Tegelwand & vloer voor inloopdouche

Caratje

  • #1
Ik ben met mijn handige pa en behulpzame vrienden de hele zolder aan het verbouwen en we komen steeds dichter bij de badkamer.
- Oh, vrienden zijn ook best handig en pa ook zeker behulpzaam.

Maar een badkamer is (voor mij) toch nog iets anders dan gipswandjes, want vooral het water terug in een buis krijgen lijkt me een behoorlijke uitdaging.

Afhankelijk van jullie adviezen, laat ik het uiteindelijke betegelen van badkamer / inloopdouche wellicht over aan een professional, maar hoe zorg ik voor een goed begin / de juiste ondergrond?

De grond is een betonnen vloer en een wand ook, de andere wanden en plafond wil ik net als alle andere wanden en plafonds op de zolder maken van een houten frame met gipsplaten, maar nu natuurlijk met die groene gipsplaten.

En bij de wanden die betegelt gaan worden ook 9 mm vocht bestendig OSB (achter gipsplaat).
- Of is dit helemaal fout?

PS: Het gaat over een muurtje van ~2.5 lang en 2.2 hoog. En dan aan een kant een deur en aan de andere kant tegen deel van gipswand van slaapkamer (waarvan het frame al staat).
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Waarom hout en gipsplaten gebruiken als er een betonnen vloer ligt? Zet een paar cellen beton wandjes, dat is veel verstandiger voor een badkamer.
 

Caratje

  • #3
Hmm, stel vloer was geen beton, doe ik het dan goed?

PS: Waarom zo "koppig"? Ik zag die blokken naar boven sjouwen niet echt zitten en aan een kant stond & staat het frame al voor gipswand van slaapkamer. Maw, ik wou daarop verder bouwen en ondertussen is materiaal besteld. Maw, ik wil best nog een laagje toevoegen / andere volgorde gebruiken, maar laten we uitgaan van die gipsplaten die speciaal voor badkamers zijn.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
Jij noemt het koppig, ik noem het ervaring. Ik heb al teveel badkamers mogen slopen die gebouwd waren met hout en gips. Het kleinste lek zorgt voor rampzalige gevolgen.

Mocht je toch voor gips gaan, neem dan groen gips, flexibele lijm en flexibele voeg. Alle hoeken goed in de kimband zetten. En GOED kitten (desnoods laten doen).
 

Klusser69

  • #5
Is het niet handig om precies aan te geven welke wand soort en welke vloer type je nu hebt en hoe je wilt afwerken?

Groene gipsplaten zijn vochtwerend niet vocht vast.
Let er dus goed op dat je tegellijm en naden goed vocht dicht zijn.(en je systeemwand moet stabiel genoeg zijn)

dit is ook een optie
Er zijn meer fabrikanten die dit maken maar deze vond ik ff snel als voorbeeld.

Als de betonvloer gelegd is op een houtenbalken laag dan hoop ik dat het op een lewisplaten(zwaluwplaat) ondergrond licht en dat de cementvloer gelegd is met kantband langs de muren.
daarna afdichten met bijv. 063 EUROBAND en 685 EUROCOAT langs alle randen ook de vertikale douchewanden en doucheputje niet vergeten!


De poederlijmen 708 geloof ik(grijze cementlijm)is ideaal als egalisatie en het maken van een mooie afloop naar het putje. Hecht beter dan egalisatiecement, droogt sneller, is vocht vast en met een lijm kam makkelijk op hoogte te brengen.
Daarna als het droog is gewoon op die gladde lijmlaag de zelfde lijm met een kam aanbrengen en de tegels leggen.

Stap 0 : alle voorbereidingen van leidingen en dergelijke.

Stap 1 : met (laser)waterpas je vloer afloop controleren! water wil niet omhooglopen ;-)
Indien niet goed eerst goed levelen en op je douche vloersectie een afschot maken naar je putje. Van alle kanten, wanden en douchescherm.

stap 2 : euroband en pasta gebruiken om alles waterdicht te maken.

stap 3 : tegelplan maken.
let op vloervloeglijnen en wandvoeglijnen!
werk zoveel mogelijk naar één kant indien vloer en wand tegels gelijke maat hebben.(zo blijven de wand en vloervoegen overal in elkaar overlopen.)

Bereken waar je snijtegels komen en of dit nog netjes/mooi is.

Controleer nog 1 keer of alles "af" is. Nu kan je nog even iets aanpassen in een wand of vloer daarna niet meer zonder het te blijven zien.

Eerst vloer tegels dan wand tegels. na voegen direct de voeg wegkrabben tussen de muur verbindingen en vloer muur overgang, flexible voegkit op de overgangen van muren en muur naar vloer voorkomt scheurtjes in de voeg waar vocht onder je tegels kan komen.

Lees je vooral eerst goed in op diverse leveranciers sites hoe je bepaalde dingen moet doen.
Maak een stappenplan zodat je niks vergeet. :mrgreen:
 

Caratje

  • #6
Die vloer is door en door beton (met kiezels en stalen bewapening) en die ene wand ook.

De gipsplaten die ik besteld heb, stonden onder "vochtbestendige platen", met deze beschrijving:

Speciaal voor natte ruimtes biedt Siniat de Hydro (type H1 conform NEN EN 520). Deze kerngeïmpregneerde plaat, met een vertraagde en geringe wateropname (<5%), wordt binnen de woningbouw veel toegepast in badkamers, douches en als ondergrond voor betegeling.

En daarachter wil ik voor extra stevigheid het volgende plaatsen:

OSB is een houtvezelplaat die uit 3 kruislings gestrooide lagen van OSB-strands is opgebouwd, waardoor het zeer goede constructieve eigenschappen verkrijgt. SmartPly OSB3 heeft daarnaast de eigenschap dat het toegepast kan worden in zowel een droog als vochtig (R.V. 80%) klimaat.

En het frame bestaat uit balken van 7x5 om 60 cm (hoh).

Betegelen (wand en vloer) moet ik misschien maar uitbesteden (inclusief kitten)...

Gipsplaaten op grond (huidige kale betonvloer) zetten?
 

Caratje

  • #7
Wat is makkelijkste verbetering?
- (versprongen) dubbele laag groene gips
- andere laag?
- 5 cm cellenbetonblok tegen houten frame...
 

Klusser69

  • #8
Caratje schreef:
Die vloer is door en door beton (met kiezels en stalen bewapening) en die ene wand ook.
De gipsplaten die ik besteld heb, stonden onder "vochtbestendige platen", met deze beschrijving:
Speciaal voor natte ruimtes biedt Siniat de Hydro (type H1 conform NEN EN 520). Deze kerngeïmpregneerde plaat, met een vertraagde en geringe wateropname (<5%), wordt binnen de woningbouw veel toegepast in badkamers, douches en als ondergrond voor betegeling.
Klopt, de groene gipsplaten zijn speciaal bedoeld voor gipswanden/plafonds in "natte" ruimtes maar achter die laag vochtbestendige gips zit dan je niet vochtbestendige houten constructie. Als die gaat uitzetten door vocht gaat toch je muurtje werken. En de voegen kunnen daardoor inscheuren wat weer extra vocht inbrengt. (vandaar waarom geen groene gipsblokken op dat betonvloertje om je badcel af te bakenen?)
En het frame bestaat uit balken van 7x5 om 60 cm (hoh).
ik zou 30cm hoh 30cm doen, 60 hoh 60 heeft te weinig fixatie.(onderplaat verschoven van de gipsplaten.)
En zorg dat je de naden tussen de gipsplaten met gipsband en bijvoorbeeld fix en finish afwerkt anders kan daar je wandje inscheuren door trilling/beweging als een tegelvoeg precies over zo'n naad loopt is dat de toekomstige lekplek...
Betegelen (wand en vloer) moet ik misschien maar uitbesteden (inclusief kitten)...
Tegelen en kitten is niet echt moeilijk, gewoon logisch nadenken, voorbereiden, (lijm word ook hard als je even moet nameten of tegels zagen/snijden), zichtlijn trekken, lijm maken , smeren met een 5mm kam, tegels er op drukken kruisjes gebruiken om de afstand egaal te houden, waterpas om de diepte van de tegel onderling te controleren. (een uitstekende tegel is altijd zichtbaar en voelbaar) en niet teveel lijm in een keer opbrengen. Op de wandzichtlijn beginnen naar beneden tegelen tot de vloer. (op deze manier is je voeg mooi strak waterpas en kan je onderaan de correctie snijden.)
Overigens eerst de wand en dan pas de vloer tegelen kan ook zolang je maar de voegnaad tussen de twee tegels ruim genoeg houd voor goede hechting van de kit.

inwassen van voegen is ook niet moeilijk meer zwaar voor je schouders. Vooral het schoon boenen van je tegels :mrgreen:

Lekages komen voort uit je ondergrond (wand en vloer) en niet je tegels (lijm is meestal zo goed dat dat niet je probleem is).
Gipsplaaten op grond (huidige kale betonvloer) zetten?
:shock:

eh is je betonvloer zo'n casco vloertje met hobbels en bobbels (dan moet er nog ongeveer 7cm zandcementvloer op) of is het al een zandcementvloer en is die een beetje beschadigd?
Dan kan egalisatiecement een oplossing zijn.
(wel even opletten: dat word waterpas overal dus bij je douche plek als het bijna uitgehard is en beloopbaar is even een afschot in schrapen naar het putje. (putje ook eerst ff afdichten :wink: )
Dan is de snelste manier.

Als het een oude vloer is eerst "inbranden" voor hechting van de nieuwe laag.
 

Caratje

  • #9
Hoi Klusser,
Klusser69 schreef:
Klopt, de groene gipsplaten zijn speciaal bedoeld voor gipswanden/plafonds in "natte" ruimtes maar achter die laag vochtbestendige gips zit dan je niet vochtbestendige houten constructie. Als die gaat uitzetten door vocht gaat toch je muurtje werken. En de voegen kunnen daardoor inscheuren wat weer extra vocht inbrengt. (vandaar waarom geen groene gipsblokken op dat betonvloertje om je badcel af te bakenen?)
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt. Waar komen de groene gipsblokken ineens vandaan?

Ik was begonnen met een houten frame met groene gipspaten en ben me er van bewust dat het onder de tegels nog allemaal waterdicht gemaakt moet worden.

Wat helpt het beste?
- cementplaten gebruiken ipv (danwel on-top-of) die groene gips platen
- die blokken gebruiken ipv die groene gips platen(eventueel tegen houten frame aan)
Klusser69 schreef:
Als het een oude vloer is eerst "inbranden" voor hechting van de nieuwe laag.
Het is een bestaande hele dikke betonvloer met geen noemenswaardige beschadigingen.
 

Caratje

  • #10
Caratje schreef:
Wat helpt het beste?
- cementplaten gebruiken ipv (danwel on-top-of) die groene gips platen
- die blokken gebruiken ipv die groene gips platen(eventueel tegen houten frame aan)
(en)Of een plastiek zeiltje tussen houten frame en groene gipsplaten?

(En ik had al die 9 mm OSB plaat)
 

Caratje

  • #11
Hmm, misschien moet ik beter luisteren naar adviezen van mensen met ervaring.

Is 5 cm frame + 5 cm blokken een betere oplossing?
 

Klusser69

  • #12
Caratje schreef:
Hoi Klusser,

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt. Waar komen de groene gipsblokken ineens vandaan?
Hessie
31 Januari 2016, 16:24
Waarom hout en gipsplaten gebruiken als er een betonnen vloer ligt? Zet een paar cellen beton wandjes, dat is veel verstandiger voor een badkamer.
Typen-gipsblokken op Knauf website hier word uitgelegd waar witte, rode en groene blokken voor zijn.
Het is een bestaande hele dikke betonvloer met geen noemenswaardige beschadigingen.
waarom dan die opmerking:
Gipsplaaten op grond (huidige kale betonvloer) zetten?
(of bedoelde je gipsplaten op de betonvloer of vrij van de vloer tegen het frame schroeven?
Ik laat altijd 1 cm vrij gewoon voor de zekerheid.
(ook zichtlijn: muur - plafond is dan beter strak te krijgen.)

Als je vloer gewoon netjes is en vlak en waterpas dan moet je alleen afschot maken bij je douche putje indien niet al aanwezig.

"inbranden" of te wel hechting verbeteren moet je altijd, lees even op je leveranciers site van je tegellijm wat je het beste kan doen. (soms is "betoncontact" smeren al voldoende.)

Voor de rest: is je houten frame en tussenwandje al afgewerkt of is het nog makkelijk demontabel?
frame én een gipsblokken muurtje is een beetje dubbel maar mogelijk.

Als je alleen een gipswand besluit te maken en ook electra wil plaatsen in die wand, is een 5cm dik blok te weinig, 7cm of meer is beter.
(infrezen leidingen en dozen 50mm)

Caratje
01 Februari 2016, 20:39
Hmm, misschien moet ik beter luisteren naar adviezen van mensen met ervaring.
zelf blijven nadenken is altijd eerste vereiste maar luisteren naar ervaren mensen is altijd goed. waarom zelf het wiel uitvinden door schade en extra gekloot als een ervaren iemand je de juiste weg op kan sturen?

Vooral badcel's die waterschade hebben(los latende tegels schurende voegen enz.) of ergens anders waterschade veroorzaken goed krijgen kan een erg dure en langdurige hobby zijn.
beter safe then sorry! :mrgreen:

Succes!
 

Caratje

  • #13
Poeh, ik vind het moeilijk.

Van de ene kant denk ik dat die groene gipsplaten wel okay zijn (volgens beschrijving - maar wel met de nodige waarschuwingen), maar van de andere kant neig ik naar better safe than sorry...

Situatie is dat houten frame van een korte wand al staat en dat ik die lange wand ook snel wil zetten zodat ik verder kan met vliering (afwerking van binnenkant van badkamer is volgende phase van het project).

Muur moet ook niet te dik gaan worden. En als hij dikker moet worden, dan moet ik dat snel weten, want anders wordt badkamer te smal.

Oplossing waar ik nu voor denk te gaan is om houten frame te plaatsen met 9 mm OSB en daar in volgende phase 5 cm blokken tegenaan te zetten.
 

Klusser69

  • #14
Als je gaat voor houten frame en gips:
frame 30 hoh 30 staanders, alleen aan de "drogekant" die 9mm plaat en gips schroeven, electra ed plaatsen via achterzijde, rockwool er tussen plaatsen.
En meteen daar tegen je gipsblokkenwandje er tegen aan bouwen.
(wel meteen lekker geluids geisoleerd :wink: )

Let op je regelgeving ten aanzien van electra in natte ruimtes. (nen1010) Aardlek en aarde en electrische vereffening op metalen delen.

Als je gaat voor gips aan beide zijden:
lees je goed in hoe je de boel waterdicht moet krijgen.
met die kantband en eurocol pasta bijvoorbeeld.
De juiste tegellijm en voegmiddel gebruiken.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #15
Groene gipsplaat kun je wel gebruiken in de badkamer.
Maar ik zou daar geen houten plaat achter zetten.
Beter is het dan om 2 lagen groene gipsplaten te gebruiken, en deze op de naden te laten verspringen.

In het douche gedeelte kun je kerdidoek aanbrengen op de gehele wand.
Zo wordt het in het buitenland ook vaak gedaan.
Dan heb je een waterdichte douchehoek, waar geen water in de ondergrond door kan dringen.
In de inwendige hoeken kitvoegen aan brengen, ook de aansluiting van wand en vloer.

Op de vloer gewoon een afwerk vloer aanbrenegen van zand en cement, en daar dan later de tegels op lijmen.
 

Klusser69

  • #16
Zie verzoek hier boven:

Tuurlijk geen probleem, leek me duidelijker zo.. :mrgreen:
 

Caratje

  • #17
Groene gipsplaten afbesteld.

Het wordt een dubbele wand van cellenbeton blokken tegen houten frame (beide 5 cm).
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #18
Waarom nu weer een dubbele wand van cellenbeton blokken ???
Enkele wand kan toch ook.
Die blokken heb je in verschillende diktes, 5-7-10-15-20 cm
 

Klusser69

  • #19
Hij heeft die houten wand al staan begreep ik.
Dus dit is een beetje "second best"
muurtje: 9-12mm gips, 9mm plaat, 69mm 2en3tje, 50mm celblock, lijm+tegel 10mm?
muurtje van 15cm dik dus.
of bij balk vlak , 44mm stand: effe minder.
 

Caratje

  • #20
Peter schreef:
Waarom nu weer een dubbele wand van cellenbeton blokken ???
Enkele wand kan toch ook.
Klusser69 schreef:
Hij heeft die houten wand al staan begreep ik.
Idd, aan een (korte) kant stond die houten wand er al en nu aan de lange kant ook, waar ook een nieuwe houten vliering op steunt.
- Mijn pa en ik hebben iets meer ervaring met het werken met hout (en dat lag er al, dus zo konden we vooruit).

Lange wand:
- 12.5 mm gewone gipsplaten
- 9 mm plaat voor vochtige ruimtes
- 4.5 cm vuren houten frame met steen wol (5x7 - 30 hoh)
- 5 cm betonblokken

Korte wand: (die wand stond al en hier komt de kraan aansluiting)
- 12.5 mm gewone gipsplaten
- 4.5 cm vuren houten frame met steen wol (5x5 - 30 hoh)
- 5 of 10 cm betonblokken (om kraan in weg te werken)

Andere lange wand:
- Bestaande betonnen wand

Ander korte wand (verste weg van douche kop en er komt een glazen tussen deur):
- (nieuwe) (dubbele klap) Deur

Plafond: (met aanvoer van regen douche)
- Groene gipsplaat (met inbouw spots en mechanische ventilatie)
- 6.5 cm vuren houten frame (5x7 - 40 hoh)
- 18 mm OSB voor vochtige ruimtes
Klusser69 schreef:
Dus dit is een beetje "second best"
Als in “beetje te veel van het goede
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu