Stuk metaal in filter Bauknecht WA7543 + speling

Jello

  • #1
Met centirfugeren hoorde ik opeens wat kletteren en er bleek een stuk losgekomen metaal in het filter te zitten, met deels een nummer erop: -65231. Het is een vlak stuk metaal, nogal verkalkt en achter wat bobbelig.
Even gecontroleerd en ja de binnentrommel heeft speling als je m naar boven duwt. Hij maakte nog niet veel herrie tijdens centrifugeren maar was wel soms s in onbalans viel me op
Is dit metaal dan van het lagerkruis oid?
Lees van alles op dit forum, maar kwam er niet helemaal uit. Lagers en/of lagerkruis en/of dichtring zouden wel s kapot kunnen zijn begrijp ik?
Ben zelf redelijk handig maar de verhalen die ik lees zijn niet hoopgevend. Is het de moeite/geld waard.
Bij snelle demontage van de achterwand is er niet zoveel te zien. Trommelkruis (als dat het is) ok, wel lekspoortje bij as.
De machine is een Bauknecht WA 7543, dacht jaartje of 9 oud.

Alvast bedankt voor jullie advies.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Kunt u een foto plaatsen van het stukje metaal ?
 

Jello

  • #3

Hier is ie. Het is n paar cm groot, de cijfers zijn zo'n 5mm hoog.
Op een explosietekening zag ik bij de achterbinnenkant van de buitentrommel een soort 3-potig kruis getekend. Zou het hiervan kunnen zijn. Heb het nog nooit los gehad, dus voor mij beetje gissen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat is zeer waarschijnlijk een stukje van het trommelkruis.
Vervangen is de enige optie, ik weet niet of het kruis los te krijgen is, anders moet u een complete trommel met kruis kopen.
Vraag eerst even de prijs op voor u gaat slopen, het is een duur onderdeel, zeker bij een complete trommel .
 

Jello

  • #5
Bedankt Jan,
Ik zie dat ik wat dingen door elkaar heb gebruikt; lagerkruis zit buiten de kuip en de trommel zit via t trommelkruis dus verbonden aan de aandrijfas die via de keerring etc. door de kuip naar buiten komt, hebbes.
Dat trommelkruis zal dan wel overleden zijn, zal het binnenkort eens loshalen allemaal om te checken. Wel jammer want de machine is verder in prima conditie.
Zie een nieuw kruis bij o.expres voor 190 euro, komen dan ook nog lagers en keerring bij denk ik als je toch bezig gaat. Weet niet of t het waard is.
Of is er op het forum ook de mogelijkheid om zo'n trommelkruis gebruikt te vinden, maw. wie heeft/weet er eentje?
 

Giantsquid

  • #6
Hallo !
Als ik me niet vergis, zat dat stuk ijzer in de pomp ? Dan kan het eigenlijk nooit het kruis zijn, die zit aan de buitenkant van de buiten trommel. Of er moet een gat in beide trommels zitten. En dat zou U toch moeten kunnen zien. Het stuk metaal doet me wel aan het kruis denken, dus dat vind ik wel vreemd.
Maar alles kan, ik kom de raarste dingen tegen. Hoe ziet de achterkant van de trommel eruit ? Als U het vliegwiel eraf kunt draaien `iet U waarschijnlijk het probleem. Succes.
M.V.G. John
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
En hoe zit de trommel dan vast aan de as ?
Lijkt me toch het trommelkruis.
 

Giantsquid

  • #8
Hallo !
De as zit aan de trommel vast. Als U de schroef van het vliegwiel draait kunt U die er zo af nemen (tikken ). Dan ziet u het kruis zitten, in het kruis zit het kogel lager waar de as uit steekt. Tenminste als U een ijzeren trommel heeft. Anders wordt het te duur, tenzij U 2de hands eentje vindt. Maar is ie van metaal en U draait het kruis eraf (er zitten drie of vier schroeven aan de zijkant van de trommel) dan kunt U zien of voelen dat het lager of het kruis kapot is. Mocht het niet lukken, maakt U een foto ervan en ik zal het U uitleggen. Succes.
M.V.G. John
 

Jello

  • #9
Als ik het goed begrijp Giantsquid zijn er dus 2 kruizen: het lagerkruis wat achter de kuip ("buitentrommel") zit met de lagers erin. De as die door de lagers en keerring naar binnen loopt zit dan met het trommelkruis vast aan de trommel; dat geheel draait dus in de kuip rond.
Het lagerkruis is zwart geverfd en zier er prima uit. De achterwand van de kuip ook (wel wat lekspoortjes). De trommel heeft er kennelijk dus niet zwaar tegenaan gelopen, er zitten ook geen gaten in.

Ik vermoed met mijn beperkte kennis dat het trommelkruis is beschadigd en de trommel niet meer goed vasthoudt/centreert. Daarnaast zullen de keerring en de lagers zelf ook niet geweldig meer zijn gezien de speling in de trommel, alhoewel hij wel soepel en vrijwel geruisloos draait.

Dat trommelkruis is dan wel van een slap metaal gemaakt.
Zou het trouwens niet kunnen zijn dat het door soda wordt aangevreten? Heb dit een paar keer gebruikt om smurrie uit de machine te krijgen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Het kruis aan de trommel is niet van ijzer maar van een soort aluminium of gietzink dat breekbaarder is dan staal.
Het is geen slap spul maar er staan soms geweldige krachten op tijdens het centrifugeren.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #11
Bij mijn andere Bosch was het kruis ook stuk maar zat netzo als @ jan zei in de binnen zijde, deze zit aan de achterzijde van de trommel gebouwd.



dit geeft men aan op je type wasmachine Bauknecht WA7543
 

Giantsquid

  • #12
Hallo !
Nee er is maar een kruis. Als U de achterplaat los hebt, ziet U deze zitten.
Als U ernaar kijkt zit het kortste bij U het vliegwiel, dat zit met een schroef vast in de as. Die as zit aan de trommel. En die as zit in het lager, en het lager zit in het kruis. Als het lager kapot is, hoeft U alleen het lager te vernieuwen. Is de as ook kapot dan heeft U ook een trommel nodig. De as kan men uit het kruis slaan. Het lager zit aan de trommel vast. Nu ben ik ervan uit gegaan dat U een ijzeren trommel heeft. Bij plastic zit het lager in de trommel gegoten. Hopelijk heeft U hier wat aan. Succes.
M.V.G. John
 

Jello

  • #13
Alles is van metaal bij mijn Bauknecht WA7543, dus de kuip + achterwand en de trommel.
Bedankt voor je advies John maar er lijkt wel wat spraakverwarring te zijn. Als ik je goed begrijp zijn er ook trommels die zonder trommelkruis direct aan de as bevestigd zijn.
Bij mijn machine lijkt dat niet zo te zijn zoals Jan ook zegt.
Als je de explosietekening van een soortgelijke machine kijkt (zoekt op Bauknecht Star 1300 bijv.) zijn trommelkruis (3poot) en lagerkruis (4poot) te zien.
 

Giantsquid

  • #14
Hallo !
Klopt wat je daar zegt. Maar die drie poot zit op de afdek plaat. Achteraan op de tekening zie je het kruis staan, lijkt niet op een kruis maar is er wel een. Je kunt alles vervangen, daar je geen plastiek trommel hebt. Als je het kruis eraf hebt, kun je voelen of het een lager is. Succes.
M.V.G. John
 

Jello

  • #15
Vandaag de hele handel maar s losgetrokken.
Eerst snaarwiel eraf, zwarte lagerkruis losgehaald van kuip en dan trek je dus de hele handel: trommel met kruis en achterdeksel naar buiten... De trekker die ik heb is helaas te klein om het lagerkruis met lagers van de as te trekken, zit nogal vast..
Wat ik tussen de deksel en trommel kan zien: erg veel afzetting tussen het trommelkruis en de trommel in het midden. Daar zal wel ergens een stukje afgebroken zijn.
Inderdaad zit het trommelkruis op 3 punten vast(geklonken) aan de trommel zoals Jan zei. Dit lijkt allemaal nog wel heel te zijn en vast te zitten. Zo te voelen heeft het binnenste/voorste lager speling.
Is er nog een andere manier dan met trekker om het lagerkruis van de as te krijgen? Moet uitkijken dat ik de achterkuipdeksel niet vervorm natuurlijk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Inspuiten met kruipolie en laten intrekken.
Een poelietrekker proberen te lenen bij een bedrijf en aandraaien tot er een behoorlijk spanning op staat en telkens met een hamer op het lagerkruis tikken om de boel te laten "schrikken".
Als het echt met grof geweld moet is de as vaak zodanig beschadigd dat een nieuwe lagerset en afdichtingsring niet lonend is, vooral een beschadiging van de as op de plek van de afdichtingsring betekent einde verhaal.
 

Jello

  • #17




En zo ziet het er dan uit als je het los haalt: tussen trommel en trommelkruis zit allemaal verkalkte smurrie wat het kruis heeft aangevreten. In 2 van de 3 poten zijn gaten gevallen. Heb geprobeerd de geklonken ringen uit te boren om kruis los te krijgen om de rotzooi er tussenuit te kunnen halen, maar t metaal is erg hard.
Hoewel het kruis nog wel draagt vraag ik me af hoelang in deze staat..
Grote lager heeft iig. speling.
Als het al lukt om het los te krijgen moet er dus lijkt me eigenlijk een nieuw kruis + lagers en keerring op.
Zal wel een duur geintje worden en denk ik niet de moeite waard?

Heb al meer soortgelijke verhalen hier gelezen over Bauknecht. Als ik m de deur uit kick welk merk is dan volgens jullie aan te bevelen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Zo te zien is de as ook aangevreten, dat krijgt u niet meer goed, ik zou een andere machine kopen, reparatie is jammer van het geld.

Merken worden hier niet aanbevolen, kijk even op sites als kieskeurig, radar, consumentenbond etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu