Topcraft hoge drukreiniger start en stopt vanzelf (pendelen)

Frans43

  • #1
Hallo,

Ik ben in bezit van een Topcraft hogedrukreiniger (+/- 7 jr oud). Normaal sluit je het apparaat aan op water en elektra en zet hem dan op stand-by met de schakelaar. De motor bouwt dan even druk op en stopt dan weer. Door het bedienen van de de schakelaar op de spuitlans gaat de motor draaien en komt er water onder hoge druk uit de spuitlans.

Het probleem: Wanneer ik het apparaat nu aansluit, begint de motor direct te draaien, bouwt druk op en stopt dan weer. De druk zakt dan weer waardoor de motor weer begint te draaien. Dit pendelen heeft een interval van +/- 2 seconden. :?

Ik heb het apparaat al volledig uitelkaar gehaald om te controleren of er ergens vuil zat. Het mechaniekje waar de motor op reageert wanneer de druk zakt ziet er goed uit maar ergens verliest het druk waardoor de motor gaat pendelen. Ik zie ook geen waterlekkage. Ook wanneer ik de spuitlans afkoppel en de uitgang van de reiniger afsluit met een dop, blijft het probleem bestaan. Het probleem zit dus niet in de slang/spuitlans.

Ik gebruik het apparaat nu zo door de schakelaar in de spuitlans in te drukken en gelijktijdig de aan/uitschakelaar te bedienen. Hierdoor draait de motor constant en loopt hij niet te pendelen.

Wat is de oplossing om het pendelen te stoppen?:roll:

Groet
Frans
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit probleem komt voort uit een niet afsluitende klep waardoor er water terug kan stromen, de machine krijgt een signaal dat er water gevraagd wordt en gaat lopen.

Een reparateur kan de machine voor u repareren, afhankelijk van het type is het bijna onmogelijk het zelf te doen, ga hiervoor naar een bedrijf waar ze de helgele machines verkopen, de meesten komen uit die fabriek.
 

Ries

  • #3
Gezien de leeftijd van het apparaat kun je je natuurlijk afvragen of de kosten niet boven de baten uit zullen stijgen.

Ik had een soortgelijk probleem en heb dat schakelaartje er uitgehaald en de bekabeling direct door laten lopen.

Dus telkens even de schakelaar om, om hem uit of aan te zetten.
Voor mij werkt dit.

groet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu