1 plank in Laminaatvloer vervangen

Kai

  • #1
Hallo,
hopelijk kunnen jullie mij helpen met de volgende vraag:
wij hebben een laminaatvloer op de bovenverdieping liggen. Het is laminaat van 20 euro per m2, dus echt goedkoop is het niet.

Nu is er vandaag per ongeluk een hamer hard op de vloer terechtgekomen en daar is een stukje van de bovenlaag van het laminaat af gegaan. Het laminaat loopt door over de hele bovenverdieping. De plank in kwestie ligt op de overloop vlakbij de opbergkast.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om vanuit de opbergkast (waar ook laminaat ligt) daar vanaf de muur een aantal planken te verwijderen zodat we de kapotte plank eruit kunnen halen en hier een nieuwe voor in de plaats kunnen leggen. Maar het is dus de vraag of je de laatste rij planken die er dan weer in moeten er als het ware tussen kan schuiven. Hopelijk wordt begrepen wat ik nu bedoel.

Dit zou ons namelijk veel werk besparen want anders moeten we dus vanaf 1 slaapkamer al het laminaat er weer uithalen. Maar als bovenstaand plannetje sowieso niet gaat werken en het er alleen maar lelijker op gaat worden dan gaan we het ook niet proberen.
Alvast bedankt voor het advies!!

Groeten van Kai
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Bij laminaat stukken er tussenuit halen levert vaak meer schade op dan er nu is.
U zou kunnen proberen het beschadigde stukje met verf te behandelen van dezelfde kleur als het laminaat, eerst even uitproberen op een proefstukje.
 

Toon

  • #3
Er zijn volgens mij gewoon bij de bouwmarkt (of anders bij een speciaalzaak) tubes te koop met reparatiepasta in diverse kleuren.
 

Asylum

  • #4
Als je een duurdere laminaat hebt liggen (dus niet de bouwmarkt kwaliteit) is het zeer goed mogelijk om de laminaat op te pakken en de plank te vervangen. Bij goedkopere laminaat is dit vaak niet mogelijk en maak je inderdaad meer kapot. Aangezien je 20 euro de vierkante meter betaald hebt, ga ik er vanuit dat je laminaat van een van de bekendere merken hebt en moet het mogelijk zijn.
 

H@ns

  • #5
Ook dan gaat het niet lukken! bovendien is het nog niet duidelijk of het om click of lijm laminaat gaat.
Maar dat maakt ook niet uit want het is nagenoeg onmogelijk!
 

Kai

  • #6
Het gaat om kliklaminaat van het merk Innovation.

Wij dachten dus dat het misschien mogelijk zou zijn om in de voorraadkast of bij het trappengat er wat planken tussenuit te schuiven en een stukje opnieuw te leggen en de laatste planken er weer tussen te schuiven bij het trappengat.

Maar ik begrijp uit de meeste reacties hier dat dit dus niet echt mooi wordt..
 

Fiesiekus

  • #7
Kliklaminaat ertussen uit schuiven zal niet gaan, die verbinding is te star. Het zal dan een kwestie van weer "ontklikken" worden, de vraag is idd of dat wel heel blijft.
 

IJsselstein

  • #8
Zelf heb ik ooit een gat in laminaat gerepareerd. Maar je loopt wel risico. Je kunt het maar één keer proberen. Ik heb een verstelbare gatenzaag gekocht voor op de boormachine.

Eenzelfde plank erbij gezocht (zelfde 'tekening' in het hout). Toen een cirkeltje uit de plank gehaald en één uit de vloer, zodanig dat de één strak past in het gat van de ander. Hoe?

Eerst op een proefstukje getest. Gat boren in een vuren plank, bijvoorbeeld diameter 4 cm. Dikte van de plank moet zo'n twee cm zijn.
Deze plank leg je op een los vloerdeel, zodat je precies het cirkeltje ziet wat je er uit wil hebben. Je verwijderd nu de 'centerboor' uit de gatenzaag en 'boort' met alleen de zaag precies door het gat in de vurenplank en dus door de onderliggende vloerplank. Goed om van te voren vast te zetten met een paar spijkers of met lijmtangen. Zo verkrijg je een exact cirkeltje. Probeer het een paar keer met vloerdelen die je over hebt.

Als je met dezelfde afstelling (maat) van de gatenzaag nu in de vloer gaat boren heb je een te groot gat voor het losse cirkeltje. Immers de zaagbreedte is er tussenuit. Dus nu ga je testen op een andere plank, net zo lang tot je een gat kunt zagen waar je cirkeltje precies in past. Wel strak, je moet het lijmen.

Dan komt het grote moment, je zaagt met deze afstelling van de gatenzaag een gat in je vloer, zodanig dat de beschadiging is verdwenen. Dan lijm aan het cirkeltje en die exact goed in het gat leggen. Pas op, als die er eenmaal in zit krijg je 'em en niet meer uit. Het kan dus maar echt één keer.

Als je het niet durft of niet zeker bent van jezelf moet je eerst meer oefenen of het gewoon niet doen. Heb je nog vragen, laat me maar weten.

Gerard
 

Fiesiekus

  • #9
Ik denk dat het nog exacter zal passen met een gatenboor. Die wordt wel toegepast om doppen uit een plank te boren. Voor het afdoppen op de montageplaatsen van houten sierlijsten.
 

H@ns

  • #10
Een Proppenboor :wink:
 

Fiesiekus

  • #11
Ja Hans, ik wist het even niet meer, maar dacht: "Hans, die weet het vast exact!" Bedankt!

 

EdP

  • #12
De kans van slagen bij tussenuithalen hangt af van het kliksysteem. Mijn laminaatvloer heeft een kliksysteem waarbij je de plank schuin insteekt en dan laat zakken (lijkt wat op een scharnier). Die krijg je er 100% schadevrij weer uit.

Op die manier heb ik ook wel eens een dart-spoor :oops: verwijderd. Ben je wel even zoet mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu