experimenteren! Mijn vermoede is, dat tijden inbedrijfstelling branderdruk was niet afgestelld. Lach maar niet, veel van die collega's hebben hier niet eens een U buis manometer, zag ik al branderdrukken vanaf 8mbar, afhangkelijk hoe gasblok vanuit fabriek kwam.
Dus klant blij, ik niet zozeer, want installateur zal deze fout zeker niet erkennen.
@Grashopper
Jij had gelijk, had ik alle strookjes bijgezocht, tijdens die betreffende meting was die voordruk slechts 2-3 mbar hoger afgestelld dan die branderdruk, omdat ik die gasblok niet vertrouwde. Overigens ik ben altijd een beetje sceptisch van die rookgasmetig boven die trekonderbreker...
@Denkerd
Vanuit deze tanks kan jij hier op die kust, waar nooit kouder is dan 8-10 graden altijd 10-12 kg/uur afnemen zonder problemen en dat is meer dan voldoende. LPG of propaan-butaan: Deze mengsel hier op die eiland
natuurlijk geen LPG, maar 40/60 propaan - butaan en die samenstelling is verre van constant.
Over verantwoordelijkheid? Na, deze krijgt nog een lange staartje en ik wordt zoveelste keer voor tering buitenlander uitgemaakt, maar het is ook een risico van het vak, of niet?
Bedankt iedereen voor het meedenken, mocht iemand nog iets in gedachte hebben, toch welkom!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu