Toe- en afvoer water cv op zolder, geschikt voor wasmachine?

Verkoper84

  • #1
Beste leden, klussers, vakmensen.

Als starter heb ik mijn eerste woning gekocht, na wat google werk, stuitte ik op dit forum.

ik ben best technisch aangelegd, maar mis de technische "theorie" wat mij dan ook onzeker maakt bij het doe het zelven.

verder wil ik zoveel mogelijk zelf "verbouwen/ renoveren" ik zal dan ook veel uurtjes op dit forum gaan doorbrengen.

via de zoek functie heb ik een topic gelezen waarbij er werd aangegeven dat het geen probleem is, om een wasmachine aan te sluiten op de "koud" water toevoer van de CV, mits er een beluchte water kraan op zit. zie topic: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/wasmachine-aansluiten-op-waterleiding-en-afvoer-cv-ketel.70062/
Echter heb ik nog een aantal vragen :

-wanneer de wasmachine water verbruikt, kan de cv dan nog genoeg water tot zich nemen?
-is het mogelijk om lekker warm te kunnen douchen en de wasmachine op dat zelfde moment te kunnen gebruiken?
-of is het verstandiger om de koud water toevoer ergens anders te onderbreken en middels een vertakking, via een 12/15mm leiding apart naar de zolder aan te leggen?

iemand die mij kan adviseren? ik hoor het graag.
mvg
 

Tiho

  • #2
Het atwoord op je vraag staat toch in dat topic ook? De wasmachine is ook niet continu water aan het innemen gedurende de wasbeurt.

Is de afvoer daar wel geschikt/groot genoeg. Dat is denk ik belangrijker.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
E.e.a. is afhankelijk van de toevoerleiding, waterdruk en van de capaciteit van de douchekop.
Als er weinig waterdruk is en/of een kleine toevoerleiding kan het best dat u minder warm water krijgt bij de douche tijdens het water nemen van de wasmachine.
De machine niet aan zetten tijdens het douchen kan ook. :wink:
Vermeld de dikte en de lengte van de leidingen naar de c.v. ketel anders blijft het gokken.

De afvoer dient 40 mm te zijn om problemen te voorkomen. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu