Tafel, dressoir vernis opknappen en wit maken

Kaatje83

  • #1
Hallo,

Ik heb enkele vragen!

Ik heb van mijn ouders een tijd geleden onze "vroegere eettafel (uitschuifbaar) en kolossaal dressoir gekregen. Beide zijn donkerbruin en zit een vernislaag op, volgens mijn moeder dus geen waslaag. Ik wil deze graag opknappen en wit maken, daar al onze kasten wit zijn. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Verder hebben we oude groene wc tegeltjes, die wil ik graag een wit kleurtje geven. Ik heb van Alabastine de 2 componenten tegellak en de speciale schoonmaak '/ ontvetter gekocht. Hoe ga ik hier precies te werk?

Met vriendelijke groet,

Carolina Lemmens
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Beste Kaatje,

De vernislaag moet of er volledig af ( afbijt / fohnen) of volledig "dood" geschuurd worden. Hierna het oppervlak geheel goed reinigen met een biologische verfreiniger.

Hierna een isolerende hechtprimer aanbrengen en daarna kan er, na eventueel de oppervlakte beschadigingen te hebben bijgewerkt met een 2-k epoxypasta vuller, worden afgelakt. Vraag bij de verfboer een kleurwaaier te leen zodat de juiste kleur van de overige meubels op de meubels kan worden aangebracht.

Grond nog wel de reparaties eerst voor.

Tegelverf . Het resultaat is vaak tijdelijk en altijd volgens de fabrikant te wijten aan degene die het aanbrengt want die heeft niet de juiste voorbehandelingen uitgevoerd. Het is dus zaak exact te werk te gaan zoals A dit op de verpakkingen beschrijft. Een redelijk resultaat valt en staat overigens met het zeer grondig ontvetten van het oppervlak.

Geglazuurde tegels zijn er niet om geschilderd te worden, het oppervlak is te hard en onvoldoende hechting het gevolg, al zal de 2k lak beter werken dan een gewone verf omdat de eerste en etsende werking op het oppervlak heeft.
 

Kaatje83

  • #3
Misschien een domme vraag, maar zijn alle tegels glazuur? Deze tegels hebben in de bovenste rij een bloem er in staan, als je over de tegels wrijft voel je het reliëf. En ze spiegelen, ze zijn dus niet mat....
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Nee hoor, niet alle tegels hebben een glazuurlaag. Wat u voelt op de decortegels kan of het opgebakken motief zijn, maar er zijn ook plakmotieven die je gewoon erop plakt.

Als ze glanzen zijn het vrijwel zeker geglazuurde tegels.
 

Kaatje83

  • #5
Dus met die 2 komponenten tegelijk zou t wel moeten lukken? Die bloemen zijn helaas geen stickers, blijf je dat wel nog zien na 2 lagen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Met 2k-epoxypasta repareert u de eventuele krassen en beschadigingen. Is dus niet geschikt om het gehele oppervlak te plamuren.

Wvb de tegelverf: dan blijft u vrijwel zeker het reliëf van het bloemmotief door de verf heen zien ( maar zou dit echt hinderlijk zijn?).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu