Aansluiten van haakse thermostaatkraan

Stéfan L.

  • #1
Hallo!
Ik wilde graag een oud voetventiel van de badkamerradiator (zonder kraan) vervangen door een thermostaatkraan. Beide aansluitingen hebben zoals op de foto is te zien een schroefdraad, één binnendraads en één buitendraads. Hoe krijg je nu zo'n kraan geplaatst want je kunt natuurlijk maar één aansluiting erop draaien en de tweede niet, want volgens mij is die met buitendraad gefixeerd en dus zelf niet draaibaar. Welke aansluiting moet je er nu opdraaien, die met binnendraad of buitendraad en hoe krijg je dan die andere aansluiting bevestigd? Is zoiets überhaupt zelf te doen of kan ik daarvoor beter een vakman inschakelen? Ik hoor het graag!

Groet,
Stefan

20220724_150634.jpg
20220724_150603.jpg
20220724_150524.jpg
 

Auto-Geen

  • #2
Een voetventiel zit normaliter in de retour en een thermostaatkraan in de aanvoer. Op de thermostaatkraan staat een pijl voor de stroming richting. Wil je deze kraan in de retour plaatsen dan zal de trukendoos wel tevoorschijn gehaal moeten worden. Als het de aanvoer is dan is ie misschien een op een uit te wisselen. de grote moer van de kraan moet dan wel los en kan je die van de radiator laten zitten.
 

Bridgewood

  • #3
Ik neem aan dat je de kraan op de aanvoer wilt aansluiten.

De grote moer draai je los zodat je het deel met het “gekartelde” schroefdraad los kan halen en onderin de radiator kan draaien. Voordat je dit doet breng je eerst teflon/hennep draad aan.

De moer laat je erop zitten, om zo de kraan weer vast te maken aan het deel wat je net in de radiator hebt gedraaid.

Als het goed is zit er ook nog een knelring met moer (buitendraad) in de verpakking van de kraan. Die is ervoor om de kraan weer aan te sluiten op de koperen leiding die uit de muur komt.

Met een beetje geluk kan je de oude knelring netjes van de koperen leiding afhalen, en hierop de nieuwe knelring plaatsen en de kraan verder aansluiten.

Kijk van te voren even of je uitkomt met de maten. Het zou zonde zijn als je alles los hebt gehaald en het past niet.

En voordat je begint eerst de ketel even uitschakelen en de druk van het cv systeem halen.

Succes
 

Stéfan L.

  • #4
Excuus voor de late reactie i.v.m. vakantie! De badkamerradiator had twee identieke voetventielen links onder en rechts onder, dus zonder knop of kraan om dagelijks te kunnen open- en dichtdraaien. Badkamer werd dus telkens automatisch verwarmd, ook bij afwezigheid. Ik ben er maar vanuit gegaan dat de aanvoer rechts onder zat. Inmiddels heb ik het ventiel vervangen door een radiatorkraan mede dankzij de aanwijzingen, waarvoor dank! Wel is het helaas zo dat de grote moer nu ietsjes lekt, maar dáár heb ik dan ook geen teflon gebruikt...Had dat wel gemoeten of moet ik de moer na een paar dagen nog wat verder aandraaien (zoals bij autowielen)? Of zou het probleem zich vanzelf kunnen oplossen? Het is natuurlijk weer een heel gedoe om de installatie leeg te laten lopen en weer te vullen en ontluchten.
 
  • Like
Waarderingen: Bridgewood

Bridgewood

  • #5
Normaal zit er bij die grote moer een rubberen ring die de boel afsluit. Kan zijn dat je hem nog even een slag moet geven.
Dat druppen stopt niet vanzelf

image.jpg
 

Stéfan L.

  • #6
Ik vond het al verdacht bij het aansluiten; metaal op metaal, dat kan nooit goed gaan... Er zat echter geen rubber ringetje omheen, net zoals bij het oude ventiel en die lekte wonderwel niet (zie foto).
Het uiteinde loopt ook iets rond af naar binnen, dus ik twijfel of daar wel een ringetje op blijft zitten en of die daar ook oorspronkelijk op heeft gezeten. De nieuwe radiatorkraan van de bouwmarkt had het in ieder geval niet. Ik zal de moer nog eens aandraaien en anders voorlopig maar een bakje eronder. CV-installatie laten leeglopen en weer vullen en ontluchten is een hoop werk...en hoe zou ik aan een precies passend ringetje moeten komen, want als het niet exact past, lekt het geheid weer.
Thanks anyway...

20220802_204750.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Bridgewood

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #7
Bij de meeste radiator kranen sluiten het staartstuk en de kraan zonder rubber of ander pakking materiaal prima af. Er zijn een klein aantal leveranciers die er een rubber ring in plaatsen.

Dus er is niets verdachts aan het staart stuk op de foto te zien, die sluit prachtig aan op de bij behorende kraan zonder iets er tussen.

Vr Gr
 
  • Like
Waarderingen: Bridgewood

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu