Fietsachterlicht op batterijen met elkaar verbinden

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Hallo,

Is het mogelijk om een fietsachterlicht (op batterijen) door middel van een draadje aan te sluiten op de koplamp, zodat deze mee brandt op de batterijen van het achterlicht?

Ik weet dat de batterijen dan sneller leeg zijn (maar daar hebben we oplaadbare batterijen voor).
 

Fiesiekus

  • #2
Ja. Het beste is een dubbeladerig snoer van de batterijen naar de koplamp te trekken. Daar aansluiten op het lampje. Zorg dat 't lampje geïsoleerd is to.v. fietsframe.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Hallo,

Ik heb nog eens gekeken, maar als ik mijn voorlicht aansluit op de 4 batterijen van mijn achterlicht, dan brandt (logischerwijs) mijn koplamp te zwak. Ik wil daarom een batterijhoudertje onder mijn zadel plaatsen, met daarin 4 batterijen. Om een gewoon voorlicht op 4 batterijen te laten werken vroeg ik mij nog het volgende af:

Onderop de dynamo staat 6V 3W. Die 6V heb ik al (4 x 1,5V). Maar hoeveel W leveren 4 batterijen? Want de W is toch min of meer verantwoordelijk voor de lichtsterkte?
 

Fiesiekus

  • #4
Hangt van de inwendige weerstand af. Nou is je dynamo niet het belangrijkste; het gaat om het vermogen van de koplamp en die is....?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
Standaard was de verdeling op een fiets als volgt (voor de tijd van led achterlichtjes):

Voorlicht: 6 volt, 2,4 watt
Achterlicht: 6 volt, 0,6 watt
Dynamo: 6 volt, 3 watt

Het zwakker branden op batterijen kan ook komen doordat de batterijen niet helemaal vol meer zijn. Dan daalt de spanning van de batterijen immers. Als je per batterij een daling hebt van bijvoorbeeld 0,3 volt betekent dat bij vier batterijen in serie al een daling van 1,2 volt. Gevolg een lagere stroom over het lampje en minder lichtopbrengst.

Zonder verder te rekenen kan ik wel voorspellen dat je het niet gaat redden met penlite batterijen. Je zult echt grotere exemplaren moeten gebruiken, als je tenminste niet binnen een of twee uur zonder licht wilt zitten. Dit is trouwens ook een van de redenen waarom er nog altijd een dynamo op een fiets gemonteerd wordt en geen batterijen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Indien het voorlampje 2,4 W is, zal de stroom bij 6 V zijn: 400 mA.

Van penlight batterijen staat meestal niet vermeld wat hun capaciteit is, bij accu's echter wel. Ik ga daarom voor het gemak uit van een gemiddelde penlight NiMh accu van 2000 mAh (ja ik weet het ze bestaan ook groter).

Daarmee zul je de lamp ongeveer 2000/400= 5 uur kunnen laten branden, waarbij hij minder fel gaat branden naarmate de accu leger raakt.

Wat ik me echter afvraag is of je de bedrading wel hebt losgekoppeld van de dynamo. Want indien die er nog op zit is de batterij echt zó leeg. :wink:

En verder werkt een en ander natuurlijk veel beter en langer indien je de voorlamp vervangt door een die met leds werkt. Ik weet alleen niet of die ook al bestaan voor aansluiting op een dynamo, dus voor 6 V.
 

Willem5

  • #7
Er zijn voor een paar euro's complete setjes te koop met ledjes inclusief batterijen.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #8
Bij oplaadbare penlite batterijen moet niet vergeten worden dat ze niet 1.5 Volt zijn, maar 1.2 volt. Je haalt met vier batterijen dus ook geen 6 volt. Als gevolg daarvan kun je ook niet de volledige capaciteit benutten, omdat de spanning van de batterijen al snel te laag wordt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Willem5 schreef:
Er zijn voor een paar euro's complete setjes te koop met ledjes inclusief batterijen.
Dat weet ik, maar ik zit met het volgende: voorlichten met batterijen zijn allemaal voor bevestiging aan het stuur. Ik heb op mijn stuur al mijn fietscomputer zitten en wil daar niet nog eens een lamp bij hebben (ik fiets veel, dus af en toe op een andere manier mijn handen aan het stuur zetten is wel lekker).

Ik heb vorig jaar met wat knutselen een lamp op batterijen met een beugel bevestigd waar deze normaal hoort te zitten (op de voorvork). Echter, door het trillen en het gewicht van de 4 batterijen brak de beugel al snel af.

Ik wil daarom wel de lichtbundel en het gemak van een lamp op batterijen, maar de batterijen (of de stroom) moet ik elders plaatsen / vandaan halen.
 

Kloek77

  • #10
Ik heb een goedkoop led zaklampje met 2 slangklemmen op m'n fiets vastgemaakt.
1 klem om de stuurpen die de andere klem om het zaklampje vasthoud.
Dat zit muurvast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu