28 mm knelkoppelingen passen net niet op cv buis.

Jmiedema

  • #1
Ik heb twee afsluitkogelkranen 28 mm gekocht want ik dacht met een 28 mm buis te maken te hbben. hij is wel verchroomt aan de buitenzijde en 11 jaar gelden aangelegd. welke maat is dat dan en hoe krijg ik die er omheen ? de knel koppelingen passen wel op nieuw gekochte 28 mm buizen.
 

Fiesiekus

  • #2
Zal wel een duimse maat zijn. Wat is de exacte buitendiameter?
 

Jmiedema

  • #3
Volgens mijn meter net 1/5 voor bij 28 mm 28,2 mm
 

Millew

  • #4
Zijn de buizen toevallig niet een beetje ovaal?

Of de buizen zijn gewoon 28 mm geweest en daarna verchroomd. Alleen 1/10 mm chroomlaag is wel erg veel.

De wartels kan je een beetje uitvijlen en de afdichtingsringen een beetje opwarmen en monteren. Bij het afkoelen moeten ze dan wel gelijk op de goede plaats zitten. Anders weer voorzichtig warm maken en verschuiven. De ring is sneller warm dan de hele buis dus dat moet wel lukken.
 

Jmiedema

  • #5
Kan het door bevriezing komen ?
 

Fiesiekus

  • #6
Kan. Is de buis bevroren geweest?
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #7
Fotootje misschien?
Lijkt me namelijk sterk dat dit 3/4 duimse pijp is als het zo glimt.
Gegalvaniseerd zou nog kunnen maar dat is niet glimmend eigenlijk.
 

Millew

  • #8
Jmiedema schreef:
Kan het door bevriezing komen ?
Is het van belang, hoe het komt dat de buizen iets groter zijn?

De vraag is, hoe krijg je de boel gemonteerd.
Vooropgesteld, dat het koperen afdichtingsringen zijn. Die kan je ook iets ruimer maken door ze op een stukje 28 mm buis te schuiven en dan met een hamer rondom gelijkmatig tikkend uit te kloppen. Niet te lang doorgaan, want ze zijn op die manier vrij snel groot genoeg.
 

Jmiedema

  • #9
Ja de buis is bevroren geweest, maar alle buizen hebben het overleefd.

hierbij de gevraagde foto

op deze foto zie je ook hoe e monteur hem destijds op een oude dikwandige 1 1/4 gezet heeft.

hierbij ook een foto hoe de monteur hem op de ketel aangseloten heeft, vrij ingewikkeld.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #10
Een goede foto geeft waarschijnlijk wat meer info.
Als het 3/4 pijpen zijn zul je of draad moeten snijden of eventueel kunststof knelringen in de maat 3/4 moeten toepassen, deze knelringen gebruik je dan in plaats van de messing knelringen.
Maar zoals ik al eerder opmerkte, een goede foto zorgt ervoor dat ik je een goed advies kan geven.
 

Jmiedema

  • #11




hierbij de fotos
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #12
Zou volgens mij gewoon moeten passen want dit zijn gewoon dunwandige CV buizen.
Zijn ze inderdaad echt wel rond?
Meet ze anders eens op met een schuifmaat op verschillende plaatsen, dus ook een stukje lager en voor de gebogen bochten.
 

Jmiedema

  • #13
Neesje schreef:
Een goede foto geeft waarschijnlijk wat meer info.
Als het 3/4 pijpen zijn zul je of draad moeten snijden of eventueel kunststof knelringen in de maat 3/4 moeten toepassen, deze knelringen gebruik je dan in plaats van de messing knelringen.
Maar zoals ik al eerder opmerkte, een goede foto zorgt ervoor dat ik je een goed advies kan geven.
maar de moet ook nog 2 cm buis in de kogelkranen schuiven en de moer waarmee je de knelring aanspant past ook net niet
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #14
Er is volgens mij maar 1 ding mogelijk en dat is dat de buizen ovaal geworden zijn.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #15
Heb net nog even gekeken in mijn auto maar 3/4 pijp kan het niet zijn want die is dunner dan 28 mm.
Ook de kunststof knelringen heb ik even nagekeken maar die zijn dus automatisch ook kleiner dan 28 mm.
 

Millew

  • #16
Jmiedema schreef:
maar de moet ook nog 2 cm buis in de kogelkranen schuiven en de moer waarmee je de knelring aanspant past ook net niet
Nog éénmaal mijn advies en dan alles ineens op een rijtje:
De wartels kan je een beetje uitvijlen;
Afdichtingsringen (indien koper, anders koperen ringen even los erbij gaan halen) een beetje opwarmen en monteren. Bij het afkoelen moeten ze dan wel gelijk op de goede plaats zitten. Anders weer voorzichtig warm maken en verschuiven. De ring is sneller warm dan de hele buis dus dat moet wel lukken.
De ringen kan je ook iets ruimer maken door ze op een stukje 28 mm buis te schuiven en dan met een hamer rondom gelijkmatig tikkend uit te kloppen. Niet te lang doorgaan, want ze zijn op die manier vrij snel groot genoeg.
De kraanhuizen opruimen met zo'n flappenschijf die je in de boormachine zet, tenzij je iemand kent met een kotterbank :mrgreen: .
Het is wel wat extra werk, maar anders zit er maar 1 ding op: alle buizen vervangen.
 

Jmiedema

  • #17
Ovaal zijn ze niet. in ieder geval geleerd dat je de moeren niet moet verhitten, die worden pap en zijn nu wel ovaal. . de enige oplossing is of buizen verniewen of zoals ik merkte de buizen schuiven precies over 28 mm buizen dus solderen en de kranen op de nieuwe 28 mm buizen monteren.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #18
De buizen schuiven OVER 28 mm :shock: :shock: ??
Dan zijn ze dus wel FORS groter dan 28mm...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu