Bosch gasfornuis (PCD615ENL) onsteking defect

Rur001

  • #1
Hallo,

Ik heb een probleem met de ontsteking van een bosch kookplaat PCD615ENL FD 8402/0097.

De plaat is een paar maanden geleden met te veel water schoongemaakt en de ontsteking is toen defect gegaan. Eerst deed de ontsteking het nog gedeeltelijk en toen ging hij uit zich zelf tikken. De avond daarna kon ik geen ontsteking meer krijgen bij het indrukken van de knoppen.

Wat heb ik al gedaan:

Stekker er 48 uur uit gehaald en toen er weer in.



Plaat los gehaald en gekeken naar alle stekkers. (Zoals te zien op de foto's zat er aardig wat viezigheid in de binnenkant van de plaat. een van de draden zat zelfs tegen de plaat aangeplakt.)


Alle witte stekkers er apart uitgehaald en getest of het dan wel werkte: geen effect.


Alle witte ontsteking boogies los gehaald en schoongemaakt, geen effect.

Wat mij opviel is dat de 2de knop van boven erg roestig is. Misschien dat dit ook een probleem zou kunnen zijn bij het schoonmaken van de plaat met veel water?


Ik heb de plaat weer even dicht gemaakt omdat we morgen weer moeten koken maar ik vraag me af wat

Mijn vraag is wat wijsheid is en hoe ik zou kunnen uitvinden wel onderdeel defect is om het te kunnen vervangen.

MVG

Rutger
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #2
Dat is heel simpel.
Welke knop je ook indrukt ze zullen allemaal tegelijk vonken alle 4 schakelaars staan parallel.
Het markeren heeft geen zin van de bougie op de trafo het maakt niet uit waar je deze op de uitgang insteekt.
Je zou het dus ook kunnen zien als één schakelaar.
Zodra je één schakelaar indrukt komt er op de trafo 230 volt.
Alle vier de bougie zouden dan moeten vonken , echter zonder blad is het mogelijk dat er niets gebeurt omdat de afstand te groot is op de vonk te doen overspringen.
Los een brander op leggen.
Bij vocht is er dus constant een verbinding bij een schakelaar waardoor alle bougie blijven vonken.
Bij compleet geen vonk meer is er een grote kans dat er een doorverbinding van schakelaar naar schakelaar aangetast is of er staat simpelweg geen spanning op het toestel.
 

Rur001

  • #3
Bedankt voor je reactie!

Bij het indrukken van alle schakelaars is er geen vonk en ook geen "klik". Je geeft aan dat
Bij compleet geen vonk meer is er een grote kans dat er een doorverbinding van schakelaar naar schakelaar aangetast is of er staat simpelweg geen spanning op het toestel.
De draden van de boogies zijn nat geworden in kookplaat en zijn eerst gaan tikken en deden toen niks meer. Zou het logisch zijn dat de transformator hierdoor defect is gegaan of logischer dat het in de verbindingen zit tussen de verschillende schakelaars?

Je geeft aan dat deze schakelaars in serie geschakeld staan dus dan zou bij 1 defecte verbinding er geen stroom meer lopen en geen enkele schakelaar niet meer werken?

De travo is los te verkrijgen maar nog best prijzig (45 Euro). Zou het wel de moeite zijn om er een te bestellen en te vervangen om te kijken of dit het probleem oplost?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4

Rur001

  • #5
Hmm verkeerd gelezen. Mijn kennis van electronica komt nog van de middelbare school. Dat betekend toch wel dat als er 1 verbindingsdraad niet goed is de andere schakelaars nog wel werken?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Zoals je kunt zien lopen de draden van de ene naar de andere schakelaar. Parallel, dat wel, maar indien de draad die het dichtst bij het trafo zit verbroken zou zijn, zal geen van de schakelaars het nog doen.

Is een kwestie van (ohms) doormeten. Wel eerst de stekker uit het stopcontact!
 

Rur001

  • #7
Ok je meet dan de weerstand en bij een kabelbreuk/defect zou je een lagere of geen weestand moeten meten. Die kabel zou je dan kunnen vervangen.

Zou de travo ook niet defect kunnen zijn? De draadjes met boogies eraan zijn immers nat geworden dus is het dan niet logisch dat de travo daardoor defect is gegaan? of is de spanning daar dan te laag voor (neem aan dat de travo de spanning omzet van hoog naar laag).
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Het meten gaat precies andersom: als er een verbinding is meet je een hele lage weerstand, in de buurt van 0 Ohm. Als de verbinding verbroken is meet je oneindig, op een digitale meter vaak aangegeven met alleen maar een 1 (maar ook op andere manieren, afhankelijk van het instrument).

Gewoon even de twee uiteinden van de meetpennen tegen elkaar houden en kijken wat er gebeurt. Vervolgens los, dan opnieuw kijken. Dan zie je precies hoe je dat moet meten.

De veronderstelling dat het trafo een lagere spanning afgeeft is ook niet juist. Dit trafo is ervoor gemaakt om de spanning omhoog te transformeren. Zeer waarschijnlijk is het geen gewoon trafo, maar zit er ook een brokje elektronica in, die ervoor zorgt dat de (zeer!) hoge spanning er pulsgewijze uit komt. Werkt ongeveer zoals een bobine van een auto.

Het is inderdaad denkbaar dat het 'trafo' gesneuveld is door kortsluiting aan de uitgang. Hoe je dat zou moeten checken weet ik helaas niet, anders dan spanning meten aan de ingang op het moment dat één van de schakelaars gesloten wordt. Dat is echter een meting onder 230 V spanning en die kan alleen gedaan worden door iemand die weet wat hij doet! Lijkt me niet waarschijnlijk dat jijzelf voldoende kennis hebt... :wink:
 

Rur001

  • #9
Het lijkt erop dat ik inderdaad niet voldoende kennis heb om dat soort metingen te maken en dat ga ik dus ook niet doen.

Ik ga even kijken of ik met de weerstandmetingen iets kan vinden en anders moet ik denk toch maar hulp inschakelen.

Het is helaas een kookplaat in een woning waar we tijdelijk hebben wonen en waar we over een week al moeten vertrekken en ik ben bang voor een flinke rekening als ik het zo laat. Als het mijn eigen kookstel zou zijn had ik het defect gewoon zo gelaten en een aansteker gebruikt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu