Drijfsteen / bims-stenen muur uitdaging.

Wilvoort

  • #1
Beste allemaal,

Alweer een tijdje geleden begonnen met een badkamer renovatie.
Natuurlijk hebben we dan ook de drijfstenen muren : niet dragend, enkel geplaatst als scheidingswand voor verdeling van kamers.
In de badkamer hebben we een buitenmuur van rode bakstenen : deze is al grotendeels beraapt voor het nieuwe tegelwerk.
Omdat ik al bij de ''sloop'' had gezien dat de scheidingsmuur waar het over gaat, niet haaks staat op de buitenmuur, geeft dat weer een uitdaging.
De scheidingsmuur is ook langere tijd onderhevig geweest aan lekkage van douche / badwater in de oude situatie.
Daarom heb ik het oude tegelwerk en kalkzand stucwerk van deze muur verwijdert......met natuurlijk het bekende uitbreken van de drijfsteen....oude tegels zaten in de cement!
De muur is ook bij een eerdere verbouwing al flink onder handen genomen.
De muur ligt op enkele plaatsen nog aan op de nieuwe vloer die ik opnieuw heb moeten leggen i.v.m. verrotte oude vloerplanken.

De muur is wel droog en schoon, maar vrij korrelig / fragiel.( eigenschap van drijfsteen denk ik, of van het ''inwateren?....ik weet niet of drijfsteen goed tegen water kan?)

Ik had de optie bedacht om de muur te ondersabelen met gietmortel en zodoende de gaten etc. op te vullen en een goede ''afsteuning' op de vloer te maken.
De rest van de muur zou dan beraapt / gestuct worden.
Maar, de muur is dan nog steeds niet haaks. Hij wordt wel betegeld uiteindelijk, dus met ongelijk berapen, zou ik hem wel recht kunnen maken.

Wellicht is het toch een betere optie om een deel van de muur er uit te slijpen, te verwijderen, en te vervangen door gasbeton / ytong blokken?
Ik zou dan gelijk de scheefheid van de muur enigszins kunnen corrigeren!?
De gehele muur verwijderen is geen optie!
Zeker ook omdat er aan de andere zijde een inbouwkast zit, en er een waterleiding zit.

Maar : is de drijfsteen te verlijmen met de ytong?
En zouden er verder nog ankers o.i.d. in moeten.... (in de drijfsteen boren is een ramp zoals iedereen weet!).
Het nog te maken (deels) nieuwe kozijn, is dan ook wel goed met de Ytong te monteren.

Willen jullie eens met mij meedenken?
Alvast bedankt voor de reacties.
 

Wilvoort

  • #2
Project foto's

IMG_1547.jpeg

IMG_1456.jpeg
 

Hharbers

  • #3
Ondersabelen doe je niet met gietmortel maar met (krimpvrije) ondersabelingsmortel.

Zonder een oordeel te doen over de staat van je huis maar die kast stelt niet veel voor
Als je muur toch wilt vervangen zou ik toch hele kast afbreken en nieuwe muur zetten van ytong . eventueel stenen inslijpen zodat je hem om de waterleiding heen kunt bouwen.
Meestal is stuk waterleiding mee slopen en dan ook maar nieuw leggen minder werk.
Natuurlijk wordt klus hiermee groter en groter en duurder door alle materialen

Als je het het niet haaks zijn acceptabel vind zou ik hem laten staan en gaten met specie dicht zetten. Is rest van badklamer wel haaks?
Mogelijk kan je stucadoor door er deels wat extra op te zetten de boel weer redel in de haaks krijgen.
 

Wilvoort

  • #4
Bedankt voor de reactie.
Op zich is de badkamer acceptabel ''haaks'', alleen wordt er uiteindelijk een douchebak geplaatst in de hoek die op de foto te zien is.
Hiervoor moet deze hoek het liefst helemaal haaks zijn....dat is het mooiste.
Er zit nu een aantal cm's in : 3-4-5 cm (hoek is nu groter dan 90 graden).
Met stucwerk is het wel recht te krijgen lijkt mij.

De kast is authentiek begin 1900, en wil ik het liefst behouden.
Tijdelijk verwijderen zou natuurlijk kunnen.

Stel : ik wil het gehele grijze bimsteen gedeelte (foto) toch vervangen door Ytong.
Zou betekenen dat ik het de muur ter hoogte van de bovenzijde deurkozijn door ga halen.
Ik kan dan in ieder geval kozijnen / douchewanden etc. goed vast zetten.
In bimsteen boren is echt een ramp.

Hoe zou ik de nieuwe Ytong, en oude bimsteen met elkaar moeten verbinden?
Met gewoon metselmortel, of is de Ytong lijm voldoende, of is er nog iets anders?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Deze vorm van bims stenen ken ik niet, hier in het huis zaten bims muren die opgebouwd waren als Ytong blokken. Dus blokken van 50 a 60 cm lang en 30 cm hoog en 8 cm dik.
Heel veel werk mee gehad om alles schoon te bikken maar het is en blijft een ramp om er iets aan op te hangen oid., boor je een gaatje van 5mm dan heb je wel een 8mm plug nodig om het gat te vullen en dan nog is het maar de vraag of het vast gaat zitten.
Dus toen we de badkamer gingen maken was het gewoon verstand op nul en al die rommel er uitgesloopt.
Uiteindelijk ging het slopen en opnieuw opzetten een heel stuk sneller dan het voorzichtig kaal bikken en was het helemaal niet zoveel duurder.
 

Wilvoort

  • #6
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik ga eens beraden wat ik nu ga doen.:prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu