Brandt wasmachine WFH1681D deur open fout (error 7)

Ebever

  • #1
Ik heb een Brandt wasmachine type WFH 1681D. Hij geeft een foutmelding "Deur open, programma onderbroken". Het rode lampje bij het sleuteltje-symbool op het frontpaneel knippert.

Ik heb de deurvergrendeling al vervangen omdat ik dacht dat daar de fout wel eens kon zitten, maar helaas.

Brandt blijkt failliet te zijn en op dit forum blijken heel veel mensen met kennis te zitten... Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Bij voorbaat dank.

Ten behoeve van de zoekfunctie is naderhand door de moderator de error 7 in de titel toegevoegd.
 

Witte Hond

  • #2
Waarschijnlijk heeft je deurslot kortsluiting gemaakt, en is hierdoor je timer of controlboard defect geraakt.

De sluiting in het deurslot kan zijn veroorzaakt door een lekkend manchet (deurrubber), of een lekkage vanuit de zeepbak, waardoor er eveneens water in het deurslot terecht komt. Met als gevolg kortsluiting.

Je zou de bekabeling van je deurslot kunnen volgen, en kijken bij de aansluiting op de controlboard of timer dat daar de kortsluiting zit.
 

Ebever

  • #3
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb het kastje met het controlboard open gemaakt en het witte plastic vertoont een zwarte vlek vlakbij waar de draadjes van de deurvergrendeling binnenkomen. Het moederbord is verkleurd.
Ik denk dus dat de electronica gefrituurd is...

Zijn deze controlboards nog verkrijgbaar en heeft iemand een idee wat zo'n ding zou kosten?

Ik neem aan dat ik zo'n bordje zelf wel kan vervangen? Het lijkt me een kwestie van de stekkertjes omzetten.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Ik zou eerst de oorzaak verhelpen.
Post eens een foto van de print misschien is die met een creative soldering wel te repareren.
 

Ebever

  • #5
De oorzaak heb ik niet echt kunnen vinden, de deurvergrendeling ziet er nog goed uit, ik heb hem open gemaakt voor zover mogelijk en het ziet er nog glimmend en goed uit. Geen sporen van water of zo.
De bedrading lijkt nog goed te zitten en niet klem geraakt te zijn. Ik kan de bedrading echter niet overal zien, maar kortsluiting zou toch wel zichtbaar geweest moeten zijn.

De machine is gestopt tijdens het vullen met water aan het begin van het programma. Het kan dus zijn dat er dus op dat moment wat water verdwaald is en kortsluiting in de deurvergrendeling gemaakt heeft.

Het controlboard lijkt bij 2 transistors of zo, aangeduid met TC1 en TC8, het meest zwart te zijn. Ik weet niet of het rode blokje-dingetje kapot is of niet.

Componentenzijde van het controlboard



Achterzijde van het controlboard


Detail (door site-admin)

Ik heb wel ooit MTS elektro gedaan (vandaar mijn grote kennis van het vakjargon :wink: ), maar houdt me al jaren met beton, zand en asfalt bezig. Solderen is niet mijn sterkste kant maar als het niet te moeilijk is probeer ik alles.

De machine is 4,5 jaar oud. Is het nog de moeite (vooral met dit merk) om er geld aan te spenderen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Dat rode ding is een relais en ik denk niet dat die defect is.,

Het zwarte kan je er zo afvegen, en de printsporen kan je herstellen met een stukje draad.

Ik vermoed dat er kortsluiting zit in de spoel van de deuropener.
Dit heeft een kortsluiting gegeven die de printsporen heeft verbrand.

Deuropener herstellen(vervangen)
dan heb je goede kans dat het nog werkt.

Of jij het de moeite vind kan ik niet beoordelen, daar gaat dit forum ook niet op in, wij helpen enkel bij het herstellen.

Experts:
Wat kost een deurvergrendeling en een stuurmoduul?
 

Ebever

  • #7
De deurvergrendeling heb ik al vervangen, dat kostte ongeveer 35 euro.

De printsporen lijken me grotendeels nog intact, met uitzondering van twee twijfelgevallen links op de foto, deze zou ik nader moeten bekijken. Zouden de componenten dan nog goed zijn en alleen de sporen beschadigd?
 

Co de Witgoedman

  • #8
Vermoedelijk wel.

Ik zou eerst de zwarte vegen even van de print verwijderen en e.e.a. even goed met een vergrootglas nazien.
 

Ebever

  • #9
Twee sporen zijn inderdaad defect, bij een lijkt het spoor zelfs helemaal verdampt te zijn, kan dat?

Domme vraag misschien, maar maakt het uit hoe dik ik het spoor maak als ik met de soldeerbout aan de slag ga? Ik zorg er natuurlijk wel voor dat ik geen kortsluiting maak met de andere sporen.
Of is het verstandiger om een koperdraadje tussen de twee contactpunt aan de uiteinden van het kapotte spoor te solderen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
De sporen kunnen idd verdampen ze werken dan als zekering.
Herstellen:

Volg het defecte spoor tot een soldeereiland en soldeer hier het uiteinde van een geïsoleerde draad op doe hetzelfde bij de andere kant van het spoor.
Zorg wel dat de draad niet over soldeereilanden loopt van andere circuits dus blijf de oude verdampte baan volgen.

Draaddikte is niet echt heel belangrijk 0,8 mm² is al voldoende.
Als een spoor kan verdampen was het al geen dik spoor.
 

Ebever

  • #11
Heren,
Jullie krijgen allemaal een virtueel pilsje van mij want de reparatie is gelukt!!! :lol:
Ik heb de beschadigde sporen vervangen door geïsoleerde koperdraadjes.



--------------Mijn dank is groot!
 

Witte Hond

  • #12
Dank je wel. PROOST!!!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Mmmm, dat ziet er lekker uit! :mrgreen:

Proost!
 

Co de Witgoedman

  • #14
Proost :mrgreen: :super:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu