Tafel hoogglans lakken

Joepdils

  • #1
Hallo,

Ik ben n salontafel en n eettafel aan het opknappen voor mijn dochter.
Afgewassen, geschuurd, afgewassen, grondverf,schuren,grondverf,schuren,aflakken met hoogglanslak 2x.
Tot zover gaat alles goed, alleen blijft er wat stof zitten op het tafelblad,
hoe voorzichtig ik ook te werk ga. De verf vloeit perfect, alleen die stof.
Nu hebt ik eens gehoord, dat je het tafelblad moet opschuren met korrel 1000 en daarna moet poetsen met autopoets. Is hier iemand bekend mee, of is het een broodje aap verhaal. Mocht het waar zijn, heb ik de volgende vragen: hoelang moet de verf drogen om het te schuren en met welke poets is het beste resultaat te krijgen.

met vriendelijke groeten, joep
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Stof is onvermijdelijk. Het wil wel eens helpen door de omgeving en de grond nat te maken met een plantenspuit voordat je gaat aflakken. Het blad op zijn kant (dus verticaal) laten drogen helpt ook.

(Nat) schuren met 800-1000 en napolishen (liefst machinaal, bijv. met een excentrische machine op lage toeren) met een autopolish is zeker een goed idee, maar de laagdikte moet wel voldoende zijn. Ik weet niet zeker of 2 lagen (zeker als het gerold is) voldoende is.

Hoelang de verf moet drogen hangt van de gebruikte verf af. Een high solid verf heeft veel langere tijd nodig dan bijv. een verf op waterbasis.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Inderdaad. Ter indicatie: watergedragen verf is binnen 45 minuten stofopname vrij / Alkyd daareentegen minimaal 3 uur.

Horizontale vlakken zijn vrijwel niet 100% stofvrij af te lakken, tenzij u over een spuitcabine met waterschermen beschikt.. het kan wel helpen de tafel op zijn kant te zetten.
 

EGeen

  • #4
Kleine aanvulling: Express alkydverf droogt wel stukje sneller. (maar is duurder)

Vraag me wel wat af met die autowas:

- Moet dat dan nader hand vaak worden herhaald?
- Welke soorten, waar op te letten, en moet er ook een aparte voorlak zijn gebruikt? (alkyd-acryl)
- Voorkomt dit ook echt kringen van glazen?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #5
Hij heeft het niet over autowas maar over autopoets. Autowas is inderdaad om een beschermlaag te creeeren, maar autopoets (polish) schuurt juist een heel klein laagje van de verf af.

Dat laatste moet gebeuren als afwerking omdat hij het opschuurt met korrel 1000 (bijna wc papier).

Als je dat goed doet kan je je haren daarna kammen in de lak (mocht je die nog hebben :mrgreen: )
 

Expert

  • #6
Liggende objecten (zoals een tafel) vangen tijdens het drogen stof op> Die is altijd wel in de lucht aanwezig. Wat helpt is een waterdegragen lak te gebruiken: die drogen vrij snel: dus minder stof er in. . Ik heb zelf di hooglans van ***** gebruikt ***** en die heeft een mooie glans.

Wat je ook nog kan doen is een schoon object er vlak boven hangen (bijv glasplaat: egeen doek op planken). Dit helpt de stofival te verminderen.

Helemaal mooi is natuurlijk als je mensen kent met een spuitcabine zoals ze die bij schadeherstel bedrijven hebben. Die zijn echt vrij van stof.


Merken verwijderd, lees de forumregels, mod.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu