Eisen woonhuisinstallatie

FreddyFiets

  • #1
Ik ben bezig met het kopen van een jaren 60 woning en ben daarvoor aan het inventariseren welke kosten er allemaal bij komen na het kopen van de woning. Een van de dingen die nog moet gebeuren is het stucken van de muren (en eventueel plafonds). Dus dit is meteen een mooie gelegenheid om de stopcontacten op 30cm van de vloer te zetten en alles netjes inbouw te maken en eventueel wat extra stopcontacten en netwerkaansluitingen te maken.
Met mijn werktuigbouwkunden en industriele automatiserings achtergrond zie ik dit mij zelf wel doen en het geheel ook veilig te maken. Maar ik ben alleen niet helemaal op de hoogte van de huidige eisen die van toepassing zijn voor een huisinstallatie. Zover ik nu heb kunnen vinden is het alleen noodzakelijk om aan de nieuwe regelgeving te voldoen wanneer een deel van de installatie gewijzigd wordt, anders moet het voldoen aan de eisen ten tijde van aanleg.
Ik heb zelf nu zo iets, als ik bezig ga moet het ook in 1x goed gaan gebeuren (ook voor de verkoopbaarheid in de toekomst). Dus ik heb hierover een paar vraagjes:
Het gaat mij er vooral om, om een indruk te krijgen van de gevolgen en iets te hebben bij het onderhandelen. De verkoopmakelaar zegt heel makkelijk dat je voor de keuken misschien even een groep moet bijplaatsen, maar ik kan niet beoordelen of dat werkelijk even is of dat je complete installatie dan aan de huidige eisen moet voeldoen (omdat het een wijziging aan de meterkast is en deze aan de hele installatie zit).

1) De meterkast bevat nu vier groepen met schroef zekeringen en 1 aardlek maar volgensmij geen hoofdschakelaar. Is de hoofdschakelaar verplicht bij uitbreiding van de groepen of bij een nieuwe groepenkast? (bij de volgende groep moet er ook weer een nieuwe aardlek geplaatst worden). De extra groepen wil ik gaan gebruiken voor de wasmachine, droger en toekomstige keuken apparatuur.
2)Is het verplicht om een centraaldoos in het plafond te hebben of mag deze ook in de kruipruimte zitten? In de woonkamer zitten namelijk geen lichtpunten in het plafond. Misschien ga ik deze nog wel plaatsen als het plafond ook gestucked gaat worden.
3) Is het verplicht om de bedrading te vervangen door bedrading met de juiste kleur codering (bruin/blauw ipv rood/grijs).
4) Zijn er nog andere dingen waarmee ik rekening mee moet houden? (ik weet dat dit een lekker algemene vraag is....).
Als het plafond gestucked gaat worden wil ik op de overloop (open trapgat met de gang) een 230V rookmelder plaatsen en in de keuken en kamer ook (of een hittemelder in de keuken).
Alle wcd wil ik uitrusten met randaarde en in de kamer wil ik enkele wcd met schakeldraad uitrusten om zo de schemerlampen te schakelen (dus 2,5mm draad naar de lichtschakelaar).
Maar als er nog leuke/handige tips zijn dan houdt ik mij zeker aanbevolen.
 

Imco

  • #2
1.
Zodra de groepenkast vernieuwd wordt is een hoofdschakelaar verplicht. Aangezien je nu aangeeft dat je 4 zekeringen en 1 aardlek hebt zul je dus sowieso voor een nieuwe kast moeten gaan. 2 Aardlekken zijn dan verplicht inclusief hoofdschakelaar, maximaal 4 groepen per aardlek.
Ik heb geen idee van wat je precies wilt aansluiten en de grootte van je huis maar ik adviseer je om minimaal voor 2 aardleks en 8 automatische zekeringen te gaan. Eventueel nog een aparte aardlekautomaat voor de tuin.

2.
Centraaldozen zijn niet verplicht, maar wel veelgebruikt. Als je in de kruipruimte gaat werken dan zou ik voor spatwaterdichte dozen gaan en dan zou je eigenlijk met VMVK kabel moeten werken. Wellicht dus handiger om een centraaldoos bovengronds te plaatsen en gewoon met VD-draad te werken.

3.
Je mag geen oude en nieuwe kleur draad door elkaar gebruiken. Je begint nu aan zaken te vernieuwen, dus meteen alles in de nieuwe kleur!
bruin - fase
blauw - 0
geel/groen - aarde
zwart - schakeldraad

4.
Je idee van geschakelde stopcontacten is zeker niet verkeerd. Afhankelijk van je verlichting kun je ze misschien zelfs wel gedimd maken. Maar dat gaat niet met spaarlampen bijvoorbeeld.

Je keuken zal zeker wat stroom gaan gebruiken. WCD's boven het aanrecht moeten verdeeld zijn over 2 groepen. Apparaten van meer dan 2kw zet je op een eigen groep. Enkele apparaten die je dus een eigen zekering behoeven:
- Elektrische oven
- Vaatwasser
- Wasmachine
- Droger
- Elektrische kookplaat (meestal kookgroep)

Zo zie je dus dat je met 8 groepen helemaal niet overdrijft indien je een nieuwe kast gaat plaatsen.

Rookmelders zou je eventueel aan elkaar kunnen koppelen. Hiervoor zou je dan een signaaldraad moeten meetrekken.

Zorg voor enkele loze leidingen naar de diverse ruimtes. Zodat je naderhand nog makkelijk een draad kan bijtrekken (internet/ tv/ toekomst?). Indien je je tv ophangt zou je een dikke buis in de muur kunnen voorzien om de kabels naar de tv onzichtbaar te kunnen wegwerken. Een digitale ontvanger, dvd-speler, enz zou je dan in een kastje onder de tv kunnen aansluiten waar je de buis dan uit de muur laat komen (bij voorkeur laten uitkomen in doos).

Succes!
 

Geus

  • #3
Tip: Laat de verkoper niet merken dat je zelf handig bent, maar denk in hun bijzijn hardop dat de hele elektrische installatie aangepast moet worden aan de eisen van deze tijd en dat je dat 6 tot 10.000 (?) eurootjes gaat kosten. Zo kan je misschien nog wat van de prijs af krijgen.
 

FreddyFiets

  • #4
@geus, ik heb ook twee linker handen. Maar ik vertel er nooit bij dat ik linkshandig ben....

@Imco, bedankt voor je uitgebreide reactie!
1) Het wordt dan ook de hele kast vervangen. Het is een tussenwoning met drie slaapkamer, keuken, schuurtje en woonkamer. Opzich niet zo heel bijzonder groot verder.

2) Onder de vloer leek me wel makkelijk werken (houten vloer dus makkelijk monteren).
Als je bijvoorbeeld vanaf de meterkast naar de keuken toe wilt, dan mag dat dus niet met gewoon installatiedraad door een installatiebuis???

3) OK, dus 1 stopcontact naar beneden zetten wordt dus alle kabels door het huis vernieuwen... Of mag je de wijziging ook in de oude kleur uitvoeren?
Natuurlijk als de helft van de stopcontacten aangepakt worden is het veel mooier om ook alles in de nieuwe kleur te doen.

4) De schemerlampen die ik nu heb, hebben zelf intern al een dimmer, dus een aan/uit schakelaar is denk ik eerst wel voldoende.
Tegenwoordig zijn er ook spaarlampen die dimbaar zijn! Maar deze zijn wel een stukje duurder als de niet dimbare...
Ik heb nog even lopen te denken aan domotica, maar dat wordt me net iets te duur. Als ik een keer een ander stopcontact of toch het lichtpunt wil schakelen met een schakelaar vind ik het niet erg om de centraaldoos los te halen en de juiste kabels door te verbinden.

Voor de groepen mag de verdeling zeker wel wat beter worden als de huidige 4 groepen. Misschien is zelf 12 nog wel een optie, maar dat wordt pas detail uitwerking als het huis ook werkelijk in mijn bezit is.

Voor de rookmelders had ik al gezien dat ze gekoppeld kunnen worden en dan dus ook allemaal op 1 groep moeten zitten. Dus dan is het meetrekken van de extra draad ook geen probleem.

Op elke kamer wil ik al een netwerk aansluiting maken. En een extra loze leiding is zeker geen verkeerd idee!
 

Geus

  • #5
;)
3) Je hebt formele regels en gewoon praktisch en verstandig klussen. Bekijk het per groep. Verplaats je in een (goed aangesloten en functionerende) groep met oude kleuren een wcd, daar ga je niet speciaal draad met oude kleuren voor kopen, dan koppel je gewoon oud en nieuw. Zet je een groep grotendeels op z'n kop, ja, dan is het een kleine moeite alles te vervangen.

Als alle woningen in Nederland waarin oud en nieuw gekoppeld is onbewoonbaar zouden worden verklaard, zou de VN hier tentenkampen komen bouwen.
 

FreddyFiets

  • #6
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Ik heb (bij wijze van) liever een installatie met alleenmaar 2,5mm2 kabel in dezelfde kleur en netjes aangesloten dan een installatie met de juiste kleuren maar onveilig aangesloten en te dunne kabels....

Maar als het straks enigszins mogelijk is wil ik ook alles vervangen. Dan weet je ook zeker dat alles goed is (en bijv. niet iemand halverwege in een buis twee draden aan elkaar gesoldeerd heeft ofzo).
 

Geus

  • #7
Schakeldraad mag in 1,5 mm2, ook die naar de geschakelde wcd-en.
 

FreddyFiets

  • #8
Ik dacht juist omdat deze hetzelfde theoretische vermogen als een normale wcd gebruikt, ook dezelfde doorsnede moet hebben. En juist als er meerdere wcd worden geschakeld met 1 schakelaar, 2,5mm beter zou zijn.
Maar aan de andere kant kan een 1,5mm2 ook achter een 16Amp installatie automaat. En waarschijnlijk komen er dan ook alleen maar een paar spaarlampen achter. Maar het is wel fijn om te weten dat er niks gebeurd als iemand de lamp er uit haalt en de stofzuiger of waterkoker aansluit.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Dan zal je eerst de zwakste schakel in het circuit moeten vinden en dat is niet de 1,5mm² draad maar de schakelaar, deze mogen nl. maar 10A schakelen.
 

Geus

  • #10
Normale stofzuiger zal geen probleem zijn. De meeste waterkokers ook niet. Geschakeld wcd max. 10A mag max. 2300W verbruiken.
 

FreddyFiets

  • #11
Volgensmij zijn er ook nog 16A schakelaars te krijgen

willekeurig 16amp voorbeeld

Als ik dan nog even de discussie mag aanzwengelen (ik vind het altijd wel interessant om de reden/gedachtegang achter een regel te weten).
Waarom mag een geschakelde wcd met 1,5mm2 aangesloten worden en worden de niet geschakelde wcd met 2,5mm2 aangesloten? Zelf weet ik waarschijnlijk wel welke wcd geschakeld zijn, maar een "vreemde" (bezoek, vriendin) weet dit niet. (Ik zou ze natuurlijk kunnen merken...). En beide draden mogen 16Amp aan, dus bij een 16amp automaat zal 1,5mm2 toch ook goed gaan?
 

Geus

  • #12
Ik heb me er ook over verbaasd dat het zo mag, dus uitleggen waarom lukt me niet. Maar hoe groot is de kans dat een "vreemde" meer dan 2300W aansluit in je woonkamer? Als je voldoende vrije wcd-en aanlegt, is er ook geen reden om de lamp eruit te trekken. Uiteraard kan je het ook in 16A aanleggen, maar daar zie ik de meerwaarde niet echt van (ook hogere kosten). Als het je een beter gevoel geeft, kan je de geschakelde wcd-en natuurlijk altijd merken.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Die 16A schakelaar is een dubbelpolige schakelaar, zoek nu eens een 16A wisselschakelaar.

Er zijn meerdere regels aan te halen waarom het zou mogen.

1 omgekeerd beveiligen. Als je kan aantonen dat een aansluiting redelijkerwijs nooit boven de 10A uitkomt dan hoef je daar geen rekening mee te houden mits bij een fout natuurlijk de installatie voldoende veilig blijft.
Die 1,5mm² is een zeer korte afstand dus de bijdrage aan het totale weerstand is ook veel kleiner,, hierdoor zal een beveiliging aanspreken zonder dat er schade ontstaat aan de installatie.
De schakelaar, het is niet aannemelijk dat iemand meer dan 2300w aan verlichting op 1 punt gaat zetten, gebeurt dat wel is er nog geen direct gevaar behalve dan dat de schakelaar defect gaat.

2e
Een geschakelde wcd is een wcd voor een vaste aansluiting en mag dus uitgelegd worden op de bedoelde belasting.In dit geval een lichtpunt en daar komen we weer op het puntje hierboven.

Houd er wel rekening mee dat jij te alle tijden aansprakelijk bent als het fout gaat, zeker als je verschillende draadkleuren door elkaar gaat gebruiken.
 

FreddyFiets

  • #14
Het ging mijn boeren verstand even te boven, maar de uitleg van The headhunter klinkt logisch.
Ofwel eerst inventariseren wat de belasting gaat worden en of het een vaste aansluiting op de wcd betreft of niet.
Een 16Amp wisselschakelaar is ook nog te vinden, maar de keus werd al heel wat kleiner, dus dat zegt wel genoeg over hoe vaak het wordt toegepast.

Wat betreft de aansprakelijkheid ben ik mij daar bewust van. Daarom vind ik het ook belangrijk om de redenering achter de regels te snappen (= vaak de uitleg van mogelijk gevaar). En bij twijfel geef ik ook liever een paar euro extra uit om alles in 1x goed te hebben ipv iets besparen en dan elke avond de muur in de gaten houden of er al iets begint te roken :wink:

Dan heb ik nog wel een vraagje m.b.t. de kruipruimte. Hierboven is al gemeld dat er spatwater dichte dozen gebruikt moet worden met vmvk kabel. De wachmachine (zal op een seperate groep moeten komen) staat in de berging. De makkelijkste weg is denk ik vanuit de meterkast naar beneden de kruipruimte in. Door de kruipruimte heen en dan in de berging weer omhoog komen. Hier hoeven geen dozen tussen omdat er toch niks anders op de groep mag. Mag dit wel gewoon aangelegd worden met installatiedraad in installatiebuis door de kruipruimte?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Het mag wel maar makkelijker en veel sneller is gewoon een Ymvk door de kruipruimte afrollen en op de punten waar deze boven de vloer komen die kabel beschermen met slagvast buis.

Vergeet niet dat je draad in buis elke ca elke 40cm moet beugelen.
Kabel mag gewoon op het zand liggen.
 

FreddyFiets

  • #16
Is helemaal duidelijk. Of ik het wat vind om zo meerdere kabels op het zand te gooien weet ik nog niet. Maar ik weet nu wat de opties zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu