Storing AEG Oko Lavamat 74530 PCN 914 002 044 03

Wie-weet

  • #1
Ik kom nog uit het tijdperk van de "AEG Turnamat" waar je nog iets van kon maken maar helaas.
Wie kan mij helpen, De machine geeft geen storing aan maar het programma duurt op hoofdwas 60 gr zo'n 4 uur tot 4.5 uur.
Na controle bleek dat hij niet op op temperatuur kwam en het water niveau was ook lager. Het bekende probleem wassen op lage temperaturen ernstige vervuiling! Na diverse schoonmaak beurten nog steeds hetzelfde maar temperatuur was iets hoger en het waterniveau leek normaler.

Tijdens de garantie periode is er tweemaal dezelfde servicemonteur bij geweest die heel enthousiast met enkele drukken op de knoppen meteen de storing van achtereenvolgens waterpomp en koolborstel kon uitlezen en vlot oploste. Bij bovenstaand probleem dacht ik die servicemonteur was zo enthousiast , echter nu was er een andere monteur die constateerde, er zit geen code in dus is de software in de war en moet het bedieningspaneel vernieuwd (ik heb de man niet gesproken, dit werd aan mijn vrouw medegedeeld.) Hierbij heb ik mijn twijfels

Nu mijn vraag ik weet dat er een serviceprogramma is welke het gehele programma verkort controleert en eventuele missers aangeeft hoe kom ik daarin en waar moet ik opletten. Ik kan het hele schakeldiagram volgen en eventuele defecte onderdelen controleren en vervangen maar hoe reset ik hem dan en hoe kom ik in dat serviceprogramma ,kan ik de temperatuur ook uitlezen en eventueel bijstellen.
 

Filimatt

  • #2
De temperatuur kan inderdaad een probleem geven , namelijk als de pressostaat niet meer goed functioneert , maar ook zeker op zo'n toestel dat je hebt kan het probleem zijn aan slechte contacten op de module , niet altijd met het blote oog te zien .

Zou ook eens de weerstand uitmeten of controleren op slechte contacten .

Het toestel op uit zetten

Om in het service menu te komen moet je de 2 bovenste knoppen vasthouden bij de extra keuzes helemaal links ( Er staan er 4 onder elkaar op dit toestel )

Dan het toestel aan de keuzeknop 1 stap naar rechts draaien terwijl je die 2 knopjes blijft induwen tot alle lichtjes 1 voor 1 aan en uit gaan

Iedere stap kan je aflopen en neemt het toestel water op verschillende zeepbakjes

op een bepaalde stand neemt het toestel water en begint met opwarmen als er water genoeg in het toestel zit , zo kan je testen of het goed werkt , op het display zal je ook , na enkele momenten geduld de temperatuur zien stijgen .

Om de fout te wissen moet je draaien tot aan het Laatste programma ( niet op uit zetten !!! )

Als je daar op staat zie je wel allerlei cijfertjes op het display

Dan druk je weer de 2 zelfde knopjes in TEGELIJKERTIJD ( NIET AFZONDERLIJK INDRUKKEN ) in tot alle lampjes van het programma verloop beginne snel te knipperen

Als je de knop op de voorlaatste draait , dan kan je de laatste foutcode zien

Om uit het service programma te geraken moet je gewoon het toestel uitschakelen

Veel succes


M.v.g. Filip
 

Filimatt

  • #3
TIP !!

Normaal neemt het toestel water tot aan het venster als er niets in het toestel zit van wasgoed
 

Wie-weet

  • #4
In 4e stap komt er water in. Ik heb hem stopgezet toen het halverwege de deur kwam, werkt hier de niveau-schakelaar niet juist of is dit normaal.
Het water tot onderaan het venster weggepompt.
In stap 5 bleef de machine hoorbaar stil en begon te verwarmen tot 23 gr daarna gaf hij code E 61

M v gr Geert
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Blaas het slangetje naar de pressostaat eens door, daar kan een verstopping in zitten.
 

Filimatt

  • #6
Als je de stappen overloopt zal het toestel altijd water nemen en houdt geen rekening met het waterniveau ( in het service programma )

Maar als je het toestel gewoon aanlegt neemt het water tot aan het venster

vandaag eens kijken wat fout E 61 wil betekenen


M.v.g. Filip
 

Wie-weet

  • #7
Voor Jan: Slangetje zat niet (Meer!?) verstopt maar machine heeft nu een hoger waterniveau , Waarschijnlijk door het reiniging middel.

Voor Filimatt: Wanneer het toestel gewoon draait hoe kan ik dan controleren of het niveau van verschillende programma's goed is.

M vr gr Geert
 

Wie-weet

  • #8
Code E61 blijkt storing in de verwarming te zijn in dit geval bleek de NTC defect.
 

Monteur54

  • #9
Als er geen was in de machine zit pakt de machine geen water tot
de deur rand
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu