ATAG Brain Thermostaat: Geen update van datum

Schietepietje

  • #1
Hallo beste lezer(es),

Sinds enkele dagen, wordt de datum op mijn ATAG brain niet meer "ge-update". De tijd blijft goed, en ook alle andere functies werken normaal, zoals ook het ingestelde programma. Als ik de datum goed zet, staat deze datum de volgende ochtend nog steeds op het display.

Weet iemand of de oorzaak kan liggen in de (3V) knoopcel battery?
Zoja is deze eventueel gemakkelijk, en zonder problemen, te vervangen?

Als ik de knoopcel battery vervang, ben ik dan alleen het ingestelde programma kwijt, of verlies ik nog meer settngs / info?

Andere tips , mogelijke oorzaken van het probleem, zijn natuurlijk altijd welkom.
 

Piet48

  • #2
De thermostaat krijgt zijn voeding van de ketel en de knoopcel heeft als functie het vasthouden van de programmering als de spanning van de ketel tijdelijk uitgeschakeld moet worden bij service.

De knoopcel is een oplaadbare batterij dus niet vervangen door een normale knoopcel.

De oorzaak van het wegvallen van de datum weet ik niet, maar als het weekprogramma nog goed functioneerd dan is het enige probleem dat de winter en zomertijd misschien niet werkt.

Misschien dat resetten helpt, maar dan ben je de programmering kwijt.

Gr. Piet
 

Schietepietje

  • #3
Hallo piet.

Allereerst bedankt voor je reaktie. even wat additionele info:

1. De brain is door de installateur er een tijd (25dec tot 12feb, dus enkele weken) vanafgehaald vanwege een ander probleem. (vervanging stuurautomaat). Vandaar dat ik dacht dat hierdoor de battery wel teveel kan zijn ontladen.

2.Hierna (dus op 12feb) moest de installateur op de brain ook de datum weer juist instellen. Hierna heeft de brain dus ongeveer 2 weken goed gewerkt (ook datum), maar afgelopen weekend trad dus dat datum probleem op.....

3. Oke hoe bedoel je precies resetten? heb me daar nog niet zo in verdiept..

4. Bedankt voor de tip dat het een oplaadbare knoopcel is, had dat nog niet bemerkt. Als het vervangen ervan gemakkelijk gaat (heb dat nog niet zo precies bekeken) en alleen m'n ingesteld programma opnieuw moet worden geprogrammeerd, dan is dat misschien toch het proberen waard, als resetten niet helpt.
Ik vind het wel raar, dat alles goed werkt, dus ook tijd enz, alleen de datum niet?

Gr John
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Https://www.gebruikershandleiding.com/ATAG-Brain-Q-RSC/handleiding-5-120814.html
 

Piet48

  • #5
Resetten naar fabrieksinstelling Pag. 40 van de handleiding.

Het verwisselen van de battrij heeft geen effect, als het thermostaat spanning van de ketel krijgt heeft de batterij geen functie.

Maar als na een uur uitschakelen van de ketel de instellingen verdwenen zijn dan is die knoopcel wel aan vervanging toe.
Ik dacht dat hij zelfs wel in staat moet zijn om de gegevens een dag vast te houden, maar die test kun je nu niet doen.

Gr. Piet
 

Schietepietje

  • #6
Piet en Obelix2; bedankt voor de reakties.

Obelix 2: Het is overigens geen Brain Q, maar de "oudere versie" brain.

Ik heb thuis de gebruiksaanwijzing, dus dat resetten zoeken we vanavond wel op.

Zoals gezegd, de brain heeft er wel weken afgelegen, en de door mij ingestelde programma gegevens staan en stonden er nog steeds in!!
Alleen die datum?? Overigens het is alleen de datum zelf, hij spring wel netjes over van zondag (zo) naar maandag (ma) etc..

Enfin wordt vervolgd....
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #7
Vreemd, heel vreemd
 

Schietepietje

  • #8
Gisteravond (Ma 1mrt 2010) de Brain (II) gereset volgens de handleiding, inderdaad ik moest weer m'n schakel-programma settings, de dag en nacht temperatuur zetten zoals ik ze zelf wil. Hierna werkt het geheel weer okay. Ik heb dus wel het idee dat na de reset, de fabriekssetting waren "geladen".

Vanochtend, juiste tijd, juiste temperatuur, alleen weer die verdomde datum, hij geeft weer aan di 1 mrt 2010. Dus weer geen update van de datum??

Enfin, alleen lastig als ik vakantie programma wil gebruiken.....

Als er iemand is die kan bevestigen dat het toch de knoopcel is, graag, we zullen eens kijken of we die een keertje kunnen meten en eventueel vervangen.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #9
1 ding is zeker .

heeft niets ,maar dan ook niets te maken met batterij . denk eerder met de nieuwe stuurautomaat /versie software.

advies om dan ook ff te bellen met fabrikant.
 

Schietepietje

  • #10
Hallo, bedankt voor je reaktie.
Dan zal ik toch eens contact opnemen.

Wordt vervolgt.

John
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu