Steigerhout paneel maken en aan de muur hangen?

Vladio

  • #1
Beste klussers,

Ik wil graag ongeveer zo'n zelfde paneel van steigerhout maken (zie foto onderaan) en aan de muur bevestigen. Ik ben alleen nog niet zo ervaren met hout. Heb al wat op dit forum rond gekeken om oplossingen en of ideeën op te doen hiervoor, maar ben nog geen goede oplossing tegengekomen.

Iemand enig idee om dit zo blind mogelijk in elkaar te zetten, mijn idee was om verbindingslatten te gebruiken en zo een paneel in elkaar te schroeven.

Wanneer dat lukt hoe dan stevig te bevestigen aan de muur, aangezien steigerhout vrij zwaar is en het absoluut niet van de muur mag komen.
Het paneel zal ook boven een kastje komen te hangen in huis.

alvast bedankt voor alle hulp en raad.



 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Het paneel hangt zo te zien een stukje van de muur.
Dus die ruimte heb je om een constructie te maken.
Als je ook zo'n plankje dwars op het paneel wilt en er wat jassen aan wilt hangen dan is het niet voldoende om met twee latten aan de achterkant te werken.
Ik zou dan op een plaat multiplex gebruiken om de steigerdelen vanaf de achterkant tegen aan te schroeven. Boor dan eerst de gaten in de plaat op de diameter van de schroef zodat de schroef vrij kan bewegen in de plaat en daardoor de steigerdelen strak tegen de plaat aantrekt.
Je kan ook nog lijm gebruiken tussen steigerdelen en plaat. Als de steigerdelen nog gaan krimpen kan je ze als ze verlijmt zijn niet meer verzetten als ze gaan kieren dus dan zou alleen schroeven voldoende zijn.

De dwarsplank moet je met een stuk of 6 langere schroeven vast zetten.

Ik zou de plaat aan alle kanten een cm of 10 kleiner houden zodat je hem niet ziet vanaf de zijkant.

Voor het ophangen kan je keeplat gebruiken.
 

Vladio

  • #3
Bedankt voor je reactie!

Die plaat multiplex is inderdaad een goed idee, enig idee welke dikte multiplex ik het beste kan gebruiken om dit gewicht bij elkaar te houden? Het steigerhout zelf doe je daar goed aan om dat ook met een kleinere diameter voor te boren? Of is dat met steigerhout niet nodig?

Ik moest even googlen wat een keeplat is :mrgreen: en lijkt me inderdaad zeer stevig om iets mee te bevestigen of op te hangen. Alleen omdat die "erin" valt zal ik waarschijnlijk een kier krijgen bovenaan? Dus niet tot aan het plafond, is mijn gedachte.

bedankt tot zover :D

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
In de verdiepte rand rondom kan je zelfs nog wat verlichting plaatsen. Een LED strip ofzo.

Ik heb één keer een keeplat ophanging gemaakt, maar was niet tevreden met de stevigheid. Maar dat had denk ik grotendeels te maken met dat de muur (stucwerk) niet helemaal vlak was.
 

Vladio

  • #5
Ik heb nog wat zitten googlen afgelopen dagen, maar heb nog steeds geen idee om dit redelijk blind stevig op te hangen, op de keeplat na, waar ik helaas geen ervaring mee heb, iemand nog ideeën of opties? Keeplat zorgt voor mijn idee voor nog meer afstand vanaf de muur en een open ruimte boven aan het plafond.

suggesties zijn welkom! :mrgreen:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Twee haken en twee ogen.
 

Vladio

  • #7
Wat mij wel opgevallen is dat er wel van buitenaf geschroefd is (zie foto) Nu moet ik zeggen dat het niet opvalt, zeker nu ik bedenk dat ik de mijne ga white washen!



Nu zat ik te denken boven en onder en boven de legplank (uit het zicht) deze vast te schroeven, enig idee welke maat schroeven ik goed aan doe om dit gewicht te kunnen houden en is 6 stuks genoeg? Of moet ik eerder denken aan 8 a 10? En zijn fisscher pluggen en schroeven voldoende of raden jullie iets anders aan?

alvast weer bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu