T5 en T8 tl verlichting

Pddekker

  • #1
Hallo, kan iemand mij het verschil vertellen in T5 en T8 tl verlichting? Of weet iemand een site waar ik hierover informatie kan vinden?

Met name of er verschillen zijn in bijv. lichtopbrengst, vermogen, aanschafprijs, warmteontwikkeling, en dergelijke en passen ze in hetzelfde armatuur of heb je daarvoor verschillende armaturen nodig?

Bij voorbaat dank.

Daniel
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat zou je zeggen van zoeken op het internet?

Zoals je in de gevonden artikelen kunt lezen, is T5 nieuwer, heeft 16 mm buizen (i.p.v. 26 mm voor T8), is energiezuiniger, en heeft een speciaal armatuur of een speciale adapter in het bestaande armatuur nodig, omdat het op een hoogfrequent omvormer werkt.

Klusidee is geen site voor het onderling vergelijken van producten in prijs, prestatie, lichtopbrengst enzovoort. Prijsinformatie en -vergelijk is op dit forum niet toegestaan, en verder is er ruim voldoende over te vinden, zo te zien!
 

Frank54

  • #3
Zoek een forum op over zeewateraquaria.
In zo'n aquarium wordt veel gebruik gemaakt van T5 lampen en kan men je veel info geven die jij zoekt.
 

Pddekker

  • #4
Hoi, Frank

Bedankt voor je antwoord. Ik ga hier zeker zoeken. Het is namelijk voor een zoetwateraquarium.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu