Tikkende radiator - nieuwe aluminium radiator

Jumike

  • #1





Beste klussers ,

Al enige tijd heb ik last dat mijn nieuwe aluminium radiator begint te tikkeren als hij warm wordt en afkoeld.
Heb de radiator vervangen i.v.m. lekkage van de vorige radiator.
Het werk is uitgevoerd door installateur .
Vanaf het begin tikkert de radiator als hij warm wordt
ook bij het afkoelen hoor ik regelmatig een tik , het is gewoon irritant en hoort niet.
Vorige radiator [ metaal] die ik zelf heb opgehangen had het niet , ik had er geen kraan tussen gezet.
Nieuwe radiator op advies van installateur is van aluminium, dit in verband met extra vermogen.
Deze radiator heeft er wel een kraan op .
Was zoizo niet tevreden met het ophangen van de radiator doordat er een deel van de pluggen uit de muur kwam .
Heb dit ook aangegeven bij installatie, na veel bellen en mailen is hij uit eindelijk toch weer langs gekomen om de kachel op nieuw op te hangen , wat nu goed gebeurt is.
Hij gaf ook aan dat dat waarschijnlijk de oorzaak was , maar dat was het dus niet.
Maar dat heeft niets geholpen tegen het tikkeren , lijkt wel iets verbeterd maar is nog steeds niet goed.
heb dit ook aangegeven bij installateur via de mail , maar tot heden reageert hij niet meer.
Mijn vraag is heb er iemand een idee of oplossing voor mij wat de oorzaak kan zijn ? Ik hoor het graag van jullie.

Groeten , Cees
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #2
Tikkende geluiden zijn meestal het uitzetten van de warmtevoerende delen.
Mogelijkheden:

- de radiator zit te strak in zijn beugels
- aluminium radiator met stalen beugels gaan beide anders uitzetten.Daarom gebruiken wij kunststof beugels bij Alu radiatoren
- leidingwerk is onder spanning aan de radiator gemonteerd ( ik denk dat dit de hoofd oorzaak is)
- door spanning in het leidingwerk, zitten de leidingen nu strak in het muur gat. Kijk eens of de leidingen rondom niets raken in het muurgat.
 

Jumike

  • #3
Beste screech ,

Ik heb zelf de beugels aan de boven zijde wel wat losser gedraaid tot nu zonder resultaat.
beugels zijn wel van metaal met een kunststof strip erop.
Leiding onderspanning gemonteerd aan de radiator zo best kunnen zoals je het zegt , maar kom er zelf niet aan ,vind wel dat de radiator er strak inzit als je er even op tikt met je hand / vuist op tik trilt hij.
Leiding werk zit rondom vrij heb ik speciaal naar gekeken. In ieder geval bedankt voor de tips kom zo stap voor stap verder. Vandaag nog weer telefonische contact gehad met installateur ,
die fabrikant heeft benaderd voor de problemen , ik wacht het af .

Groeten , Cees
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #4
Dat tikken is volgens mij ook wel een beetje een eigenschap van aluminium radiatoren..
 

Jumike

  • #5
Hoi Ingmar89 ,

Dat is mogelijk , maar ik denk nog steeds dat er iets anders aan de hand is.
Het tikken is t.h.v de kraan , en duurd een min. of 10 dan is het weer over.Ik wacht het bericht af van mijn installateur.
Bedankt voor je reactie.

Gr. Cees
 

Jumike

  • #6
Beste klussers ,

In middels alweer een jaar verder na mijn laatste bericht.
Installateur heeft een nieuwe radiator geplaatst in juni afgelopen jaar.
Ik was op dat moment aan het werk dat hij is geplaatst , mijn vrouw was thuis.
Ze heeft gevraagd of de radiator niet moest worden getest maar was niet nodig volgens de monteur nu moest het goed zijn.
Ik ben er verder zelf ook niet meer mee bezig geweest , radiator is in okt. Eigenlijk pas weer voor de eerste keer gebruikt , en het tikken was nog steeds niet over.
Ik heb toen weer contact gezocht met installateur en hij ging weer contact opnemen met de fabrikant , tot nu toe niets meer van hem gehoord of vernomen.
Ben ook helemaal klaar met dit bedrijf , hij heeft best wel veel klanten bij ons in de buurt ,
je snap niet dat ze dit niet kunnen oplossen, zo ga je niet met je klanten om.

Daarom probeer ik het nog maar een keer op het forum.
Eerdere tips die ik heb gehad hebben nog heb ik uitgevoerd maar hebben nog niet tot de oplossing van het probleem geleid.

Ik kwam er achter dat de aanvoer aan de linker zijde van de radiator zit aan de onderzijde , maar daar zit ook het voetventiel. (zie foto's ) hij wordt daar het eerst warm als ik de kachel aan zet.
Aan de boven zijde van de radiator ook aan de linker zijde zit de kraan.
Nu heb ik gelezen dat dit anders om moet zijn , kan dit ook invloed hebben op het getik van de radiator? ,,Kraan t.h.v. aanvoer en voetventiel t.h.v. afvoer "

Als de radiator warm wordt stijgt het water naar boven dat doet hij wel goed , maar ik heb het idee dat het gelijk weer via retour circuleerd naar de pomp
Radiattor wordt wel goed warm vooral aan de linker zijde waar het water binnen komt.
Of klopt dit wel dat het zo hoort?
Nu heb ik gehoort als je in de afvoer een Stromingsbuis zet wordt de kachel sneller in het geheel warm , klopt dit , kan dit?

Graag hoop ik dat er nog klussers zijn dit wat oplossingen / tips voor mijn hebben.

Groeten , Cees
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #7
De radiator hoort bij de kraan (bovenaan dus) als eerste warm te worden. Is dat niet het geval, dan kan het goed zijn dat ie verkeerd om is aangesloten.
 

Jumike

  • #8
Hoi Hessie ,

Inmiddels weer contact gehad met installateur , en probleem opnieuw uitgelegd.
Met de nodige info van jou , gaf hij ook aan dat dat weleens het probleem kon zijn.
Ik heb nu met hem afgesproken dat hij volgende week zelf langs komt en geen monteur.
Hij heeft aangegeven dat hij het dan gaat oplossen , dus leidingen omzetten zoals jij al aan gaf, aanvoer boven en afvoer onder.
Ik hou je op de hoogte .

Groeten , Cees
 

Jumike

  • #9
Vandaag is de installateur langs geweest en heeft geconstateerd dat inderdaad de leidingen verkeerd zitten aangesloten.
Hij kan ze vanaf de bovenzijde op een slaapkamer omdraaien zodat het weer goed zit.
Waarschijnlijk is dan het getikker ook over , komt nu veel spanning op de radiator.
Volgende week een afspraak met hem gemaakt om het om te leggen.
Ik laat het weten als het weer goed werkt en is afgerond.

Groeten , Cees
 

Jumike

  • #10
Instelateur is afgelopen week langs geweest en heeft nu eindelijk na 2 jaar het probleem opgelost.
Hij heeft aan en afvoer omgezet en het probleem is op gelost.
Jammer dat het zolang heb moeten duren.
Bedankt voor alle tips hierdoor is het toch tot een oplossing gekomen.
Nu weerop naar de volgende klus.

Groeten , Cees

 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #11
Als ik de oplossing van op nieuw aansluiten zie bekruip me toch een onbestendig gevoel.

De radiator is van aluminium en de aansluitingen van de leidingen is van koper.
Het elektrisch potentiaal verschil is tussen deze twee materialen is behoorlijk groot tussen de 0,6 en 1,4 V

Omdat water in dit geval een prima geleider is zal er een anode / kathode werking op gang komen waar door het gebruikte materiaal aangetast zal worden.

Gevolg is lekkage, over welke termijn van tijd we praten is moeilijk te voorspellen, maar dat het kapot gaat hierdoor dat is zeker.
Dit had met gebruik van de juiste materialen voor deze klus opgelost kunnen worden.

Vr Gr en succes ermee
 

Jumike

  • #12
Onderstaande bericht heb ik van de installateur gekregen.
Ik ga er van uit dat de info klopt.



Hoef jij je absoluut geen zorgen over te maken

In bijna alle cv ketels zitten beide materialen ook verwerkt
Zou dan geen ketel meer heel blijven

Verhaal gaat wel op in vers water installaties

Met vriendelijke groet,

Cees
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #13
Ik ga normaal het werk van anderen niet bekritiseren.

Voor deze keer wijk ik daar dan maar eens vanaf.

Als een monteur zo weinig kennis heeft van materialen dat ze zelfs in de ketels het verschil tussen ijzer,messing, aluminium en koper niet zien, sorry ga dan eens terug naar school.

Als dit met afvoeren ook zo beredeneerd wordt vallen daar ook nog wat koolmonoxide ongelukken te verwachten. Er komt nu niet voor niets wetgeving aan die ook dit soort dommigheid moet voorkomen. succes vast bij de opleiding tot monteur.

Aluminium verbinden aan messing uit den boze, kijk bv naar Nefit daar zitten ijzeren verbindingen aan de aluminium wisselaar om corrosie te voorkomen of beter gezegd te voorkomen dat de wisselaar weg rot.

Da messing ontluchter staat nooit in verbinding met het aluminium van de wisselaar waarom zou dat toch zijn. :oops:

Heeft alles te maken met materiaal verschillen en spanning potentiaal verschillen waardoor er bij te grootte spanning verschillen het ene materiaal opgevreten wordt door het andere materiaal.

Zeker gelet op het medium water wat een geweldige geleider is.

Scholing is dus zeker gewenst hier laat ik het dan maar bij.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu