15 mm pijp buigen - haakse bocht

Nounou

  • #1
Hallo allen,

Ik wil in een 15 mm pijp een 90 graden bocht buigen. De bocht wil ik echter zo kort mogelijk houden. D.w.z. een kleine radius.

Ik weet dat het moeilijk uit te leggen is wat de kleinst mogelijke radius is met een pijpenbuiger, maar wellicht is er iemand die iets kan zeggen over de buigzaamheid (zonder rimpels) van 15 mm pijp.

Bedankt.

Arnoud
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Waarom gebruik je, wanneer je de bocht met een standaard pijpenbuiger niet strak genoeg krijgt geen knietje, (soldeer of knel)?

Of komt het in een muur te zitten?

Je kunt niet strakker buigen dan wat de pijpenbuiger kan.

Je hebt overigens niet verteld wat voor materiaal je gaat buigen (koper of staal) en waarvoor het bedoeld is. Wel zo handig om dat er even bij te zetten! :wink:
 

Nounou

  • #3
Tja, dat heeft te maken met oneigenlijk gebruik van de 15 mm pijp.
Ik wil er een bagagerek voor de motor mee maken.

Dan is een knietje of soldeerverbinding niet wenselijk.

Ik zal eens gaan kijken wat de scherpste bocht van buiger is.
 

Fiesiekus

  • #4
Pijpje vullen met fijn zand (zilverzand bijv.). Goed aandrukken en om een dun paaltje een bocht trekken.
 

Gerrit

  • #5
De c.v.-monteurs hebben vaak een buigijzer voor stalen buis met een zeer kleine radius.
Uitstekend geschikt voor een bagagerek (sprak hij uit ervaring :wink: )
 

Nounou

  • #6
Van die truuk heb ik wel eens gehoord. Het lijk me dat je het zand erg goed moet aandrukken en vervolgens de pijp dichtlassen alvorens te buigen.

Best veel werk voor een bochtje en ondat ik er geen ervaring mee heb weet ik niet of het resultaat de moeite waard is.

Iemand het wel eens gedaan?
 

Fiesiekus

  • #7
Einden met een tape dichtbinden houdt 't zand wel binnen. Als ik 't zelf niet gedaan zou hebben, zou ik 't hier niet adviseren. Overigens heb ik alleen de (goede) ervaring met koper, weet niet welk materiaal u wilt gebruiken?
 

Nounou

  • #8
Dat is wel het prberen waard dan:

Ik wil het maken van stalen buis zodat ik er ook nog beugeltjes aan kan lassen voor bevestiging aan mijn motor frame.
 

Nounou

  • #9
Gerrit, jij hebt dus al een zelf geklust bagagerek van stalen pijp?

Wat voor buis heb je gebruikt? Ik dacht aan 12 of 15 mm. Het is de bedoeling dat er zijkoffers aan komen te hangen.
 

Gerrit

  • #10
Er is dikwandige ijzeren buis in de handel. Deze wordt vaak gebruikt voor luchtleidingen. Deze buis is er ook in 15 mm. Zodat je een buigijzer kunt gebruiken.
Alles netjes passend maken en dan laten verchromen of lakken, wat je maar wilt.

Ik had er destijds een extra benzinetank aan gemaakt van glasvezel en 2-componenten hars. Dit was voor de lange tochten in gebieden waar de benzinepompen schaars waren (Noord Scandinavië)
Later de tank er weer afgehaald en aangepast voor koffers.
 

Nounou

  • #11
Ha, klinkt als mooie klus en helemaal als mooie motor trip!!!

Ik zal bij de ijzerhandel vragen voor dereglijke pijp. Ik was van plan om het rek te laten poedercoaten. Dat is wat goedkoper dan chromen.

Verder heb ik ook al gevorderde plannen voor de koffers. Heb je toevallig voor tips voor een systeem om de koffers aan het rek te bevestigen zodat het er makkelijk af te halen is.... maar niet voor dieven?

Ik dacht aan zoiets als ..... heeft voor de ..... koffers. Maar dan zelf maken natuurlijk.
 

Gerrit

  • #12
Nee, die heb ik niet. Ik had toen eigenlijk ook geen koffers, maar tassen.
Die zaten gewoon met riempjes vast.
In die tijd werd er nog niet gestolen, nou ja....bijna niet.
Ga gewoon kijken bij de handel wat er is en pas de boel daar op aan.
Ook van motoraccesoires worden geen merken genoemd.
 

Nounou

  • #13
Bedankt allen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu