Terras leggen op een bestaand terras...

Pietjedeprater

  • #1
Ik wil een terras leggen van natuursteentegels (50x50x2,5) op een bestaand terras, dit terras bestaat uit hele dikke gewassengrindtegels welke al zo`n 15 jaar liggen. Hieronder ligt een laag van 60 cm scherpzand ( dus geen vocht van uit de grond ) Het terras ligt opgesloten en verzakt niet meer. Het gaat om 20 vierkante meter tegen het huis aan op het zuiden.
Wat is nu mogelijk? het bestaande terras goed te reinigen en daarna ruw te maken met een mortelpapje ( gelijk te maken) en daarna de natuursteen tegels in de mortel te leggen? En wat is de verhouding? moet er e.v.t. nog een bepaalde emusie bij?
Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.
Alvast bedankt.
 

Pietjedeprater

  • #2
Wat is nu beter, kant en klare mortel te kopen of zelf mortel te maken?
En misschien een domme vraag maar hoeveel heb ik nu ongeveer nodig voor 29 vierkante meter en ongeveer 3 à 5 cm dik?
 

Toon

  • #3
29m2 @ 3cm = 0,87m3

29m2 @ 5cm = 1,45m3

Wat er beter is? Ik denk kant en klaar, kan in grotere hoeveelheden worden aangeleverd (wordt dus in één keer gemengd) en is dus constanter van kwaliteit.
 

Pietjedeprater

  • #4
Ok, bedankt, kan ik trouwens voor kant en klare mortel ervan uit gaan dat 25kg 25 liter is? of doe ik dit niet goed?
( het moet trouwens 20 vierkante meter wezen i.p.v. 29, tikfoutje)
 

Toon

  • #5
Dan wordt het respectievelijk 0,6m3 en 1m3. 1m3 Beton weegt rond de 2100kg dacht ik. Dus uit een zak van 25kg heb je rond de 12 liter betonmortel.

Ik had het trouwens over beton laten storten, dus kant en klaar aangeleverd/gestort.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik heb de twee topics samengevoegd anders wordt het erg onduidelijk.


De betonlaag is te dun, bij iedere beweging in de ondergrond komen er scheuren in en kunnen de tegels knappen, beter is een dikkere laag beton met wapening.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu