Stortbak toilet

Majkensilje

  • #1
Als het toilet doorgetrokken wordt dan duurt het heel erg lang voordat de stortbak weer is gevuld met water. Als 2 mensen achter elkaar naar het toilet gaan, is er een probleem, omdat die dus niet kan doortrekken, omdat er niet voldoende water in zit. Het kraantje staat open!

Waar kan dit aan liggen.
 

Pepjo

  • #2
Kalkafzetting of vervuiling in de leiding, het kraantje of de stortbak zelf.

Probeer als eerste het binnenwerk van de stortbak eens schoon te maken en door te prikken.

Hierbij ga ik er overigens wel van uit dat het in het verleden wél goed heeft gefunctioneerd.
 

Majkensilje

  • #3
Ja het heeft altijd gewerkt. Ik heb de stortbak open gehad, en had er gisteren wat antikal ingespoten..maar het is wel kunststof dus dat leek me geen goed idee om er veel in te gooien.
Waarmee kan het het beste schoongemaakt worden?
En wat bedoel je met "doorprikken"?
 

Pepjo

  • #4
Als je de kraan dichtdraait, kun je het vlottergedeelte meestal vrij eenvoudig demonteren.

Je kunt dan meteen zien of de leiding aan de binnenkant vervuild is.
Dan is het een kwestie van de hele route die het water aflegt schoonmaken.

Dit bedoelde ik met doorprikken.

Als je nou geen beweging in het kraantje krijgt, weet je meteen dat daar ook een probleem schuilt. :D
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
In de aansluiting van de vlotter zit vaak kalk of rommel, sluit het kraantje, draai de koppeling los, verwijder het kapje op de schroefdraad, draai de wartelring eraf en haal de vlottereenheid uit de stortbak.
U kunt nu in de inlaat kijken of er rommel in zit.

Sommige vlotters zitten zodanig in elkaar dat het voor een leek niet aan te bevelen is de zaak te demonteren, bij een loodgieter of sanitairzaak willen ze dat vast wel even voor u doen. (hoop ik)
 

Majkensilje

  • #6
Nou ik ga eerst zelf wel even aan het proberen. Mijn man zag het niet zitten om het zelf te doen :roll: , ik heb het toilet boven ook gefixt, dus ga ik bij deze ook zeer zeker een poging wagen....
Een loodgieter schrijft al snel een rekening....met jullie berichtjes ga ik eerst aan de slag.
Jullie horen nog van me :cool:
 

Jacovrie

  • #7
Wanneer het een Wisa reservoir is, zit er een membraan in welke waarschijnlijk is gescheurd. Effect is dat het reservoir zich langzaam vult.

Wanneer het deksel van het reservoir wordt afgehaald, zit er aan de bovenkant van de vlotter (achterkant) een grote kunststof moer. Daaraan zit een deel vast met een soort kunststof splitpen Draai deze splitpen een kwartslag en schuif deze er uit. Vervolgens het deel dat hiermee vast zat voorzichtig loshalen (ietwat omhoog halen en dan voorzichtig er overheen halen).

Dan kan de 'moer' worden losgedraaid en daarachter zit het rubber membraan op kunststof 'schotel'. Membraan is samen met de bijgehorende 'kunststof schotel' bij alle grote bouwmarkten te koop. Kosten liggen rondom 4 à 5 euro's.
 

Majkensilje

  • #8
Ik heb de stortbak weer losgehaald.
Er zit geen rommel in de openingen van het kraantje of dat andere ding..(vlotter?)

Ik zie idd die grote kunststof moer, maar kan die met geen mogelijkheid loskrijgen. Heb er al wat antikal opgespoten maar dat hielp niets.
Ik heb het hele ding goed schoongemaakt en bekeken maar zie verder geen defecten of iets dergelijks. Misschien zit het idd achter die kunststof moer.

Iemand een tip hoe ik die los kan krijgen, of kan/moet ik dat hele ding vervangen? Zoja, waar kan ik die kopen en zijn die duur? Of moet ik er een sanitair figuur bijhalen?? nee toch??
ik hoop weer dat jullie me kunnen helpen :)
 

Xr8

  • #9
Als het een wisa is kan het inderdaad het membraan zijn, dit is los verkrijgbaar en kost weinig. Als je de witte moer losdraait dan zie je het wel zitten zwart rubber met een blauw of rood puntje erin. Deze vervangen en dan zal het probleem over zijn.

Is het rubbertje niet voorhanden dan kunt u ook een nieuwe vlotter halen en deze erin zetten. Let wel op dat er 3/8 en 1/2" vlotters zijn, de laatste zitten vaak in een duoblok.

Succes ermee
 

Jacovrie

  • #10
Splitpen en gedeelte wat daarmee aan moer vast zit eerst verwijderen. Dan doekje nemen en dat om de moer doen en vervolgens voorzichtig proberen de moer met een waterpomptang een klein stukje los te draaien. Niet echt kracht zetten, want dan breekt de moer. Wanneer het goed is, gaat de moer met een heel klein beetje kracht los en kan dan met de hand verder worden losgedraaid.
 

Majkensilje

  • #11
Het is gelukt, de moer kwam los.
Alles bekeken en schoongemaakt, alhoewel alles er als nieuw uitzag.
Weer terug geplaatst. maar er is geen verandering.
Het water stroomt nog steeds heel erg langzaam in de stortbak.
Het merk van de stortbak is Rezi, maar er zit wel zo'n binnenwerk in met een witte moer.
Iemand advies wat ik nog doen kan?
 

Jacovrie

  • #12
Merk ken ik niet. Zit er niet het membraan in waar we hiervoor op hebben gewezen? Het langzaam vollopen van het reservoir is namelijk typisch het effect van een defect (gescheurd) membraan.
 

Majkensilje

  • #13
Ik heb hem nu naast me liggen....als ik de moer losdraai heb ik rechts de moer met daarin de koperen schroefstuk voor aan het kraantje. In die moer zit een bol kunststof iets met in het midden een klein "gaasje" (rond) met erom heen een zwart rubberen ringetje. Die zit erin..dus kan ik niet verwijderen. Dit bolvormige ding kan er af. Dan zie ik "schijf" met een heel klein zwart ringetje om een gaatje en een wielvormig ding ernaast. deze schijf kan er ook af en daarin zit weer een zwart rubberen ringetje.
En dat zit weer aan de vlotter(?)
Aan die vlotter zit een blauw palletje die de piepschuimen ring laat bewegen.
Snap je het nog???
Welk van de onderdelen bedoel je :oops:
 

Jacovrie

  • #14
Zou je er een foto van kunnen maken. Zegt mij zo namelijk niet echt iets. Ben zo weg, maar wellicht zijn er dan andere collega beantwoorders die aan de hand van de foto aan kunnen geven waar het euvel in zit. Kijk voor de zekerheid ook nog even bij het zeefje bij de inlaat van de flotteur. Kan zijn dat hier troep in zit waardoor waterinvoer ook wordt belemmerd.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #15
Is het mogelijk om een emmer voor het kraantje te houden en het kraantje even open te draaien?
Als dat goed doorstroomt kan je in ieder geval uitsluiten dat er rommel in de leiding zit.
 

Majkensilje

  • #16
Oke, ik heb foto's gemaakt...











Ik hoop dat het duidelijk is zo. Overigens is het zeefje helemaal schoon.
In elk geval bedankt Jacovrie zover. Hopelijk kan iemand anders mij helpen.
 

Majkensilje

  • #17
Frank schreef:
Is het mogelijk om een emmer voor het kraantje te houden en het kraantje even open te draaien?
Als dat goed doorstroomt kan je in ieder geval uitsluiten dat er rommel in de leiding zit.
Ga ik direct proberen....
 

Majkensilje

  • #18
Het water uit de leiding stroomt goed door, dus het moet in dit ding zitten lijkt me, aldus de mening van een sanitair-leek.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #19
Ik ken dit mechanisme niet, maar ik kan me alleen maar voorstellen dat er ergens in de bewegende delen kalkafzetting zit (vlotter of afsluiter). Ik zou de hele mik in een emmer met kalkoplosser verdund met water leggen gedurende een paar uur (kunt u het zolang ophouden?). Daarna alles goed afspoelen en alles weer monteren.
Succes, we zien het wel weer....
 

Majkensilje

  • #20
Ik denk dat ik het heb gevonden.
Omdat alles er zo schoon uitzag heb ik niet het zwarte rubbertje van de een na laatste foto eruit gehad. Nu haalde ik het eruit....zit er een scheurtje in de rand. Haast onzichtbaar op het eerste gezicht.
Dus ga ik op zoek naar zo'n soort rubbertje.
Ik laat jullie in elk geval weten of het gelukt is.
Tot zover iedereen in elk geval machtig bedankt!!!!! :bedankt:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu