Bosch vaatwasser hitte relais

Timotee

  • #1
Ha forum

Een week geleden kreeg mijn Bosch vaatwasser (sgs 4302/12 - FD 7901) kuren.
- rechtsonder in display een brandende led
- zoutbijvul-led brand (maar zit voldoende zout in)
- neemt continu water en pompt dit tegelijkertijd ook weer af

De afgelopen dagen veel gelezen op dit forum en een duits forum.
(Reparatie)manuals op de kop getikt en gelezen.

Vervolgens de vaatwasser links opengemaakt en alles nagekeken.
- diafragma/vlotter compartiment functioneert (ook schakelaars) en is schoon
- geen water op bodemplaat (lekt nergens)
- wel vuil linksboven afvoerontluchtingsvlotter labyrint
- slang rechtsonder is schoon

Zowel watertoevoer als waterafvoer in labyrint gaat zonder problemen.
In zeefcompartiment in de waskuip bij afvoerpomp geen vuil of opstakels. Ik heb ook het dekseltje weggehaald en schoepenrad bewogen.

Vandaag de electronica bekeken. Eén soldeerverbinding ziet er geblakerd uit.
Deze soldeerverbinding is van het hitte relais.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat het hitte relais het probleem is. Maar…, is dit het enige probleem? Of is er elders nog een probleem waardoor het hitte relais de geest heeft gegeven? Bijvoorbeeld bij de verwarming rechtsonder in de vaatwasser.

(Ik ben eerlijk gezegd geen kenner als het aankomt op weerstand/voltage metingen aan printplaten en dergelijke. Daarbij ook enigszins kleurenblind. Electronica-kleurcodes zijn niet mijn ding).

Is het hitte relais vervangen voldoende, en zo ja welk type moet ik hebben?
De printplaat is Siemens. (Een nieuwe printplaat ±€200,00 loont me de moeite niet voor zo'n oude vaatwasser).
Het relais komt uit Taiwan. Andere lettertjes/cijfertjes zijn niet te lezen. Ook niet zonder bril. :-)

Wie o wie heeft het verlossende antwoord.

Met vriendelijke groet,
Timotee
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Meestal wordt de schroeiplek op de printplaat veroorzaakt doordat de contacten van hetv relais slecht zijn geworden.

Daardoor worden ze heel heet en die hitte veroorzaakt het lossolderen van het relais.

Met een beetje geluk volstaat vervanging van het relais.

Plaats eens een foto, zowel van de onderkant van de print met de verbrande plek goed zichtbaar, als één van het relais zelf (de typegegevens). Hopelijk is er daarmee een vervangend relais te vinden. :wink:

Of je er bent met alleen het vervangen van het relais is zo niet te zeggen. Vreemd is namelijk het continue water nemen en weer afpompen. Dat is voor mijn gevoel niet echt te rijmen met het verwarmingsrelais-probleem, zou eerder iets te maken hebben met het niveauregelingssysteem.

Heb je dat systeem (met die rode vlotter) ook schoongemaakt, en ook de geribbelde slang naar de kuip?
 

Timotee

  • #3
Hoi Kees

Foto's gaan niet lukken. Helaas.
Het enige dat ik nog met veel moeite kan zien op het relais is JS1-12V. Dit is wellicht ook het belangrijkste. 12 Volt.
Het relais heeft een zwarte behuizing met 'zilverkleurige' priegellettertjes.

Diafragma/vlottercompartiment is schoon. En ook die grote slang naar de waskuip. Water loopt goed door.
(Vlotter zit niet vastgekalkt).

Als ik de vaatwasser aanzet en de watertoevoer onderbreek door het rode verticale staafje omhoog te duwen, dan pompt ie de waskuip leeg. Daarna vaatwasser uit.
Als ik de vaatwasser dan handmatig met warm water bijvul zodat het waterniveau net niet hoger komt dan het plastic van de verticale langwerpige zeef, en ik laat de vaatwasser draaien, dan pompt ie het water rond. Ik hoor de sproeiarmen werken/water spettert tegen de waskuip.
En water innemen doet ie op deze manier ook niet. Stop ik de vaatwasser en doe ik de deur open dan is het waterniveau nog hetzelfde.

(Bedenk wel dat ik de afvoerpomp kunstmatig uitzet door het witte dekseltje in het zeefcompartiment eruit te halen. Doe ik dit niet dan pompt ie het water subiet weg).

Ja, ik was ook enigzins verbaasd. Jouw opmerking dat het niet echt te rijmen is was ook mijn eerste gedachte. Maar alle klachten deden zich in 1 keer voor.

Heb je overigens een idee wat dat brandende ledje precies inhoud in de display? Informatie hierover is eigenlijk niet te vinden. Ik heb me wezenloos gezocht.

En dank voor je snelle antwoord.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
JS1-12V geeft inderdaad al aardig wat info over het relais prijs. Google er maar eens mee. Bijv. ook met 'shopping'.

Over het brandende ledje kan ik niets zeggen, ben geen witgoedmonteur en beschik niet over servicedocumentatie van dit apparaat.

Dat ie het water 'subiet' wegpompt duidt op een niet goed werkende vlotter in het niveausysteem, de schakelaar die daarbij hoort of een in werking tredende bodemvlotter (water op de bodem).
 

Timotee

  • #5
Ik zal eens gaan zoeken naar een bijpassend relais.

Ik heb ietwat info over dat ledje in de display. Is in het duits. Maar snappen doe ik het niet helemaal.
De schrijver hiervan maakt ook een opmerking over het hitte relais in relatie hiermee.
Ik kan je de manual (pdf) doorsturen via e-mail. In deze manual veel goede bruikbare tips over demonteren vaatwasser en schoonmaken van allerhande zaken. Met veel duidelijke foto's. Een aanrader. Misschien iets voor een "sticky" boven in het forum.

De afvoerpomp werkt ook als de vlotterschakelaar niet wordt ingedrukt. Onderdeel van de klacht.
Dus dat ie het water subiet wegpompt vind ik niet zo vreemd gezien de klacht.
Ik zou willen dat het niet zo was :-) .

En echt, de bodemplaat van mijn vaatwasser is kurkdroog.
De schakelaar van de vlotter functioneert ook prima. Het drukknopje laat zich moeiteloos indrukken (neemt geen water) en komt ook weer soepeltjes in de normale stand (neemt water in).
Maar in beide gevallen blijft de afvoerpomp pompen.

En de vlotter ligt op de bodem van de vlotterbehuizing.
Komt niet omhoog om dan vervolgens te blijven hangen (door kalk of vuil) teneinde de schakelaar ingedrukt te houden.
 

Timotee

  • #6
Ha Kees

Inmiddels even gezocht op het internet naar een relais.
Ik denk dat ik 'm gevonden heb.

JS1-12Volt:

Nominal switching capacity: 10A 250V/AC 10A 125V/AC 6A 277V/AC

Coil voltage: 12V

Contact rating: 250 VAC 10A

Temperature range: -40°C ... +80°C




Rechtsonder een tekeningetje met de 5 voetjes van het relais.
Van boven naar beneden zie je links 3 voetjes. Het middelste voetje is doorgebrand. Ik vermoed dat het bovenste voetje hiervan ook een optater heeft meegekregen.

Ik moet het maar proberen. Solderen dus. En mocht het onverhoopt niet werken, voor €4,79 kan ik niet de mist in gaan.

In ieder geval bedankt voor je hulp.

Met vriendelijk groet, Timotee
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7

Timotee

  • #8
Ja, dit is de manual die ik bedoel Kees.

Op pagina 9 de foto's waar je om vroeg. Ziet er bij mij precies zo uit als daar afgebeeld.
Het enige verschil is de geblakerde soldeerverbinding (midden-onder) van de hitte relais (rood omkaderd).

Op pagina 14 wordt vervangingsrelais besproken. In mijn geval de 12 volt variant.

Op pagina 22 het brandende ledje rechtsonder in de display.
Enig idee wat een "Leistungstreiber" is? Ik heb het woordenboek erbij gepakt maar niet gevonden. Even verder lezend riekt dit naar een IC waarvan er twee zouden moeten zijn.
Hoe ziet een IC eruit? Waar moet ik kijken op de printplaat?

groetjes, Timotee
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Om te beginnen even over het hier als sticky plaatsen van de reparatie-pdf:
Bovenin deze rubriek staat al een sticky met een link naar een opsomming van de reparatiehandleidingen van Teamhack.

Dat lijkt me ruim voldoende. Het plaatsen de pdf's op Klusidee is wegens copyrights niet mogelijk. En waarom ook als je ze zo kunt vinden?

Leistungstreiber zou je het beste kunnen vertalen met Power Driver. Een circuit dat in staat is hoge spanningen/vermogens te schakelen. In de Nederlandse elektronica is bijna alles in het Engels...

Als je googelt met het in de handleiding genoemde IC MC1413BD (googel ook op afbeeldingen) zie je vanzelf hoe een IC (Integrated Circuit) er uit ziet. Of er op jouw printplaat inderdaad exact zo'n circuit zit, dus met dat typenummer, is maar helemaal de vraag. De handleiding beschrijft een voorbeeld van zo'n module, maar zegt dus weinig over andere varianten.

Wanneer je niet weet wat IC betekent, kun je er beter niet aan beginnen om te proberen de printplaat te repareren. Relais vervangen zou nog denkbaar zijn, maar ik betwijfel of je de juiste soldeerervaring hebt vwb. elektronica solderen. En zeker wat betreft SMD (de)solderen. Zelf ben ik elektronicus (van de oudere stempel), maar ik waag me niet eens aan SMD solderen...

Als de printplaat inderdaad defect is en er een dergelijk circuit vervangen moet worden zou je kunnen proberen of er iemand in je omgeving meer kennis (en spullen!) heeft op dat gebied. Bijv. een TV reparateur.

En anders zit er helaas niets anders op dan afscheid te nemen van het apparaat. 17 Jaar is toch helemaal niet slecht... De module (onderdeelnummer 00264877), die volgens de Bosch site ca 200 euro kost, is niet meer leverbaar. :(
 

Timotee

  • #10
Hoi Kees

Ik snap inmiddels om welk onderdeel het gaat op de printplaat. Is daadwerkelijk de MC1413BD.
Dit ziet er werkelijk minuscuul klein uit (al die pootjes) om te solderen. Alleen al het verwijderen ervan lijkt me een hopeloze zaak, zonder beschadigingen aan de printplaat aan te brengen. Laat staan de nieuwe er weer op te brengen. Met de kans dat het interne van de IC ook wordt beschadigd (door oververhitting van het solderen).
Ik heb wel wat soldeerervaring (geluidstechnicus) maar dit is andere koek.

Ik ben gisteren de module wel ergens bij een electronica-onderdelenwinkel tegengekomen. Voor iets minder dan €200,=. Maar voor deze vaatwasser, gezien de leeftijd, een te dure uitgaaf. Leg ik er bij wijze van spreken €150,= extra bij dan heb ik al een nieuwe.

Ik wil je bedanken voor je inzichten en adviezen. Ik heb er veel van geleerd.

groetjes, Timotee
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu