Toilet afvoer: afstand tot muur

Sfl

  • #1
Ik had een vraagje over het plaatsen van een nieuw toilet:

Onze afvoer ligt op 41 cm van de muur, maar in de winkel werd ons verteld dat de gemiddelde afstand nu 20 cm is en dat zulke toiletten al meer als 20 jaar niet meer worden gemaakt.

Het gaat om een kleine ruimte dus het toilet verder van de muur is geen optie. Het enige wat we dus kunnen doen is de afvoer dichter naar de muur toe plaatsen, maar daarvoor moeten we breken en dat willen we liever vermijden.

Kan iemand mij vertellen of de informatie die we gekregen hebben correct is en dat zulke toiletten inderdaad niet meer gemaakt worden?

Alvast bedankt!
 

Houthuijsen

  • #2
Er zijn closetpotten in de handel in diverse modellen zoals achter uitlaat midden uitlaat voor uitlaat en buiten uitlaat.

Het door jullie te gebruiken model zal waarschijnlijk een midden uitlaat zijn maar dat zal ook afhangen van het model reservoir wat je gaat plaatsen.hoog laag dik of dun
Een goede sanitair handel kan je hier zeker bij helpen.
 

Bjean

  • #3
Dit las ik toevallig op een ander forum:

"Wat u in ieder geval moet nakijken is of de afvoer van het bestaande toilet in de muur verdwijnt (PK) of in de vloer (AO). Verder kunt u kiezen voor een duoblok (toilet met gecombineerde keramisch reservoir) of voor een toiletpot waarbij u zelf nog een kunststofreservoir moet kopen. Het nadeel van een toiletpot is echter wel dat als u een AO (onderuitlaat) heeft en de hartafstand van afvoer naar de muur is groter dan 35 cm, valt er in de Doe-Het-Zelf-branche weinig te bieden. In dat geval is het verstandiger om een toiletpot te kopen met een apart kunststof reservoir."

Maar die 41 cm is dat het midden van de rioolafvoer.
Ik dacht dat een "normale" wcpot de hartmaat (midden) van de afvoer op 35 cm van de achterwand zit.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Een losse toiletpot is óók te koop met achteruitvoer, en dat hoeft echt niet perse een afvoer in de muur te zijn. Er bestaan keurige afvoerstukken met een bocht erin waarmee je de PK-pot op een gat in de vloer kunt aansluiten.

Het handigst is bij een bouwmaterialenzaak, een bouwmarkt en/of een sanitairzaak de diverse potten te bekijken, en de maten van de afvoer op te meten ten opzichte van de achterkant. Maak dan een schetsje en bekijk welke soort het handigst uitkomt.

Wanneer je een duo-blok neemt, heeft die vrijwel altijd een diepere (dikkere) (porceleinen) spoelbak, dan wanneer je een losse, speciaal zeer ondiepe kunststof spoelbak gebruikt. Bij mij kwam zo'n kunststof spoelbak het gunstigst uit, in combinatie met een PK pot met afvoerpijp met bocht. Maar ik heb dan ook een afvoer dichter bij de muur dan in jouw situatie. (hart van het gat 15 cm van de muur, gat in de vloer).

Ga eerst eens kijken wat er zoal bestaat, dat werkt toch het makkelijkst. Neem een schets mee van de huidige situatie, met vooral de afstanden van pot en afvoergat ten opzichte van de achtermuur! En vergeet de rolmaat niet mee te nemen...

Let er op dat bij een te krappe afstand (een te dikke spoelbak) de wc-bril niet rechtop wil blijven staan, best wel lastig!
 

Bjean

  • #5
Yep een pot met een achter uitvoer kan inderdaad met een mooie haakse bocht gelijk je vloer in.
Er zijn zulke speciale bochten te krijgen in mooi wit plastic
Maar ik het is wel meer gevoeliger voor verstoppingen natuurlijk.
Maar Klusidee Kees heeft gelijk met eerst eens goed rond te kijken wat er allemaal te verkrijgen is.

Ik heb net mijn eigen afvoer opgemeten en die zit op plusminus hartmaat 30 cm van de achterwand.
En boven in de badkamer staat een duoblok en die zit op 25 cm van de achterwand.
Dus ik denk dat 41 cm wel veel is.
Maar dan kan je mischien een pkpot met een haakse bocht gebruiken maar dan zit je toch nog met je reservoir.
Dus dan mischien een duoblok met een achteruitlaat en een haakse bocht.
 

Houthuijsen

  • #6
Je kan in deze situatie toch geen pk pot gebruiken met een losse bocht
Je moet eerder denken aan een pot met een midden onder uitlaat en dan een loshangend laag reservoir er boven.
Maar ga naar een goede sanitair handel die kan je zeker verder helpen.
 

Sfl

  • #7
Die 41 cm is idd de afstand van de muur tot het midden van de afvoer, bij het oude toilet zat de uitvoer onderaan de pot vooraan (dunne spoelbak), maar volgens de mensen in de bouwmaterialenzaak worden zulke toiletten dus niet meer gemaakt.

We zullen eens een aantal andere sanitairzaken binnenstappen om te horen.

Bedankt voor jullie reacties!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Kjk ook eens op de sites van de bekende merken sanitair...

Bijvoorbeeld zo.
 

Fiesiekus

  • #9
Tien jaar geleden verving ik een toilet met ook zo'n grote afstand tot de muur (uitlaat bij je voeten ahw). Toen werd me bij een aantal sanitairspeciaalzaken verteld dat die potten al meer dan 10 jaar niet werden gemaakt.

Onder mijn toilet is een kelder; heb een nieuw gat in betonvloer moeten maken en mbv van 2 45 graden-bochten het verschil overbrugd. Toen kon ik een ""modern" AO-toilet plaatsen. Halve dag werk.
 

Houthuijsen

  • #10
Van de fabriek xxxxx is in de sanitair handel te koop.
Van het merk xxxxxxx de pot xxx MO

Merken verwijderd. Het originele bericht is per PB naar de topicstarter (door)gestuurd. Moderator.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu