Storing AEG Lavamat 54840 3 x geel en 1 x rood

Baust

  • #1
Onze wasmachine (2009) viel steeds in storing, 3 x geel en 1 x rood. Deksel opgemaakt en storing gevonden: van de 3 zwarte draadjes aan de drukschakelaar (blauwe ronde doos) is een draadje afgebroken. Ik zie dat de draadjes in een contactdoosje zitten dat niet open kan. Moet ik nu een complete kabelset bestellen of is het stekkertje los bij de elektronicashop te verkrijgen?

 

Medeklusser1979

  • #2
Als je genoeg lengte hebt kan je er gewoon een doorverbindertje tussen zetten. Wel aftapen erna. Anders misschien solderen al is dat erg star.

Het draadje is niet voor niets gebroken. Zijn de schokbrekers nog wel goed? Dit kan je eenvoudig testen door (je hebt het deksel er toch al af) de trommel krachtig recht naar beneden te duwen, dus niet zijwaarts. Als deze dan een poosje blijft na dansen dan zijn ze zeer waarschijnlijk slecht (aan het worden) En kan er dus bij slecht te verdelen lading onbalans optreden waardoor de trommel soms rare klappen maakt en draadjes sneuvelen.
 

Baust

  • #3
Dank voor de reactie.

De schokbrekers zijn nog goed, wellicht is het een productiefoutje geweest. Het draadje is bij het connectieblokje gebroken en ik heb nog net contact kunnen maken, afgeplakt met duct tape en voorlopig gerepareerd.

Zal een nieuwe kabelboom moeten bestellen denk ik.
 

Medeklusser1979

  • #4
Dat is wel het verstandigste ja.
 

Christianboer

  • #5
Ik heb de zelfde fout code van 3 x geel en 1 keer rood. Hij loopt het programma door en start met centrifugeren maar stopt meteen. Alle draden bekeken maar kan niks vinden van draden die niet zijn los gekoppeld of gebroken. Kan het nog iets anders zijn? Ik kan ook nergens een overzicht met alle codes vinden in combinatie van led lampjes die knipperen. Elk hulp zou zeer welkom zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu