Storing Miele Gasdroger T478G stop niet meer

Juul01

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb een Miele T478G Gasdroger, ben er goed over tervreden.
Maar sinds kort stop hij niet meer met drogen. Een droogprogramma duur
heel lang terwijl de was al lang droog is en zelf heet wordt. Als ik hem niet handmatig stop dan blijf ie eindeloos door draaien.

Ik neem aan dat er een sensor in zit die de luchtvochtigheid of de temperatuur meet van de uitgeblazen lucht. Ik heb het vermoeden dat hier e.a. niet goed funtioneerd, ik heb geen schema's of documentatie hiervan.

Heeft iemand hier ervaring mee ??
 

Zeeland

  • #2
Het schema zit in de machine
het app voelt de droogtegraad elektrisch tussen de wasmeenemers en de trommelwand. Daar kan een vervuiling/kortsluiting zitten
de koolborstels die op de trommel lopen kunnen vervuild zijn(kortsluiting tussen de koolborstels)
de sturing geeft geen juiste spanning meer af.
 

Debra

  • #3
Klopt; het schema kun je vinden door het voorpaneel als een 'deur' te openen; je vindt het schema dan rechtsonder. Het paneel wil opendraaien als je een paar schroeven verwijdert (zie posting elders in het forum, zoek eens op T478G).

Ik denk dat er een aantal oorzaken kunnen zijn.

1. De genoemde droogtegraad meting op de trommel. Er zitten sleepcontacten op de buitenkant van de trommel waarmee de electronica de droogtegraad bepaalt. Ik zou kijken of de sleepcontacten nog goed contact maken, en of er geen kortsluiting zit tussen de twee banen. Volgens mij kun je dit overigens vrij eenvoudig controleren, met de lichtjes die de droogtegraad aangeven (als hij op "drogen" blijft staan, en niet op "mangeldroog" komt, moet er iets mis zijn met de meting van de droogtegraad).

2. De temperatuuropnemers. Ik had zelf een 120C temperatuuropnemer die een open contact gaf bij lage temperatuur (dus gewoon kapot), waardoor de machine dacht dat hij bij de start van het programma op temperatuur was en de brander nooit uit ging. Stel dat deze bij jou nu ook boven de 120C geen open contact geeft, dan blijft de machine misschien wel stoken, al zou op een zeker moment de 175C Klixon die ernaast zit wel moeten inkomen. Zie mijn andere posting over de machine, waarin ik beschrijf hoe je deze onderdelen uitbouwt.

3. Iets anders met de elektronica. Loop hiervoor met het schema de diverse aansluitingen na.

Onderdelen zijn te krijgen bij een speciaalzaak in Zaandam.

Eindeloze machine overigens, wordt helaas niet meer geleverd. Alle reden dus om hem te maken......en laat ajb weten wat je leert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu