Stopcontact aansluiten op een schakelaar

Antoinet

  • #1
Hallo,

Ik wil in mijn schuur een dubbele schakelaar hangen voor een lamp en een stopcontact buiten, zodat ik met de ene schakelaar mijn lamp aan en uit kan zetten en met de andere schakelaar de stroom naar het stopcontact kan regelen.
De lamp kom ik wel uit. De blauwe draad moet ik verbinden met de blauwe in de lasdoos en de zwarte draad moet naar de schakelaar. De bruine draad uit de lasdoos komt in de P van de schakelaar. Maar het stopcontact lukt nog niet helemaal. Dit omdat er in het stopcontact een bruine, blauwe en groengele draad aangesloten moet worden, maar voor de schakelaar zou ik een zwarte draad nodig hebben.
Nu heb ik twee opties, maar ik weet van beide niet of ze mogelijk zijn zonder problemen en zo ja, wat dan de beste optie is.
Optie één: In de grondkabel naar het stopcontact loopt ook een zwarte draad en die sluit ik aan op het stopcontact ipv de bruine draad.
Optie twee: Ik verbind in de lasdoos de bruine draad die naar het stopcontact loopt met de zwarte draad van de kabel die naar de schakelaar loopt.
Het kan ook nog zijn dat ik helemaal verkeerd denk en dat ik het heel anders aan moet pakken.
Kunnen jullie mij helpen?
Alvast bedankt!
 

Fiesiekus

  • #2
Optie 1 is goed; de zwarte draad wordt in de schakelaar geprikt en voedt de wandcontactdoos ("stopcontact"). Voor zover ik optie 2 begrijp: je wilt een zwarte en een bruine aan elkaar knopen? Dat mag niet.
 

Antoinet

  • #3
Oke, dan gaan we dus voor optie één :wink:
Moet ik die draad dan nog merken, omdat de zwarte draad in het stopcontact eigenlijk een bruine zou 'moeten' zijn?

Bedankt voor je snelle antwoord :P
 

Fiesiekus

  • #4
Neen, het schakelen van een wandcontactdoos met een zwarte draad is "eigenlijk " gewoon. Dat is ook de reden dat verschillende kleuren niet aan elkaar geknoopt mogen worden; die kleurcodering is uniek en moet uniek blijven uit veiligheid.
 

Antoinet

  • #5
Oke, dank je wel voor je hulp :prima:
Ik twijfelde of het gewoon kon, omdat op het plaatje van de contactdoos stond dat ik een bruine draad moest gebruiken, maar zwart mag dus ook.

Nu ik dit typ, denk ik dat ik het begin te begrijpen. Bruin moet je natuurlijk wel gebruiken als er geen schakelaar tussen zit. En het plaatje gaat er niet van uit dat ik er een schakelaar tussen zet.
 

Fiesiekus

  • #6

Antoinet

  • #7
Haha, ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog nóóit wat met elektrisch gedaan heb en me er ook nog nooit in verdiept heb. Mijn vriend heeft er wel wat meer verstand van, maar we kwamen hier dus even niet uit. Toen ben ik op internet gaan zoeken en kwam ik uiteindelijk uit bij mijn twee opties. Toch nog maar even hier vragen
(wat denk ik toch maar goed is, omdat ik anders misschien wel voor optie 2 had gekozen :oops: ), zodat we zeker weten dat het niet mis kan gaan en nu merk ik dat ik met mijn zoektochtje op internet toch wel wat te weten ben gekomen over kabels, draden, stopcontacten en schakelaars :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu