Stucwerk lakken?

Mik77

  • #1
Even een vraag: Ik heb het plan om mijn stuc wanden in het toilet hoogglans wit af te lakken. Ik heb het idee dat dit een spectaculair effect geeft. Heeft iemand hier al ervaring mee en zo ja, waar moet ik op letten? (voorstrijken, gronden ed)
Gr. Mik77
 

HvdH

  • #2
Stuc wanden kan je schilderen in hoogglans.
Het is heel mooi maar je moet wel rekening houden dat je in de hoogglans alle ziet.
Dus je wanden moeten heel glad een strak zijn.


HvdH
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Hoogglans muurverf ( doorgaans met een hoog percentage oplosmiddelen ) bestaat wel, maar is hier in Nederland uiterst ongebruikelijk en voor de professionele verwerker niet toegestaan sinds 2000.

Er bestaan daarvoor dan ook geen uniforme richtlijnen tav de verwerking en eisen te stellen aan de ondergrond.

Er zijn enige leveranciers die u via internet kunt opsporen. Daar kunt u ( mogelijk ) ook de verwerkingsvoorschriften raadplegen.
 

Mik77

  • #4
Kees,

Bedoel je dat een "gewone" (oplosmiddelrijke) hoogglans lak niet het gewenste resultaat opleverd?
Ik heb de verwachting dat het resultaat lijkt op de ouderwetse wandafwerking welke je nog regelmatig tegenkomt bij oude huizen waarbij de gang een soort geverfde lambrisering lijkt te hebben. Kun je je daar in vinden? Heb jij als schilder misschien nog een gangbaarder alternatief?

Gr Mischa
 

EGeen

  • #5
FL*A heeft een glanzende muurverf. Houd er wel rekening mee dat deze glansgraad altijd wat minder is dan een lak.

Het is namelijk ongebruikelijk en niet perfect om op stucwanden een lak te zetten, wegens de ondergrond/spanningsverschillen etc. Kans zit erin dat dit niet 100 puntjes mooi wordt. Maar het is te proberen. Ik kan wel melden dat iedere speciaalzaak dit zal afraden.

Wil je het wel proberen dan zou ik het 2x gronden (thixotrope grondverf eventueel) 1e laag 5-10% verdunnen. 2e laag onverdund. En dan minimaal 2-3 keer aflakken. Het liefste in een acrylproduct, maar ook deze zullen iets minder glanzen(al zal u hier iets minder verschil in zien)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Waar u op doelt is emaille. Dit is en keiharde glanzende laag die over het stucwerk wordt aangebracht. Veelal gebruikt voor trappenhuizen en lambriseringen.

Over stucwerk brengt u normaliter watergedragen latex / dispersiemuurverf aan. Zijdeglans is het meest gebrukelijke indien er een hogere glansgraad dan mat wordt verlangd.

Wilt u een permanent resultaat zonder kans op bladderen door spanningsverschillen, dan kunt u 4 mm kikernplaat nemen en deze hoogglans afwerken. Dit plaatmateriaal kunt u met montagekit op de bestaande wand verlijmen.
 

Mik77

  • #7
Dank voor de hulp en ideeën, ik ga aan de slag en zal het resultaat posten!

Dit draadje kan gesloten worden.

Gr Mik77
 

EGeen

  • #8
Kees, ik zit wederom met vragen, die Mik77 wellicht ook interesseren:

- emaille over stuc, is er een andere voorbehandeling, moet er bijvoorbeeld ook grondverf of muurverf onder?
- Wat is het verschil tussen gewone lak?

Emaille wordt volgens mij ook niet veel verkocht, heb er in de loop der jaren eigenlijk geen vraag naar gehad. is dit gewoon van de Sik* of Sig*?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
Tegenwoordig gebruiken we emailleverf bijna alleen in de hobbysfeer. Het is bewerkelijk het emaillepoeder in de juiste proporties te mengen met de overige bestanddelen.

Overigens is het in de praktijk zo dat op binnenwerk de ondergrond na ontvetten en topschuren ( het emaille heeft een wat bobbelige structuur ) er een universele watergedragen hechtprimer wordt aangebracht waarna je weer zijde- of hoogglans kunt afwerken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu