Stroom aftappen van lichtpunt

Pieterpost

  • #1
Beste allemaal,

Ik wil extra lichtpunten en wcd aansluiten. nu ga ik een plafon verlagen, waardoor ik mooi alle draden uit een lichtpunt kan halen.

kan ik daar dan ook wcd van maken. m.b.v. lasdoosjes ?
of is het lichtnet weer een heel ander stroomvoorziening dan de wcd ?

(enige probleem doet zich dan voor dat je bij de wcd een bruine draad moet hebben, bij lichtpunten zit een zwarte). hier moet ik nog alleen een oplossing voor vinden.

(kan ik trouwens ook een bruine draad ergens anders vandaan trekken, of moet alles uit hetzelfde punt komen? )

alvast bedankt voor de tips
 

System7

  • #2
Waarschijnlijk zul je in dat lichtaansluitpunt wel een bruine draad vinden, deze moet namelijk naar de lichtschakelaar lopen (met de zwarte schakeldraad retour). Als je het plafond verlaagt moet de oorspronkelijke centraaldoos bereikbaar blijven, dit kan je soms met uitvulringen doen, afhankelijk van de mate waarin je nieuwe plafond omlaag komt.

Wandcontactdozen worden meestal gevoed vanuit een centraaldoos, althans in de nieuwere installaties is dat zo. Stroom is stroom, er is geen verschil in de stroom van wandcontactdozen of verlichting. Je mag niet zomaar ergens een fasedraad (bruin) vandaan trekken, deze hoort in de buis bij de nul (blauw) en evt. aarde (geel/groen) te zitten. Meerdere groepen door 1 buis mag ook niet maar als je alles vanuit één centraaldoos bedraadt heb je daar meestal maar 1 groep.

Lees goed de tips m.b.t. elektra die je hier op het forum vindt. Sommige bouwmarkten hebben klusfolders waar je ook kennis en tips uit kunt halen. 't Klinkt een beetje alsof dit de eerste keer is dat je een dergelijke klus aanpakt (niet vervelend bedoeld) :wink: Zorg aub dat het niet je laatste wordt.
 

Pieterpost

  • #3
Klopt. dit is inderdaad de eerste keer dat ik met dat ik echt met elektra ga werken.

heb al die folders hier in huis liggen, ben ze ook goed aan het lezen. daarom ook eerst wat informtie vergaren voordat ik daarmee aan het werk ga.

maar dank je wel voor je reactie !
 

System7

  • #4
Goed bezig :prima:

Voor extra wandcontactdozen zou je (net als ik) eventueel ook nog een plintsysteem kunnen overwegen. Scheelt een hoop infrezen van buizen voor cd wcd's.
 

Pieterpost

  • #5
Ja klopt.
Doordat ik plafon ga verlagen kan ik al het "leidingwerk" voor de stroomdraden door pvc-buizen laten lopen. Deze werk ik dan netjes in mijn plafond weg richting een gipswand.
Dus hoef ik niet door beton heen te gaan. scheelt hoop ellende.

groet.
 

Lichtpunt

  • #6


Gebruik dit soort ophogingsranden om je centraaldoos op te hogen.
Zijn er in allerlij soorten en maten.
Zoals eerder opgemerkt, de centraaldoos moet bereikbaar blijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu