Dorpel / inrit garagedeur

Neptun

  • #1
Ik heb mijn garagedeur vervangen (kantel > sectionaal). Daartoe moest ik de ingemetselde dorpel eruit hakken.
Nu heb ik de situatie zoals op de foto's hieronder.

De vraag is hoe krijg ik dit weer netjes? :)


Auto komt er haast niet in (alleen bij hoge uitzondering 1 keer per jaar max), maar motor rijdt wel regelmatig eroverheen.

Dus iets schuin zou geen slecht idee zijn.






2 foto's verwijderd, voegen niets toe aan de andere foto's, mod.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #2
Als de deur iets verder naar buiten was geplaatst, had u de rand kunnen laten zitten.
Volgens mij moet de huidige deur ook op een vlakke ondergrond aansluiten, anders sluit hij niet goed af.
 

Neptun

  • #3
Deur sluit goed af door zachte rubber onderaan.Valt ongeveer op de rode streepjes.

Ik dacht een 1 cm diepe gleuf met de slijptol te maken (langs de zwarte streep) en dan schuin met beton af te werken (blauw). Toen hoorde ik dat dat mogelijk gaat breken / scheuren.

Hoe groot is die kans en welke mix is het best geschikt hiervoor?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Je zou dit met een betonreparatiemiddel kunnen doen. Denk aan de juiste voorbehandeling.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Opvullen met beton en een dikke traanplaat er overheen?
Ziet er goed uit, is niet glad en beschermd de ondergrond.

suc6

Gerrit
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik zou proberen om het schuine deel buiten te maken. Zo voorkom je eventueel water aan de binnenkant.
 

Arjan'74

  • #7
Ik heb hier ongeveer de zelfde uitdaging.
Ik moet nog wel wat meer vloer aanstorten, maar ik wil achter het rubber een hoekijn plaatsen (ongeveer 2 cm, met en wat afgeronde voorzijde).
Dat zou bij u ook kunnen. Dan kan de vloer recht aangewerkt worden tot op de hoeklijn en dan is er ook een verhoging achter het rubber waardoor er minder makkelijk water de garage in kan lopen bij regen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Maar dan zit de verhoging nog steeds achter de garagedeur. Die zou ik altijd buiten willen hebben.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #9
Als ik naar de 2e foto kijk


Dan staat de tegel buiten al aardig schuin, deze nog schuiner maken zou betekenen dat je met de onderkant van de motor klem komt te zitten op de vloer.

Een ding is wel duidelijk je hoeft niet bang te zijn van water wat naar binnen komt.

Maar ik vraag me af hoe het dan voorheen was?
Waarom is de garagevloer zoveel hoger dan buiten en hoe was het dan met de kanteldeur?

Was dat verschil er voorheen ook al dan zal je het oprit aan moeten passen zodat het minder plotseling stijl omhoog gaat of ontkom je er niet aan om ook in de garage een schuin deel te krijgen.

suc6

Gerrit
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Als het goed is is de betonvloer in de garage niet verzakt. De oprit echter wel in de afgelopen jaren. Herstarten is een mooie klus om alles te maken zoals het hoort. De schuinte in de vloer achter de garagedeur maken is eigenlijk niet de echte oplossing voor het eigenlijke probleem.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #11
Helemaal mee eens maar je zal een geleidelijk verloop moeten zien te creëren anders krijg je dit

Obama limo zit vast op een drempel

En als dat de limo van Obama/Trump is dan is het best leuk, maar is het je eigen auto of motor dan is dat toch heel wat minder.

Alleen is er nu een sectionale deur geplaatst en als je de vloer omhoog haalt dan zal die niet meer passen dus zal je ook de deur aan moeten gaan passen.
Of dat kan en ook zonder al te veel kosten opgelost kan worden dat betwijfel ik toch.

suc6

Gerrit
 

Neptun

  • #12
Vroeger:
- blauw = uitgehakte beton
- rood = ijzeren profiel ingemetseld (ong. 3 cm hoog)
- geel = kanteldeur

Tegels zijn inderdaad een beetje verzakt, maar dat is geen acuut probleem. (zie klein plaatje)

De rubber onder de nieuwe deur sluit behoorlijk goed aan.
Ik ben niet echt bang van water, maar meer van barsten.

 

Klusser67

  • #13
Hoe heeft u het uiteindelijk opgelost ? Heeft u daar foto’s van ?
 

Neptun

  • #14
Ja, uiteindelijk wel.
Ik heb een zak dure cement gekocht (voor het repareren van wegdek), die 'beloofde' niet te gaan kraken / schuren / breken...
Merken noemen mag hier niet, dus eventueel via PM.

[merk] STERKE REPARATIEMORTEL VOOR VERKEERSVLAKKEN EN INDUSTIEVLOEREN
(paars kleur zak)

Ik heb een lijn getekend en met een slijptol 1 cm ingevreesd. Daarna schuin de mortel aangebracht. Gaat al een jaar goed.

Capture1.JPG Capture.JPG
 
  • Like
Waarderingen: LionH en BertPleizier

LionH

  • #15
Ik ben benieuwd hoe het reparatiemortel zich heeft gehouden na bijna 3 jaar.
 

Neptun

  • #16
Goed. Geen scheuren oid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu